Besvarelse af spørgsmål nr. 2 ad L 76, som Kommunaludvalget
har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 21. marts
1005
Spørgsmål 2:
"Hvorfor skal instituttet oprettes pr. 1. juli 2005 og ikke først ved impleme nteringen af
kommunalreformen den 1. februar 2007."
Svar:
Det fremgår af den politiske aftale om kommunalreformen, at et evalueringsinstitut for
kommuner m.v. skal være operativt senest fra den 1. januar 2006, samt at der forinden
udpeges en bestyrelse.
Formålet med at oprette et evalueringsinstitut er at sætte fokus på effektiv opgavevar e-
tagelse og sikre den bedste ressourceudnyttelse i kommunerne. Instituttet skal gøre
brug af en bred vifte af analysemetoder for at fremhæve og udbrede de gode eksem-
pler på effektiv opgavevaretagelse i kommunerne. Instituttet er derfor et generelt re d-
skab til at fremme effektiv opgavevaretagelse og sikre bedre ressourceudnyttelse i
kommuner m.v.
Derfor er det vigtigt at understrege, at evalueringsinstituttet ikke oprettes med det sigte
at følge forberedelse og gennemførelsen af kommunalrefo rmen. Når der foreligger en
vedtaget lov om evalueringsinstituttet, er det derfor naturligt, at arbejdet med at få inst i-
tuttet oprettet med udpegning af bestyrelsen, rådgivende udvalg, direktør mv. igan g-
sættes.
Kommunerne er allerede i gang med at forberede kommunalreformen. Når evalu e-
ringsinstituttet er oprettet, vil det samtidig være naturligt, at instituttet også beskæftiger
sig med emner i relation til forberedelse og gennemførelse af kommunalreformen. Si g-
tet vil bl.a. være at fremhæve effektive eksempler på organisationsændringer, nye st y-
ringsmodeller mv. i arbejdet med sammenlægning af kommunerne. Dette vil kunne
tjene som inspiration i forbindelse med reformen og dermed lette implementeringen.
Dato:
Kontor:
4.ø.kt.
J.nr.:
2004-1000-4
Sagsbeh.:
HTH
Fil-navn:
Dokument 2
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
7. april 2005