Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
9. maj 2005
550
-
000001
Trafikudvalget har i brev af 29. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
21
-
24 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 24:
Ville en model, hvor man inspireret af daginstitutionsområdet sætter et
loft for, hvor stor brugerandelen og brugerbetalingen af de samlede udgifter
må være, kunne rummes i ministerens definition af takstloftet?
Svar:
Jeg skal generelt henvise til min besvarelse af spørgsmål 23 vedrørende
linierne i det foreslåede takststigningsloft.
Jeg mener umiddelbart ikke, at et loft over brugerfinansieringsandelen vil
kunne ligge inden for de foreløbige overvejelser om et takststigningsloft.
Et loft over brugerfinansieringsandelen må sammenlignet med det fore-
slåede takstloft forventes at give trafikselskaberne større frihedsgrader til
at gennemføre takststigninger. Med forslaget vil trafikselskaberne i prin-
cippet få mulighed fo r at lade alle omkostningsstigninger slå igennem med
50 pct. på taksterne. Hermed vil omkostningsstigninger som følge af ine f-
fektiv drift, dårligt gennemførte udbud eller andre forhold, som kan skyldes
trafikselskabernes egen adfærd, videreføres til kunderne. Det mener jeg
ikke er hensigtsmæssigt.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen