Besvarelse af spørgsmål nr.  47 (L 74) som Folketingets Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og   sund- hedsministeren den 5. april 2005 Spørgsmål 47: ”Er det korrekt, at der ikke er klageadgang over omsorgstandplejens afgø- relser  om  at  afvise  en  patient  til  behandling  under  omsorgstandplejen?  I bekræftende  fald,  hvad  er  så  forklaringen  på,  at  der  ikke  er  klagemuli  g- hed?” Svar: Sundhedsstyrelsens  Retningslinier  af  29.  marts  2001  for  omfanget  af  og kravene til den kommunale og amtskommunale tandpleje indeholder i kapi- tel 2 nærmere regler vedrørende bl.a. personkreds og visitation. Det fre  m- går bl.a. heraf, at adgangen til omsorgstandple je beror på en visitation i den enkelte kommune efter en konkret individuel vurdering. Tilbud om omsorgstandpleje sker med hjemmel i tandplejeloven og betrag- tes som en del af sundhedsvæsenets tilbud, hvilket bl.a. betyder, at tildeling af de nævnte ydelser i relation til klageadgang behandles på linie med øvr  i- ge tandplejeydelser. Klagemulighederne på omsorgstandplejeområdet adskiller sig   på den ba g- grund  ikke  fra  klagemulighederne  på  sundhedsområdet  i  øvrigt.  Faglige klager kan indbringes for Sundhedsvæsenets Patientklagenævn, og klager over serviceniveauet kan indbringes for den politisk ansvarlige myndighed (kommunalbestyrelsen).  Manglende  visitation til  omsorgstandpleje kan så- ledes ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 19. april 2005 Kontor: 3.s.kt. J.nr.: 2005-119-26 Sagsbeh.: uk Fil-navn: sp. 44-47