Besvarelse af spørgsmål nr.  131 (L 74), som Folketin- gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 26. april 2005 Spørgsmål  131: "Er ministeren enig i, at et stort antal bemyndigelsesbestemmelser i et lov- forslag kan gøre det meget vanskeligt for Folketinget og bo rgerne m.fl. at danne sig et kvalificeret overblik over lovforslagets konsekvenser, og at dette er udtryk for dårlig lovkvalitet/ -skik? I forlængelse heraf bedes mini- steren redegøre for baggrunden for det store antal bemyndigelser i lovfor s- laget." Svar: Jeg er principielt enig i, at der ikke bør være flere bemyndigelsesbest  em- melser i et lovforslag end nødvendigt for en hensigtsmæssig administration af loven. Dette er heller ikke tilfældet med sundhedslovforslaget. Jeg mener ikke, at bemyndigelsesbestemmelserne er udtryk for dårlig lovkvalitet. Sundhedslovforslaget har til formål dels at genne mføre kommunalreformen på  sundhedsområdet  og  dels  at  videreføre     14  gældende  love  på  sun d- hedsområdet . Det altovervejende antal bemyndigelsesbestemmelser i sundhedslovforsla- get vedrører de 14 gældende love, og der er stort set tale om en   uændret videreførelse  af disse bemyndigelsesbestemmelser i sundhedslovforslaget. Der er således  tale om bemyndigelsesbestemmelser, som Folketinget ken- der  den  gældende  udmøntning  af.   Hertil  kommer  nogle  nye  bemyndigel- sesbestemmelser, som jeg har redegjort for i min besvarelse af spørg smål 24. Jeg skal derfor henvise til denne besvarelse. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 4. maj 2005 Kontor: 2.s.kt. J.nr.: 2005-119-26 Sagsbeh.: JVB Fil-navn: Dokument 3