Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 9. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 29. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål   21 - 24 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 24: ”Ville en model, hvor man – inspireret af daginstitutionsområdet  – sætter et loft for, hvor stor brugerandelen og brugerbetalingen af de samlede udgifter må være, kunne rummes i ministerens definition af takstloftet?” Svar: Jeg skal generelt henvise til min besvarelse af spørgsmål 23 vedrørende linierne i det foreslåede takststigningsloft. Jeg mener umiddelbart ikke, at et loft over brugerfinansieringsandelen vil kunne ligge inden for de foreløbige overvejelser om et takststigningsloft. Et loft over brugerfinansieringsandelen må  – sammenlignet med det fore- slåede takstloft  – forventes at give trafikselskaberne større frihedsgrader til at gennemføre takststigninger. Med forslaget vil trafikselskaberne i prin- cippet få mulighed fo r at lade alle omkostningsstigninger slå igennem med 50 pct. på taksterne. Hermed vil omkostningsstigninger som følge af ine f- fektiv drift, dårligt gennemførte udbud eller andre forhold, som kan skyldes trafikselskabernes egen adfærd, videreføres til kunderne. Det mener jeg ikke er hensigtsmæssigt. Med venlig hilsen Flemming Hansen