Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
26. april 2005
300
-4
Trafikudvalget har i brev af 4. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 14
(L 82), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 14:
"Må en kommunal selvstyrehavn eller en kommunal aktieselskabshavn u d-
føre skibsrelateret og havnerelateret operatørvirksomhed, hvor kommunen
ønsker at opretholde drift af færgelejer og færgeruter, som ikke kan drives
på kommercielt grundlag? "
Svar:
Indledningsvis vil jeg nævne, at havneloven ikke omfatter begrebet skibs-
relate
ret operatørvirksomhed, men begrebet skibsrelaterede hjælpetjenester,
hvorved forstås lodsning, bugs ering, trosseføring o. lign., jfr. lov om havne
§ 20, stk. 2.
Skibsrelaterede hjælpetjenester
En kommunal selvstyrehavns opgaver er at forestå anlæg og drift af havn e-
infrastruktur, herunder dækkende værker, kajer, havnebassiner og tilstø-
dende landarealer, og herudover kan havnen stille kraner, pakhuse o. lign.
til rådighed m ed henblik på betjening af skibe, stevedorer, areallejere m.v.
Tilsvarende opgaver kan udføres af en kommunal aktieselskabshavn.
Hverken en kommunal selvstyrehavn eller en kommunal aktieselskabshavn
kan i dag udføre skibsrelaterede hjælpetjenester, såsom l odsning, bugsering
og trosseføring.
Da visse havne efter den gældende havnelov har beholdt en tidligere opnået
ret til at udføre skibsrelaterede hjælpetjenester, har jeg den 6. april 2005
fremsat L 143. Jeg lægger i forslaget op til, at der etableres en forsøgsord-
ning, efter hvilken havne med årlig godsomsætning på mindst 3 millioner
tons gods kan ansøge om tilladelse til at udføre skibsrelaterede hjælpetje-
nester. En tilladelse vil være betinget af, at aktiviteten udøves i et skatte-