Til lovforslag nr. L 81
Folketinget 2004-05 (2. samling)
Tillægsbetænkning afgivet af Trafikudvalget den
26. maj 2005
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om den lokale og regionale kollekt ive
personbefordring uden for hovedstadsområdet og lov om
hovedstadsområ dets kollektive persontrafik
(Individuel handicapkørsel, rejsekort og rejseplan)
[af trafik- og energiministeren (Flemming Hansen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 2. marts 2005. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Udvalget afgav betæn k-
ning den 12. april 2005. Lovforslaget var til 2. behandling den 19. april 2005 og til 3. behandling
den 26. april 2005. 3. behandling blev afbrudt, og lovforslaget blev henvist til fornyet behandling i
Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 2
møder.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 7 spørgsmål til transport - og
energiministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Disse spørgsmål og ministerens
besvarelser herpå er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, S, DF og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret
.
Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse.
Et andet mindretal i udvalget (RV) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Politiske bemærkninger
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget noterer sig,
at loven fastsætter minimumsstandarder for individuel handikapkørsel, hvilket retsmæssigt er en
væsentlig forbedring i forhold til i dag. V, DF og KF har noteret sig, at transport- og energiministe-
ren har igangsat et analysearbejde, der skal kortlægge de reelle udgifter ved en éntredør til éntredør -
ordning. Analysen iværksættes for at skabe et godt grundlag for vurdering af, hvilken finansiering
der vil skulle tilvejebringes, såfremt der senere måtte bli ve stillet forslag om en udvidet ordning.