Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 18. april 2005 550 - 000002 Trafikudvalget har i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål   20 vedrørende L 81, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 20: "I forlængelse af besvarelsen af L 81 - spm. 18 bedes ministeren oplyse, hvor mange af de eksisterende kommuner har i dag et serviceniveau for individuel handicapkørsel, der ligger under det i lovforslaget foreslåede serviceniveau og hvor mange af de eksisterende kommuner har i dag et serviceniveau for individuel handicapkørsel, der ligger over det i lovforsla- get foreslåede serviceniveau." Svar: At udføre individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede er en forpligtelse der i henhold til de to kollektive trafiklove påhviler amtsko m- munerne – i de amtskommuner, hvor der er oprettet trafikselskaber, er det trafikselskaberne, der udfører opgaven - og i hovedstadsområdet er det H o- vedstadens Udviklingsråd, der er ansvarlig for  opgaven. Individuel handi- capkørsel er en del af den lokale og regionale kollektive trafik og derfor gælder det også for denne del af den kollektive trafik, at det præcise se r- viceniveau vil kunne variere. For så vidt angår individuel handicapkørsel fastlægges med den foreslåede lovændring imidlertid nogle minimumskrav, som alle amtskommuner/trafikselskaber skal leve op til. Jeg kan på den baggrund ikke oplyse noget om serviceniveauet for indiv i- duel handicapkørsel i de enkelte kommuner. Med venlig hilsen Flemming Hansen