Besvarelse af spørgsmål nr. 16 ad L 76, som Komm u-
naludvalget
har
stillet
til
indenrigs-
og
sund-
hedsministeren den 30. marts 2005
Spørgsmål 16:
"Hvorledes korresponderer forslagets § 13 med reglerne i forvaltningsloven
og persondataloven?"
Svar:
De evaluerede myndigheder har i forbindelse med en evaluering pligt til at
udlevere alle oplysninger, som kan være relevante for, at evalueringsinsti-
tuttet kan gennemføre sin undersøgelse, jf. § 13.
Personhenførbare oplysninger forventes ikke at v ære relevante for den
type af undersøgelser, evalueringsinstituttet skal foretage. I tilfælde af at
oplysninger indhentet i forbindelse med en evaluering kan henføres til e n-
keltpersoner, skal persondatalovens bestemmelser herom følges.
Lovforslagets § 13 er derfor både i overensstemmelse med reglerne i fo r-
valtningsloven og persondataloven.
Lovforslagets § 12 indeholder derimod af hensyn til de evaluerede myndig-
heder en undtagelse fra lov om offentlighed i forvaltningen. Undtagelsen
indebærer, at arbejdsdokumenter, materiale m.v., som evalueringsinstituttet
modtager fra de evaluerede myndigheder til brug for gennemførel sen af en
undersøgelse, opretholder sin interne karakter, indtil evalueringen offentli g-
gøres. En eventuel begæring om aktindsigt imødekommes således først
efter offentliggørelsen af ev alueringen.
Lovforslagets undtagelse fra lov om offentlighed i forvaltningen svarer til
den undtagelse, som gælder for Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
13. april 2005
Kontor:
4.ø.kt.
J.nr.:
2004-1000-4
Sagsbeh.:
KRH
Fil-navn:
Dokument 3