Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 13. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 18. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål   10 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 10: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. marts 2005 fra Århus kommune, jf. L83 – bilag 7." Svar: Jeg har fuld tillid til, at forberedelsesudvalgene for regionerne på baggrund af høring af sammenlægningsudvalgene for de kommuner, der sammen- lægges den 1. januar 2007, og kommunalbestyrelserne for de kommuner, der ikke sammenlægges, vil danne det antal trafikselskaber, som set ud fra trafikale forhold er mest fornuftigt. Jeg vil gerne understrege, at trafikselskaberne hverken er regionale eller kommunale, men selvstændige, offentligretlige organer. Det fremgår af lovforslaget om trafikselskaber, at selskaberne ledes af en bestyrelse på højst ni medlemmer, hvoraf to vælges af regionsrådet og resten af det kommunale repræsentantskab. Trafikselskabernes bestyrelse bestemmer ikke omfanget af offentlig servicetrafik inden for trafikselskabets område, idet det er regionerne og kommunerne, der selv bestemmer omfanget af trafikken mod selv at finansiere de regionale og lokale ruter. På den ba g- grund har vi ikke fundet grundlag for i lovforslaget, at reservere nogle pladser i bestyrelsen til de store kommuner. Jeg er overbevist om, at man på kommunalt niveau vil sørge for at sammensætte bestyrelserne så de b  å- de har repræsentanter fra forskellige geografiske egne og fra by- og land- kommuner inden for trafikselskabets område. Det er rigtigt, at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at den overv e- jende del af den trafik, som trafikselskaberne skal varetage vil blive udført på kontrakt med  private busvognmænd.
Side 2 af 3 Hvis trafikselskaberne ønsker at indgå kontrakt med private vog nmænd om, at de skal drive bustrafikken, følger det af EU’s direktiver om offentli- ge myndigheders indkøb, at der skal foretages udbud, når kontrakternes værdi overstiger et minimumsbeløb. Fra 1. januar 2005 er dette mini- mumsbeløb 499.000 euro, hvilket svarer til ca. 3.750.000 kr. Hvis kontrakternes værdi er under ca. 3.750.000 kr., stiller EU’s udbudsdi- rektiver ikke krav om udbud, men kontrakterne skal overholde bestemmel- serne i Rådets forordning (EØF) nr. 1191/69 af 26. juni 1969 om medlem s- staternes fremgangsmåde med hensyn til de med begrebet offentlig tjeneste forbundne forpligtelser inden for sektoren for transporter med jernbane, ad landeveje og sejlbare vandveje. Det følger bl.a. af denne forordning, at den trafik, som der indgås kontrakt om, skal være klart beskrevet, og at der skal være regnskabsmæssig adskil- lelse mellem kontraktbetalingen og virksomhedernes øvrige indtægter og udgifter. Forordningen indeholder desuden regler om, hvordan kontraktbe- talingen skal fastsættes. Trafikselskabernes eventuelle egenproduktion er undtaget fra forsynings- virksomhedsdirektivet og EU-forordningen fra 1969. Trafikselskaberne har således muli ghed for egenproduktion af bustrafik inden for egne rammer. Der er således ikke krav om, at al bustrafik i trafi k- selskaberne skal i udbud. Overdragelse af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte i Århus Sporveje til det trafikselskab, som den 1. januar 2007 overtager a  n- svaret for varetagelse af offentlig servicetrafik i bl.a. Å  rhus Kommune, er reguleret via forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbi n- delse med kommunalreformen (L 67), som er fremsat af indenrigs- og sundhedsministeren. Der er således ikke behov for  at regulere overdragel- sen af Århus Sporvejes aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt a  n- satte i lovforslaget om trafikselskaber. Reglerne for overdragelsen af aktiver og passiver samt rettigheder og plig- ter er fastsat i § 3 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen. Det følger af § 3, stk. 1, i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr e- formen, at det trafikselskab, der overtager trafikopgaven for Århus Ko  m- mune, den 1. januar 2007 overtager de aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, der udelukkende er knyttet til varetagelsen af opgaven. Det føl- ger endvidere af § 3, stk. 4, i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalrefor men, at der fra Århus Ko  m- mune til trafikselskabet den 1. januar 2007 overføres en forholdsmæssig del af de aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, der ikke udeluk- kende er knyttet til varetagelsen af bestemte opgaver, og som ikke udeluk-
Side 3 af 3 kende er knyttet til opgaver, som Århus Kommune fortsat varetager e  fter den 1. januar 2007. Trafikselskabet vil således efter de omhandlede b e- stemmelser skulle overtage såvel aktiver som pass iver m.v. Med venlig hilsen Flemming Hansen