Københavns Lufthavn i Kastrup er en lufthavn af vital betydning for Danmarks trafikforbindelser, nationalt så vel som internationalt. Det kan ingen vist være i tvivl om, og det er derfor vigtigt, at lufthavnen har den nødvendige kapacitet, som kan tilgodese væsentlige samfundsmæssige og overordnede trafikale hensyn.
I denne sag står vi med det faktum, at Europa-Kommissionen i flere omgange har lagt op til at rejse sag mod den danske stat, mest på grund af ejerskabsbegrænsninger med hensyn til Københavns Lufthavne A/S, idet EU har anset ejerskabsbegrænsningerne som værende i strid med EU's regler om kapitalens frie bevægelighed. Kommissionen har også haft indvendinger mod trafikministerens ret til at udstede direktiver, godkende vedtægtsændringer
m.v. Selvfølgelig mener vi i Venstre, at dansk lovgivning, også vedrørende Københavns Lufthavne A/S, skal være i overensstemmelse med EU-retten, og det er i bund og grund, hvad det lovforslag, vi nu behandler, skal sikre, og det kan vi naturligt nok bifalde fra Venstres side. Lovforslaget sikrer - og det synes vi er yderst fornuftigt - at også efter ændringer af lov om luftfart kan det danske samfund fortsat have en international lufthavn med den nødvendige kapacitet. Sikkerheden kommer i form af, at der kræves tilladelse til at drive lufthavn, og at der skal stilles vilkår for tilladelsen. Hvis vilkårene ikke overholdes, kan tilladelsen tilbagekaldes, og i yderste konsekvens kan transportministeren overtage en flyveplads, der har vital betydning, for at sikre den nødvendige kapacitet. Det vil i så fald ske efter reglerne om ekspropriation og mod fuld erstatning, og vi synes faktisk, det er yderst fornuftigt, at transportministeren har mulighed for både at give tilladelsen og at tilbagekalde tilladelsen. Endelig bifalder vi, at lovforslaget giver en gennemsigtighed med hensyn til ejerskab og regulering, idet det klart præciseres, hvad der er ejerskab, og hvad der er myndighedsudøvelse. Det er en gennemsigtighed, som vi i Venstre har talt for i mange år, så samlet set kan vi støtte lovforslaget.