Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
17. marts 2005
550
-
000001
Trafikudvalget har i brev af 24. februar 2005 stillet mig følgende spørgs-
mål 1 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 1:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. februar 2005 fra Vest-
sjællands Trafikselskab, jf. L 83 bilag 1."
Svar:
Vestsjællands Trafikselskab ønsker med henvendelsen at argumentere mod
oprettelsen af et fælles trafikselskab for Sjælland, og foreslår at der i st edet
oprettes to selskaber.
Jeg har naturligvis ikke kunnet undgå at bemærke at forslaget om at etabl e-
re ét samlet trafikselskab, der får det praktiske ansvar for bustr afikken
på hele Sjælland og Lolland -Falster samt privatbanerne i området har
givet en vis diskussion. Jeg har således tidligere kommenteret på denne
kritik i høringsnotat vedr. lovforslag om trafikselskaber på side 3 -6, jf. L
83, bilag 2.
Jeg kan for så vidt godt forstå bekymringen, hvis der var tale om et traditi-
onelt selskab, der skulle bestemme omfanget af den offentlige servicetrafik
over hele Sjælland, men det lægger forslaget ikke op til.
De afgørende beslutninger om serviceniveauet, dvs. hvor og hvor mange
busser der skal køre lokalt, forudsættes truffet ude i de enkelte kommuner.
Det er kommunerne, der skal betale og det er her at man har den bedste
fornemmelse for brugernes daglige behov. Regionerne skal i følge forslaget
tilsvarende betale for de længere busruter af regional karakter samt for pri-
vatbanerne.
Selskabet skal varetage alle de praktiske gøremål, dvs. indkøbe og overv å-
ge trafikken, fastlægge og koordinere de præcise køreplaner, drive takstsy-
stemer, sikre sammenhæng og koordinering med anden offentlig servicetra-