Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
14. april 2005
300
-4
Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 82, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 3:
"Mener ministeren ikke, at det er væsentligt at sikre befolkningen på de
små øer gode færgeforbindelser, således udkantsområderne ikke affolkes
yderligere og hvis ministeren er enig i det, vil ministeren da være indstillet
på, at der in dføres en forpligtelse for kommunerne til at videreføre færge-
driften, som amterne hidtil har været involveret i, men som kommunerne
skal overtage?"
Svar:
Da spørgsmålet også berører indenrigs - og sundhedsministerens område,
har jeg forelagt spørgsmålet for indenrigs- og sundhedsministeren.
Indenrigs- og sundhedsministeren og jeg er enige i, at det er væsentligt, at
befolkningen på de små øer har a dgang til færgebetjening.
Med den nuværende lovgivning er amter og kommuner ikke forpligtede til
at drive færgeruter, ligesom de ikke er forpligtede til at fastholde bestemte
takster eller et bestemt serviceniveau. Det er heller ikke hensigten at fast-
sætte sådanne forpligtelser efter kommunalr eformen. Forslaget til ændring
af loven om færgefart medfører udelukkende, at amternes ret til at drive
færgeruter bortfalder efter kommunalreformens gennemførelse, og at det
herefter kun er staten og kommuner, der kan varetage færgedrift.
Indenrigs- og sundhedsministeren har oplyst, at der for så vidt angår Inde n-
rigs- og Sundhedsministeriets trafikstøtteordning ikke er taget endelig stil-
ling til udformningen af ordningen efter kommunalreformen. Det er dog
ikke hensigten, at kommunalreformen skal forringe vilkårene for øsamfu n-
dene. Der er således ikke planer om at sænke statens s amlede tilskudsni-
veau i forbindelse med reformen.