Det Centrale Handicapråd
Bredgade 25, Skt. Annæ Passage, opg. F, 4. sal
1260 København V
Dato
J.nr.
:
:
19. april 2005
552
-
000004
Kære Ester Larsen
Tak for brevet af 13. januar 2005 vedrørende individuel handicapkørsel.
For så vidt angår Det Centrale Handicapråds kritik af aldersgrænsen på 18
år i lovforslag nr. L 81 om præcisering af minimumskravene til individuel
handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede, har jeg indhentet følgende
svarbidrag fra Socialministeriet.
Handicaprådet finder det med baggrund i sektoransvarlighedsprincippet
problematisk, at lovforslaget fastsætter en aldersgrænse for deltagelse i den
individuelle handicapkørsel ved 18 år. Det er Rådets opfattelse, at de 12 -18
årige ikke bliver stillet ringere ved at bliv e omfattet af de individuelle kør-
selsordninger, idet brugere af ordningen har et retskrav på minimum 104
enkeltture om året.
Socialministeriet er helt enig i, at sektoransvarlighed er et centralt princip i
handicappolitikken, men er fortsat af den opfattelse, at det i denne sam-
menhæng er rigtigst at fastsætte aldersgrænsen til 18 år og ikke lade de 12 -
18 årige blive omfattet af bestemmelserne om individuel handicapkørsel.
Lovforslaget om individuel handicapkørsel kan ikke i samme grad som be-
stemmelserne i servicelovens § 28 rumme den fleksibilitet, der er indbyg-
get i merudgiftsydelsesmodellen, hvor familien får udbetalt en fast måne d-
lig ydelse til bl.a. dækning af merudgifter til barnets eller den unges befor-
dring. Denne model kan i højere grad imødekomme et barns eller en ungs
behov for frihed til at kunne tilrettelægge, hvornår og hvordan befordringen
skal ske i forbindelse med fritidstilbud, samvær og leg med kammerater.
Bestemmelserne om individuel handicapkørsel er mindre fleksible, idet
kørslen skal bestilles i rimelig tid i forvejen og eventuelt foregå sammen
med andre brugere. Det er således ikke så meget bestemmelserne om et
minimumsantal af ture årligt, der er begrundelsen for at fastsætte alder s-
grænsen ved 18 år - som Handicaprådet skriver, vil et behov for yderligere
kør
sel kunne dækkes efter serviceloven - men fordi de 12-18 årige efter
Socialministerens vurdering bedst tilgodeses efter reglerne i servicelovens
§ 28 netop på grund af muligh eden for fleksibilitet.