Århus Kommune
Magistratens 5. Afdeling
1
Til Folketingets Trafikudvalg
Århus, d en 18. marts 2005
Trafikudvalgets møde den 31. marts foretræde fra Århus Kommune
Århus Kommunes bemærkninger til lovforslag om trafikselskaber (L83)
Resumé
Der peges på fire hovedproblemstillinger i lovforslag om trafikselskaber.
Det drejer sig om:
1. Fastlæggelsen af antallet af trafikselskaber i den enkelte region bør tage
udgangspunkt i en kollektiv trafikplan, således at fastlæggelsen sker ud fra en faglig
vurdering af trafik- og pendlerstrømme.
2. Deltagende kommuner i et regionalt trafikselskab bør sikres en indflydelse, der
afspejler deres finansieringsandel.
3. Et kommende regionalt trafikselskab skal overtage både aktiver og passiver i
forbindelse med hos Århus Kommunes kollektive trafik.
4. Århus Sporvej es driftsselskab skal sikres en ret til selv at byde på opgaven ved et
udbud
I fht. punkt 1, så fremgår det af lovforslaget, at afgørelsen, af hvor mange trafikselskaber
der skal oprettes i de enkelte regioner, alene er tillagt regionsrådenes
forberedelsesudvalg.
Århus Kommune finder det afgørende, at det lovgivningsmæssigt sikres, at fastlæggelsen
af antallet og grænserne for de kommende regionale trafikselskaber sker på baggrund af
en vurdering trafik- og pendlerstrømme. Der bør derfor udarbejdes kolle ktive trafikplaner
for de enkelte områder, som kan danne baggrund for denne fastlæggelse. Såfremt der
opstår uenighed mellem regionsrådenes forberedelsesudvalg og de berørte kommuner
bør sagen forelægges ministeren til beslutning.
I fht. punkt 2, er det afgørende for Århus Kommune, at kommunen sikres en indflydelse i
det kommende trafikselskab, som modsvarer den andel af trafikselskabets udgifter, som
Århus Kommune kommer til at dække. Derfor bør Århus Kommune sikres 1 plads i
bestyrelsen og dernæst skal stemmevægten hos dette medlem afspejle Århus Kommunes
andel af den samlede finansiering.
Alternativt bør der indsættes en mindretalsbeskyttelse, der sikrer, at et mindretal der står
for f.eks. 1/2 af trafíkselskabets finansiering ikke umiddelbart kan nedstemmes i
væsentlige sager. I sådanne tilfælde skal mindretallet kunne kræve beslutningen godkendt
i den pågældende kommunes kommunalbestyrelse.