Besvarelse af spørgsmål nr. 16 ad L 76, som Komm u- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 30. marts 2005 Spørgsmål 16: "Hvorledes korresponderer forslagets § 13 med reglerne i forvaltningsloven og persondataloven?" Svar: De evaluerede myndigheder har i forbindelse med en evaluering pligt til at udlevere alle oplysninger, som kan være relevante for, at evalueringsinsti- tuttet kan gennemføre sin undersøgelse, jf. § 13. Personhenførbare  oplysninger  forventes  ikke  at  v ære  relevante  for  den type  af  undersøgelser,  evalueringsinstituttet  skal  foretage.  I  tilfælde  af  at oplysninger indhentet i forbindelse med en evaluering kan henføres til e n- keltpersoner, skal persondatalovens bestemmelser herom følges. Lovforslagets § 13 er derfor både i overensstemmelse med reglerne i fo r- valtningsloven og persondataloven. Lovforslagets § 12 indeholder derimod af hensyn til de evaluerede myndig- heder  en  undtagelse  fra  lov  om  offentlighed  i  forvaltningen.  Undtagelsen indebærer, at arbejdsdokumenter, materiale m.v., som evalueringsinstituttet modtager fra de evaluerede myndigheder til brug for gennemførel sen af en undersøgelse, opretholder sin interne karakter, indtil evalueringen offentli g- gøres.  En  eventuel  begæring  om  aktindsigt  imødekommes  således  først efter offentliggørelsen af ev alueringen. Lovforslagets  undtagelse  fra  lov  om  offentlighed  i  forvaltningen  svarer  til den undtagelse, som gælder for Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 13. april 2005 Kontor: 4.ø.kt. J.nr.: 2004-1000-4 Sagsbeh.: KRH Fil-navn: Dokument 3