Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
9. maj 2005
550
-
000001
Trafikudvalget har i brev af 29. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
21
-
24 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 23:
Ministeren bedes uddybe, hvor rigid takstloftet skal forstås, herunder om
det vil levne plads til trafikselskaberne til f.eks. at foretage en offensiv in-
vestering i noget konkret kollektiv trafik samtidig med, at der slækkes på
noget andet.
Svar:
Der er endnu ikke taget stilling til, hvordan det foreslåede takststigningsloft
skal udformes i detaljer, idet jeg også bemærker, at det fremgår af lovfor s-
laget, at takststigningsloftet vil skulle udmøntes efterfølgende. Konkretise-
ringen vil foregå i forbindelse med det bredt funderede takstu dvalg der er
nedsat, jf. bemærkningerne til lovforslaget.
Som udgangspunkt forventes takststigningsbestemmelserne at blive fastsat
som i kontrakterne mellem DSB og Transport- og Energiministeriet. Det
vil sige, at taksterne inden for en række nærmere definerede billetkategori-
er som et samlet indtægtsvægtet gennemsnit ikke må stige mere end pris -
og lønudviklingen. Der vil blive tilstræbt et indeks for pris- og lønudvik-
lingen, der afspejler omkostningsstrukturerne i offentlig servicetrafik.
Efter min vurdering vil et takststigningsloft efter disse principper rumme et
passende antal frihedsgrader for trafikselskaberne.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen