Til lovforslag nr. L 82
Folketinget 2004-05 (2. samling)
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 2. juni 2005
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kystbeskytte lse, forskellige love om
digeanlæg, lov om havne, lov om luftfart og lov om færgefart
(Konsekvensrettelser af kommunalreformen)
[af trafik- og energiministeren (Flemming Hansen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 17. marts 2005. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og
trafikministeren sendte
den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. 2004-05, 1. samling alm. del bilag 132
. Den
24. februar 2005 sendte trafik- og energiministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21
spørgsmål til
transport- og energiministeren til skriftlig besvarelse. Mini-
steren har besvaret 17 af disse, mens de resterende 4 spørg smål forventes besvaret inden 2. behan d-
ling.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Venstres, Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepartis og Det Radikale
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at der den 27. maj 2005 er indgået en stemmeaftale om
lovforslag på trafikområdet, som udmønter kommunalrefo rmen.
Aftalen har følgende ordlyd:
»Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti er med Socialdemokraterne og Det
Radikale Venstre nået til enighed vedr. nedenstående stemmeaftale på trafikområdet:
Partierne stemmer for de af regeringen fremsatte lovforslag L 82 (kystbeskyttelse), L 83 (trafik-
selskaber og L 84 (vej- og ekspropriationsområdet) .
Med sigte på at sikre en optimal udnyttelse af de ressourcer, som anvendes på trafikområdet, og
under hensyntagen til trafikpolitiske målsætninger som fremkommelighed, trafiksikkerhed og
miljø, er der behov for en identifikation, analyse og afstemning af de virkemidler, som på læ n-