Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 9. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 16. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 2, L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 2: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. marts 2005 fra Kom- munernes Landsforening vedrørende sammensætningen af besyrelserne i de nye trafikselskaber, jf. L 83, bilag 6." Svar: Det fremgår af § 2, stk. 3 i lovforslaget om trafikselsk aber, at det kommu- nale repræsentantskab udpeger de kommunale medlemmer af trafikselska- bets bestyrelse ved forholdstalsvalg efter reglen i § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse. Det er min forventning, at reglen vil tilsikre, at bestyrelsen vil blive sam- mensat af kommuner, som repræsenterer forskellige geografiske områder inden for trafikselskabets område. Vi har tillige valgt at anføre dette aspekt som en hensigtserklæring i lovforslaget bemærkninger, hvoraf det fremgår: Det vil være hensigtsmæssigt, at de kommunalt udpegede medlemmer af bestyrelserne repræsenterer forskellige geografiske egne inden for trafik- selskabets område. Dette gælder i særlig grad trafikselskabet på Sjæ   lland, som ved sin oprettelse dækker et stort geografisk område, men kan også blive tilfældet for de øvrige trafikselskaber alt afhængigt af, hvor mange trafikselskaber der oprettes. Forholdstalsvalgmetoden er ikke forenelig med, at store kommuner på fo r- hånd skulle være sikret en plads i bestyrelsen, sådan som Kommunernes Landsforening (KL) foreslår i deres brev af 15.marts 2005 til Folketingets Trafikudvalg . Desuden er det i den forbindelse vigtigt at holde sig for øje, at et trafiksel- skabs bestyrelse ikke vil have mulighed for at pålægge de enkelte komm u-
Side 2 af 2 ner udgifter. Kommunerne bestemmer selv serviceniveauet internt i kom- munen mod at påtage sig finansieringsansvaret for de lokale ruter. Med venlig hilsen Flemming Hansen