Gennemgang og vurdering af regionernes mulighed for at videreføre en række amtsko mmunale aktiviteter I det følgende fo retages en vurdering af,  hvorvidt aktiviteter som omtalt af Amtsrådsforeningen  i  notat  af  21.  april  2005  kan  fortsætte  efter  1.  januar 2007  i  henhold  til  lovgivningen  til  gennemførelse  af  komm unalreformen, herunder forslag til sundhedsloven. Ministeriet skal indledningsvis bemærke, at l angt de fleste initiativer til ud- vikling i sygehusvæsenet  bliver taget  af amtskommunerne med hjemmel i den  skrevne  lovgivning.  Regionerne  vil  derfor  med  sundhedslovforslaget have samme vide rammer som hidtil for udvikling af sygehusvæsenet.  I de sammenhænge,  hvor   amtskommunerne  under  anvendelse  af  kommunal- fuldmagtsreglerne har iværksat initiativer , tager sundhedslovforslagets § 79 højde herfor. Ad sygehusvæsenet    mv. Udvikling og forskning I  notatet  peger  Århus  Amtskommun  e  på,  at  en  række  amtskommunale forskningssamarbejder med private virksomheder, universiteter mv. vil blive vanskeliggjort  som følge  af,  at kommunalfuldmagtsreglerne  ikke  vil  gælde for regionerne. Endvidere  opregner  Fyns  Amtskommune  en  række   forsknings-  og  udvik- lingsprojekter om kommercialisering på sundhedsområdet og sundheds-IT, som amtskommunen varetager i samarbejde med en tredjepart. Det drejer sig om forskning i stamceller, plantemedicin, Life Science-projektet om pro- duktudvikling  og  kommercialisering  inden  for  sygehusvæsenet,  projektet om udvikling af digital kommunikation på sundhedsområdet samt projektet om telemedicin. Udvikling  og  forskning,  herunder  uddannelse,  indgår  i  dag  som  et  led  i amtskommunernes  almindelige  driftsansvar  for  sundhedsvæs enets  opga- ver.  Med  sundhedslovforslagets  §  195  kodificeres  denne  praksis,  idet det fastsættes, at regionsrådet skal sikre udviklings- og forskningsarbejde, så- ledes at ydelser efter denne lov samt uddannelse af sundhedspersoner kan varetages på et højt fa gligt niveau. Som det fremgår af bemærkningerne til § 195, omfatter regionernes forsk- ningsforpligtelse forskning på universitetssygehuse og andre sygehuse mv. samt i praksissektoren, hvor forskningssamarbejde sker som led i overens- Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 30. maj 2005 Kontor: Stabsenheden J.nr.: 2004-2000-10 Sagsbeh.: DSI Fil-navn: div. notat 30.05.
2 komstaftalerne.  Størstede len  af  regionernes  forskningsopgaver,  herunder samarbejder med private og andre offentlige myndigheder, vil derfor uden videre kunne varetages i medfør af  sundhedslovforslagets § 195 om regio- nernes  udviklings-  og  forskningsarbejde,  ligesom  det  sker  i  dag  inden  for rammerne af sygehusloven og lov om Hovedstadens Sygehusfællesskab . Det  fremgår videre  af  bemærkningerne  til  sun dhedslovforslaget,  at  §  79, stk. 3 og 4, har til formål dels at skabe hjemmel til at videreføre eksistere n- de  samarbejder  –  som  i  dag  er  hjemlet  i  kommunalfuldmagtsreglerne  – mellem amtskommunerne i kommunale selskaber, eller mellem det offentli- ge  sygehusvæsen  og  private  virksomheder  samt  dels  skabe  grundlag  for lignende samarbejder i fremtiden. På  forskningsområdet har  de  offentlige  sygehusejere  i  dag  en  pligt  til  at arbejde for erhvervsmæssig nyttiggørelse af forskningsresultater fre  mbragt ved hjælp af offentlige midler , jf. lov nr. 347 af 2. juni 1999 om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner. En sådan pligt vil fremover gæl de for regionerne, og regionerne vil i den forbindelse – ligesom amtskommunerne – efter nærmere betingelser  have mulighed for at oppebære indtæ  gter. Efter sundhedslovforslaget  §  79,  stk.  3, kan  et  regionsråd  efter  indenrigs- og  sundhedsministerens  godkendelse  samarbejde  med  offentlige  myndig- heder  og  private  virksomheder,  herunder  i selskabsform,  om  løsningen  af fælles opgaver efter lovens afsnit VI, XI, XII og XIV -XVI og påtage sig der- med forbundne udgifter. Efter § 79, stk. 3, 2. pkt., kan indenrigs- og sund- hedsministeren  fastsætte,  at  bestemte  former  for  sama rbejde  kan  indgås uden godkendelse. § 79, stk. 3, 2. pkt., giver, som anført i bemærkningerne til denne beste  m- melse, bl.a. grundlag for at fastsætte, at eksisterende samarbejder mellem sygehuse, private virksomheder og andre offentlige myndigheder umiddel- bart kan videreføres. Med bestemmelsen er der  bl.a. skabt grundlag for, at forsknings- og udviklingssamarbejde mv. mellem sygehuse og universiteter eller  private  virksomheder  ikke  behøver  godkendel se.  Der  tænkes  her  på en  lang  række   samarbejder  med  henblik  på  fx  kommerciel  udnyttelse  af forskningsresultater. Uddybende regler om, hvilke samarbejder som i med- før af § 79, stk. 3, 2. pkt. , kan fortsætte uden videre, vil blive fastsat i en bekendtgørelse . Angående  de  af  Århus  Amtskommune    og  Fyns  Amtskommune  nævnte forsknings-  og  udviklingsprojekter  bemærkes,  at  der   ikke  i  Amtsrådsfor- eningens notat foreligger oplysninger, som umiddelbart giver anledning til, at  disse  projekter  ikke  vil  kunne  videreføres.   Hvilke  samarbejder  der  vil kunne  indgås  uden  godkendelse,  vil  blive  fastsat  af indenrigs-  og  sund- hedsministeren i den nævnte bekendtgørelse. Uddannelsesydelser Amtsrådsforeningen  oplyser  i notatet,  at  Århus  og  Ringkøbing  Amtsko   m- muner tilbyder en række s undhedskurser.
3 Som  det  fremgår  af  sundhedslovforslagets  §  195,  skal  regionerne  også bidrage til, at uddannelse af sundhedspersoner (som omfattet af loven) kan varetages på et højt fagligt niveau. Med hje mmel i denne bestemmelse vil en  region  -  udover  at  kunne  tilbyde  kurser  på  sundhedsområdet  til  eget sundhedspersonale  -  også  kunne  tilbyde  kurser  til  kommunalt  sundheds- personale  og  sundhedspersonale  fra  praksissektoren.  Efter  sundhedslov- forslagets § 79, stk. 2, vil det kunne fastsættes, at regionerne kan  opkræve betaling for sådanne uddannelsesydelser. Der forventes derfor ikke at være noget  til  hinder  for,  at  sundhedskurser,  som  de  af  Århus  og  Rin  gkøbing Amtskommuner nævnte, kan videreføres af regione  rne. Ydelser til andre offentlige myndigheder og private virksomheder Ringkøbing  Amtskommune  har  blandt  andet  anført,  at  det  er  usikkert,  om kioskvirksomhed på sygehuset, salg af sundhedsydelser, f.eks. scanninger til privathospitaler, kan fortsætte. Efter sundhedslovforslagets § 79, stk. 2, kan indenrigs-  og sundhedsmini- steren  fastsætte  regler  om,  at  et  regionsråd  mod  betaling  kan  tilbyde  b e- handlinger og ydelser på regionens sygehuse, herunder udlejning af lokaler og udstyr til offentlige myndigheder og private virksomheder. Bestemmelsen er i al væsentli ghed en videreførelse af gældende beste  m- melser i sygehusloven, som er præciseret i § 3 3 i bekendtgø relse om ret til sygehusbehandling  og  fødselshjælp  mv.  Bestemmelsen  giver  endv  idere, som anført i bestemmelsens bemærkninger,   mulighed for at videreføre en ræk ke  accessoriske  ydelser  i  sygehusvæsenet,  som  i  dag  er  hjemlet  i kommunalfuldmagtsreglerne. I  forhold  til  de  af  Ringkøbing  Amtskommune  nævnte  eksempler  kan    det oplyses, at der i medfør   § 79, stk. 2, forventes fastsat regler om, at regio- nerne  på samme vilkår som i dag kan varetage accessoriske ydelser som fx cafeteria- og kioskvirksomhed på sygehuset. Det indebærer, at ydelserne så vidt muligt skal bortforpagtes. Det forventes endvidere fastsat, at syge- husene  på  samme  vilkår  som  i  dag,  jf.  kommunalfuldmagtsreglerne,  kan udleje sygehuslokaler til private virksomheder til brug for fx forskning, samt at  regionerne  kan  sælge  diagnostiske  undersøgelser    -  fx  scanninger  -  til privathospitaler mv.   Driftssamarbejder I forhold til Ringkøbing Amtskommunes deltage lse i Jysk Linnedservice A/S kan det oplyses, at dette selskab i dag er omfattet af lov om kommuners og amtskommuners  samarbejde  med  aktieselskaber  m.v.  (lovbekendtgørelse nr. 608 af 28. juni 1996). Efter denne lov kan Jysk Linnedservice A/S sælge ydelser til private og opnå fortjeneste derved. Det fremgår af L 46 (forslag til lov  om  ændring  af  lov  om  bygnings -  og  boligregistrering,  lov  om  kommu- ners  og  amtskommuners  samarbejde  med  aktieselskaber  m.v.),  at  denne lov foreslås ikke at finde anvendelse for regionerne. Det bemærkes, at sundheds lovforslagets § 79, stk. 3, som ovenfor nævnt indeholder hjemmel til regionernes samarbejde med private virksomheder,
4 herunder i selskabsform, om løsning af  de i bestemmelsen nærmere angi v- ne fælles opgaver.  Bestemmelsen indeholder således også hjemmel til, at regionerne kan deltage i selskaber, hvor der også er private deltagere, om lø sningerne af de nævnte fælles opgaver. Den enkelte region må dog ikke have  bestemmende  indflydelse.  Bestemmelsen  indeholder  i  overensstem- melse   med   kommunalfuldmagtsreglerne,   som   bestemmelsen   på   dette punkt har til formål at videreføre,  ikke hjemmel til, at regionerne kan indgå i selskaber, der udfører opgaver, udover hvad regionerne selv kan varetage. Regionerne er derfor afskåret fra at deltage i selskaber, der har til formål at opnå  fortjeneste.  Endvidere  må  selskabet  som  udgangspunkt  ikke  sælge ydelser  til  private.  Dog  vil  selskabet  i  begrænset  omfang  kunne  udnytte eventuel overkapacitet for at undgå værdispild og i den forbindelse sælge en sådan overskydende kapacitet til private til markedspris. Det  bemærkes,  at  i  det  omfang,   Jysk  Linnedservice  A/S  har  til  formål  at opnå  fortjeneste,  vil selskabet  ikke  kunne  videreføres  i  medfør  af  sun  d- hedsloven med regionernes deltagelse. Der foreligger ikke i notatet oplys- ninger  vedrø rende  Jysk  Linnedservice  A/S’  aktiviteter,  som  i  øvrigt  giver anledning til, at selskabet ikke vil kunne videreføres med denne begræn  s- ning. I forhold til Ringkøbing Amtskommunes deltagelse i Åkanden I/S   , der i dag er organiseret som et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommune r- nes styrelse, skal det bemærkes, at  Indenrigs- og Sundhedsministeriet efter § 79, stk. 3, på samme vilkår som i dagendvidere vil kunne godkende sam- arbejder,   der   vil   medføre   indskrænkning   i   de   de  ltagende   regionsråds beføje lser. Der foreligger ikke i notatet oplysninger, som giver anledning til, at selskabet ikke vil kunne videreføre s. Som nævnt vil det i en bekendtg ø- relse blive fastsat, hvilke samarbejder der kan indgås uden godkendelse. Psykiatriske døgnhuse For så vidt angår de af Viborg Amtskommune oprettede psykiatriske døgn- huse  kan  det  oplyses,  at  det fremgår  af  lovforslagets  §  75,  stk.  2,  og  be- mærkninger ne hertil, at regionerne har adgang til at etablere behandlings- institutioner,  herunder  psykiatriske  døgnhuse ,  efter  sundhedslovforslagets 75, stk. 2, som amtskommunerne i dag kan etablere efter servicelovens § 93, stk. 2. Ad samarbejde om forebyggelse Vejle,  Ringkøbing   og  Viborg  Amtskommuner  har  i  notatet  henvist  til  en række projekter på det forebyggende og sundhedsfremmende område. Det drejer  sig  bl.a.  om  projekt  røgfrit  amt,  Vejle  Amt  et  hjerteamt ,  motion  på recept og misbrugsforebyggelse. Herudover yder Ringkøbing Amt skommune tilskud til kræftrådgivningen og Patientforeningernes Information . Hertil bemærkes, at e fter sundhedslovforslagets § 120, stk. 1, får kommu- nerne ansvaret for at skabe rammer for en sund levevis for borgerne. Be- stemmelsen  har  til  formål  at  sikre  den  forebyggende  og  sundhedsfrem-
5 mende indsats en forankring i kommunerne. Herudover skal kommunerne efter stk. 2 etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borger- ne. Regionerne er forpligtede til - på samme måde som amtskommunerne er det i dag - at give forebyggelsestilbud til den enkelte patient som led i un- dersøgelse og behandling af patienten på sygehus og i pra ksissektoren, jf. sundhedslovforslagets § 5. Eksempler på sådanne patientrettede forebyggelsestilbud kan være kos t- vejledning til fx diabetikere, patienter med hjertesygdomme og til overvæ g- tige, vejledning om rygestop til fx patienter med diabetes og hjerte og kredsløbssy gdomme. Med bestemmelsen i sundhedslovforslagets § 120, stk. 3, fastlægges det, at regionsrådet herudover skal tilbyde rådgivning mv. i forhold til kommu- nernes indsats med henblik på at skabe rammer for sund levevis og etable- re forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne. Regionerne  forudsættes  endvidere  at  få  tværgående  opgaver  i  relation  til kvalitetsudvikling og kvalitetssikring i forhold til den patientrettede forebyg- gelse. Regionernes tværgående opgaver  forventes løst   i samarbejde med kommunerne. I forhold til de af Amtsrådsforeningen nævnte  eksempler på forebyggelses- tiltag  betyder  kommunalreformen,  at  regionerne  som  udgangspunkt  ikke kan påtage sig generelle borgerrettede forebyggelsesopgaver. I forbindelse med kommunernes og regionernes pligt til at yde patientrettet forebyggelse i praksissektoren og i sygehusvæsenet vil de samme aktivit e- ter, som fx tilbud om rygestop, kostvejledning og tilbud om fysiske aktivite- ter, komme på tale. Det vil derfor være naturligt i  forbindelse med indgåelse af de obligatoriske sundhedsaftaler  om  sundhedsfremme  og  forebyggelse,  at  regionerne  og kommunerne indgår nærmere  samarbejder om løsning af disse forebygge l- sesopgaver. Opgaver, som regionerne selv kan varetage, fx information om forebyggel- se og behandling af sygdomme, vil regionerne også kunne varetage gen- nem tilskud til fx foreninger såsom kræftrådgivningen og Patientforeninger- nes Information. Ad praksissektoren mv. Ringkøbing Amts kommune har i notatet henvist til § 2-aftaler med praktise- rende læger og speciallæger.   Det lægges  til grund, at der hermed henvises til § 2 i landsoverenskomst om almen lægegerning, hvoraf fremgår, at afta- ler ud over landsoverenskomsten inden for den offentlige sygesikring skal indberettes til overenskomstens parter. Det lægges endvidere til grund, at der også henvises til § 3 i overenskomst vedrørende speciallægehjælp, der
6 regulerer lokal indgåelse af aftaler på området. Ringkøbing Amtskommune har i notatet endvidere henvist til lokale aftaler med fysioterapeuter og kiro- praktorer vedr. motion på recept. Med  kommunalreformen  videreføres  muligheden  for,  at  lokale  aftaler  og overenskomster kan indgås på regionalt niveau med sygesikringens ydere, herunder aftaler vedrørende motion på recept, jf.  sundhedslovforslagets § 228. Aftalerne skal indgås af det regionale lønnings - og takstnævn. Ad socialområdet Fyns Amtskommune har anført, at amtskommunen med hjemmel i komm u- nalfuldmagtsreglerne har ydet tilskud til en række aktiviteter på det sociale område. Viborg Amtskommune har tillige henvist til en række opgaver, som amtskommunerne varetager på det sociale område. Angående regioners opgaver på socialområdet har Socialministeriet oplyst, at  regionerne  kun  kan  udfø re  de  opgaver  på  det  sociale  område,  der  er beskrevet i § 5 i forslaget til lov om social service. Andre mindre opgaver, der i dag varetages i amtskommunerne, herunder tilskud til selvejende insti- tutioner  mv.,  vil  som  udgangspunkt  blive  overdraget  til  kommunerne.  I  en overgangsperiode på fire år finansieres opgaverne på den måde, at staten overtager  amtskommunernes  hidtidige  tilskud  og  videregiver  dette  til  de pågældende  institutioner  mv.  Efter  periodens  udløb  overføres  det  tilskud, som  staten  overtager  fra  amtskommunerne,  fuldt  ud  til  det  kommunale bloktilskud. I lø bet af perioden søges etableret aftaler om kommunal støtte til videreførelse af instituti onerne mv. Det indebærer, at  de i notatet nævnte opgaver på det sociale omr åde med kommunalreformens ikrafttræden overgår til kommunerne.