Jeg skal gøre det meget kort, for der var ikke mange spørgsmål. Men jeg vil da gerne benytte lejligheden til her at udtrykke glæde over, at denne sundhedslov, som flere af ordførerne har betegnet som en slags sundhedsvæsenets grundlov, nu kan samle bred opbakning i Folketingssalen.
Det synes jeg er meget positivt, selv om det selvfølgelig også er klart, at den rolle, som kommunerne i det her lovforslag nu bliver tiltænkt, kun for alvor giver mening, når man ser det i samspil med den finansieringsmodel, som nu gennemføres i en anden lovgivning.
Det får mig så til at komme med et par bemærkninger til de kritiske røster, der har lydt i forbindelse med selve betalingsmodellen. Jeg synes, det er lidt interessant at notere sig det, som hr. Hans Andersen også var inde på, nemlig at det jo er bevist i virkelighedens verden gennem de sidste 3 år, at spørgsmålet om at skabe meraktivitet i sygehusvæsenet ikke kun er et spørgsmål om at tilføre flere ressourcer, men så sandelig også et spørgsmål om, hvordan ressourcerne bringes i anvendelse.
Hr. Ole Stavad spurgte ind til, om ikke det var rigtigt, at man også tilbage i tiden, før den borgerlig-liberale regering trådte til i 2001, tilførte sundhedsvæsenet flere ressourcer. Svaret på det spørgsmål er: Jo, det gjorde man. Når sandheden skal frem, og det skal den jo, gjorde man det noget nær i det forhold, som vi også har gjort det i de senere år. Man kan sige, at det økonomiløft, det danske sundhedsvæsen har fået over en årrække, stort set tenderer mod at være det samme år for år.
Den store forskel er, at med den måde, som ressourcerne er bragt i spil på, ved en højere grad af takststyring, hvor pengene følger patienten, har vi kunnet få pengene til at række længere. Man kan sige det på den måde, at vi har konstrueret en motor, der går lidt længere på literen.
Det er sådan set også ambitionen med nu at lave den nye rollefordeling med fem stærke regioner, der får et bedre planlægningsgrundlag, der sætter fokus på kvalitet, og det, at kommunerne kommer ind og får en direkte økonomisk tilskyndelse til at tænke i sundhedsfremme og forebyggelse, er tilsvarende et udtryk for at prøve at få denne sundhedsmaskine til at gå lidt længere på literen, at få mere sundhed for pengene.
Nu hører vi så, fuldstændig ligesom vi hørte det for 3 år siden, alle dommedagsprofeterne sige, at det ikke virker. Så må jeg altså bare stilfærdigt gøre opmærksom på, at der sagde man også for 3 år siden fra den samme kant: Det virker ikke. Det har virket, og derfor er jeg meget fortrøstningsfuld over for, at det også kan komme til at virke i den nye model, hvor kommunerne kommer ind, ikke mindst i lyset af det fantastisk store engagement, vi kan se primærkommunerne har med hensyn til at tage den her nye opgave på sig.
Vi har sammen med Dansk Folkeparti i finansloven for indeværende år afsat en pulje på 50 mio. kr. til sundhedscentre, som der har været et sandt stormløb på. Min hukommelse rækker til, at det er i størrelsesordenen 61 kommuner, der har lagt billet ind på det.
Det er også baggrunden for, at regeringen sammen med Dansk Folkeparti her for et par dage siden i den nye kræftindsats har fordoblet de statslige midler til den her ordning for at understøtte, at kommunerne tager det ansvar på sig, sådan at vi får sat mere fokus på forebyggelse og på sundhedsfremme derude, hvor folk bor og færdes, i skoler, i daginstitutioner, i ældreomsorgen, der, hvor man kan gøre en forskel i folks hverdagsliv, og sådan, at vi får kommunerne til nu at gøre den genoptræningsindsats, der betyder, at
f.eks. den store satsning, vi har lavet ved at øge den elektive kirurgi, nu også følges op af noget ordentlig genoptræning. Det er selvfølgelig fint og godt, at langt flere mennesker end før har kunnet få en ny hofte f.eks. og har kunnet få den tidligere, men det er selvfølgelig også vigtigt, at det følges op af en hurtig genoptræningsindsats, sådan at man får den maksimale glæde af det kirurgiske indgreb. Det er jo det, der er hele ideen med modellen her. Det er også i det lys, at de justeringer, der er af samtykkereglerne - fru Anne Baastrup spurgte til det - skal ses. Jeg tror, at danske patienter har en grundlæggende forventning om, at de mennesker, de møder på deres vej i det behandlende sundhedsvæsen, kommunikerer med hinanden, og det vil vi nu tage hånd om, sådan at der kommer en ordentlig informationsstrøm til gavn for den enkelte patient, herunder den enkelte patients sikkerhed. Så skal jeg endelig til det spørgsmål, der blev rejst her til sidst om hovedstadsområdet, sige, at det jo er fuldstændig op til kommende økonomiaftaler med regionerne, kommende finanslovaftaler her i huset at tage stilling til, hvor mange ressourcer der skal være i de forskellige regioner. Det, lovforslaget her tager sigte på, er jo givet, at vi bruger de ressourcer, vi bruger i dag. Hvordan de så skal fordeles mellem fem regioner, er jo pr. definition et nulsumsspil. Det er de samme penge, der er i spil. Hvis nogle skal have mere, skal andre have mindre. Derfor kunne det være interessant, hvis de, der nu rejser spørgsmålet om hovedstadsregionen, meget konkret ville pege på, hvor den her model skal justeres, og hvilke andre regioner, hvilke andre dele af Danmark det er, der skal have færre ressourcer. Det må man jo kunne dem aftvinge et svar på. Vi er styret af det hensyn, at danskerne, uanset om de bor i Aalborg eller Ålsgårde, skal have den samme adgang til sygehusbehandling af internationalt tilsnit. Det skal ikke være egen pengepung, og det skal heller ikke være indtjeningsforholdene på den egn, man bor i, der er bestemmende for det sundhedstilbud, man får. Derfor er det logisk, at der må finde en vis udligning sted. Det er i øvrigt tankevækkende, at de partier, der, når vi snakker primærkommuner, skoser regeringen for, at vi endnu ikke er mødt op med en udligningsreform, er de samme partier, der nu står og skoser os for, at vi i den her sundhedsreform jo altså udligner sådan, at regionerne uden for Københavnsområdet alt andet lige får et bedre økonomisk afsæt.
Det efterlader i øvrigt ikke noget hul i hovedstadsområdet, for det her fases ind over en årrække, og selv med en minimal realvækst på sundhedsområdet, bare 1 pct., hvilket er lavt, hvis man ser det i historisk perspektiv, så er det hul, de påstår der er, mere end fyldt op, inden vi kommer frem til det.
Derfor er situationen den, at alle de nye fem regioner vil blive født med et ligeværdigt og stærkt økonomisk afsæt for at kunne løse denne vigtige opgave, som kort fortalt går ud på at gøre et rigtig godt dansk sundhedsvæsen endnu bedre.