Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
13. maj 2005
550
-
000001
Trafikudvalget har i brev af 18. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
10 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 10:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. marts 2005 fra Århus
kommune, jf. L83 bilag 7."
Svar:
Jeg har fuld tillid til, at forberedelsesudvalgene for regionerne på baggrund
af høring af sammenlægningsudvalgene for de kommuner, der sammen-
lægges den 1. januar 2007, og kommunalbestyrelserne for de kommuner,
der ikke sammenlægges, vil danne det antal trafikselskaber, som set ud fra
trafikale forhold er mest fornuftigt.
Jeg vil gerne understrege, at trafikselskaberne hverken er regionale eller
kommunale, men selvstændige, offentligretlige organer. Det fremgår af
lovforslaget om trafikselskaber, at selskaberne ledes af en bestyrelse på
højst ni medlemmer, hvoraf to vælges af regionsrådet og resten af det
kommunale repræsentantskab. Trafikselskabernes bestyrelse bestemmer
ikke omfanget af offentlig servicetrafik inden for trafikselskabets område,
idet det er regionerne og kommunerne, der selv bestemmer omfanget af
trafikken mod selv at finansiere de regionale og lokale ruter. På den ba g-
grund har vi ikke fundet grundlag for i lovforslaget, at reservere nogle
pladser i bestyrelsen til de store kommuner. Jeg er overbevist om, at man
på kommunalt niveau vil sørge for at sammensætte bestyrelserne så de b å-
de har repræsentanter fra forskellige geografiske egne og fra by- og land-
kommuner inden for trafikselskabets område.
Det er rigtigt, at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at den overv e-
jende del af den trafik, som trafikselskaberne skal varetage vil blive udført
på kontrakt med private busvognmænd.