Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 9. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 29. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål   21 - 24 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 23: ”Ministeren bedes uddybe, hvor rigid takstloftet skal forstås, herunder om det vil levne plads til trafikselskaberne til f.eks. at foretage en offensiv in- vestering i noget konkret kollektiv trafik samtidig med, at der slækkes på noget andet.” Svar: Der er endnu ikke taget stilling til, hvordan det foreslåede takststigningsloft skal udformes i detaljer, idet jeg også bemærker, at det fremgår af lovfor  s- laget, at takststigningsloftet vil skulle udmøntes efterfølgende. Konkretise- ringen vil foregå i forbindelse med det bredt funderede takstu dvalg der er nedsat, jf. bemærkningerne til lovforslaget. Som udgangspunkt forventes takststigningsbestemmelserne at blive fastsat som i kontrakterne mellem DSB og Transport- og Energiministeriet. Det vil sige, at taksterne inden for en række nærmere definerede billetkategori- er som et samlet indtægtsvægtet gennemsnit ikke må stige mere end pris - og lønudviklingen. Der vil blive tilstræbt et indeks for pris- og lønudvik- lingen, der afspejler omkostningsstrukturerne i offentlig servicetrafik. Efter min vurdering vil et takststigningsloft efter disse principper rumme et passende antal frihedsgrader for trafikselskaberne. Med venlig hilsen Flemming Hansen