Jeg føler mig helt overbevist om, at inden fru Pernille Rosenkrantz-Theil forlader Folketinget, det gælder allerede her i dag til fyraften, har vi debatten om brugerbetaling. Den har vi jo, fordi Enhedslisten vedvarende holder fast i den mod bedrevidende. Det er jo fantastisk at være udsat for det, det må jeg sige. Man må i hvert fald konstatere, at fru Pernille Rosenkrantz-Theil ikke har brug for nogen indlæggelse; der er friskhed og fuld vigør.
Det er den debatteknik, som vi også mødte i valgkampen, når vi ikke befinder os på denne talerstol, hvor man hele tiden har sådan en præmis, man gør lidt falsk, og så kobler man den næste lidt falske præmis, og til sidst kan man forudse dommedag inden fyraften.
Det efterlader mig med det valg, at jeg nu enten kan vælge at bruge en halv time på at gendrive alt det vrøvl, der er blevet sagt her i det sidste indlæg, eller i stedet, hvad jeg tror jeg vil gøre, kan henvende mig til dem, der har læst og forstået lovgivningen, herunder også alle de bestemmelser, hvoraf det meget, meget tydeligt fremgår, at der er vederlagsfri ret til behandling på alle de strækninger i det danske sundhedsvæsen, som vi kender det i dag.
Hvis nogen engang skulle finde på at gøre det anderledes, vil det altså kræve, at man vender tilbage til Folketingssalen med konkrete forslag om lovændringer. Det gør den her regering i hvert fald ikke, for denne regering står vagt om, at der skal være fri, lige og gratis adgang til sygdomsbehandling, som vi kender det i dag. Og for os har det ikke bare været en flot målsætning, det har rent faktisk også været noget, vi har omsat i praksis gennem de sidste godt 3 år, og det er noget, vi agter at arbejde videre med i fremtiden, nemlig at gøre et godt dansk sundhedsvæsen bedre og skabe behandlingsmuligheder til de mennesker, der har brug for det.
Det har vi jo dokumenteret, og det er svaret til de mange - hvoraf nogle, kan jeg se, har valgt at forlade salen, efter at de har stillet spørgsmålene - der i dag har været inde på, hvor man henter inspiration til nogle af de ting, vi foreslår i sundhedslovgivningen om finansiering.
Den inspiration kan man jo hente bl.a. i de sidste 3 år. Når der bliver spurgt: Er taktstyring effektiv? Ja, så kan man konstatere på udviklingen af det danske sundhedsvæsen over de sidste 3 år, at taktstyring er effektiv, fordi det er lykkedes for denne regering, hvad ikke er lykkedes for den tidligere regering, nemlig at skabe betydelig mere patientbehandling i virkeligheden uden, sagt helt ærligt, at tilføre relativt flere penge, end man gjorde i den forrige regerings sidste leveår.
Det er jo kombinationen af at stille flere ressourcer til rådighed og sikre sig, at de ressourcer kun kommer til udbetaling, hvis der leveres behandling for dem, at udstyre patienten med et sæt stærke rettigheder, at skabe gennemsigtighed i sundhedsvæsenet, så man ved, hvad der er op og ned, hvad der virker, hvad der ikke virker både økonomisk og kvalitativt, der får tingene til at virke.
Det er dokumenterbart gennem de sidste 3 år, og det er jo sådan set også grunden til, at vi nu tager et skridt videre for at bringe os helt i mål. Det er jo så det, der fastlægges i lovgivningen her i kombination med de lovforslag, vi førstebehandlede i går aftes, om regionernes oprettelse og finansiering.
Det, vi gør nu, er, at vi tager et opgør med et meget atomiseret sundhedsvæsen, der i øjeblikket er drevet i 15 selvstændige enheder, til fordel for nu at introducere 5 stærke regioner, som får langt bedre mulighed for at planlægge et effektivt sundhedsvæsen, der også har fokus på kvalitet.
Jeg er glad for at kunne konstatere efter debatten, sådan som jeg har lyttet mig til den her i dag, at der sådan set er ret bred opbakning i Folketinget til, at det er fornuftigt at centralisere, kan man sige, sygehusejerskabet fra 15 til nu 5 enheder for at have et bedre planlægningsgrundlag. Det er en nødvendig ting, det fornemmer jeg at der er opbakning til, og det er jeg glad for.
Det står mig lidt uklart efter de indlæg, der har været, om der så er opbakning til et andet centralt element i lovforslaget, men det håber jeg så vi kan afklare nu her i den del af debatten, vi med mit indlæg her tager hul på, nemlig spørgsmålet om at give de centrale sundhedsmyndigheder lidt flere muskler at spille med. Fru Lone Møller udtrykte sig lidt tøvende om det, og jeg fangede i hvert fald ikke fuldt ud, hvad fru Charlotte Fischers stillingtagen var til det punkt.
Men det er i hvert fald en meget central del i det, vi foreslår her, fordi vi har brug for på en og samme tid at centralisere og decentralisere i det danske sundhedsvæsen, hvis vi skal stå vagt om kvaliteten i patienternes behandling.
Vi har jo kunnet se eksempler på, at på trods af at der har været en entydig faglig anbefaling af, at man f.eks. samlede visse behandlingsformer på relativt få adresser, så har lokale ambitioner, eller hvad det nu har været, alligevel gjort, at man har opretholdt behandlingstilbuddet på langt flere steder i strid med det, man kunne kalde øvelse gør mester-princippet.
Det er sådan set baggrunden for, at vi som et meget centralt element i det her lovforslag nu foreslår, at vi styrker de centrale sundhedsmyndigheders kompetencer på specialeplanlægningssiden af hensyn til patienternes sikkerhed. Jeg forstår så, at det er der nogle der tager som et udtryk for, at nu skal vi til at styre regionerne, at vi ikke har tillid og den slags ting.
Jeg vil bare gerne sige, at det, der har været ledestjernen for regeringen i arbejdet med at lave sundhedslovforslaget her i samarbejde med Dansk Folkeparti, har været patienten. Det er jo ikke blevet sagt endnu, men jeg vil da så gerne sige det her i denne fase af debatten, at udgangspunktet for indretningen af sundhedsvæsenet er sådan set patienten.
Det er ikke regionspolitikerne, det er sådan set heller ikke de ansatte, det er udsigten til patienternes helbredelse, og der er der brug for, at vi får skabt større gennemsigtighed, herunder at vi får skabt en Sundhedsstyrelse, der har skærpede kompetencer til at sikre, at der er kvalitet i de behandlingstilbud, der gives rundtomkring.
Det ligger direkte i forlængelse af ambitionen om de fem regioner, og jeg håber, jeg kan tolke den tavshed, der har været omkring det punkt fra en række ordførere her, som opbakning til det synspunkt.
Så er der jo endelig, kan man sige, det tredje element, som er at få kommunerne på banen. Jeg fornemmer egentlig også, med Enhedslisten her til sidst som en meget udtalt undtagelse, at der sådan set er pæn opbakning til det synspunkt, det princip, den tanke, den overvejelse, der ligger bag at få kommunerne til at tage et større ansvar.
Jeg har selvfølgelig også noteret mig, som situationen også var i går aftes, at der fra forskellige sider sættes spørgsmålstegn ved, om incitamenterne rækker. Det tror jeg at jeg allerede i går tilkendegav at det tager jeg da gerne en diskussion om.
Det er lidt en ahaoplevelse for mig, for situationen var jo den, at da vi forhandlede det her sidste sommer, var det jo nærmest sådan, at hvis man overhovedet skulle komme i dialog med det, der dengang var og fortsat er oppositionen, så skulle man jo tæmme sin tilbøjelighed til at tale om taktstyring og økonomiske incitamenter. Men hvis der er sket noget, specielt kan jeg notere, at der er sket en del i den radikale folketingsgruppe siden da, der gør, at man nemmere når en aftale, hvis man skruer op for den knap, så er jeg da bestemt til at snakke med i så henseende. Det vil jeg da meget gerne klart tilkendegive her.
Jeg tror også, at vi er nødt til at være realistiske, det vil jeg i hvert fald gerne selv være, og sige, at det lader sig næppe gøre at ramme den fuldstændige, endegyldige rigtige profil på det her kommunale bidrag i første skud. Det tror jeg ikke.
Det, vi er i gang med her, er jo at udvikle de erfaringer, vi har fået i de sidste 3 år, hvor vi har gjort et godt dansk sundhedsvæsen endnu bedre, hvor vi kan se, at der er en effekt af at øge taktstyringen, at lade pengene følge patienten, at give patienten flere rettigheder. Det er det, vi nu følger til dørs med obligatoriske sundhedsaftaler, med skærpede patientrettigheder, med en stærk økonomisk tilskyndelse til den enkelte kommune til at engagere sig i forebyggelse og i opfølgning af sygehusbehandling.
Jeg tror da, at man må være realistisk og sige, at det da er en udvikling, som ikke stopper med det her lovforslag; det er da en udvikling, som man løbende må indhøste erfaringer med, ligesom f.eks. det aspekt, som fru Birthe Skaarup drog frem om de kommunale sundhedscentre, jo heller ikke er noget, der kan færdigudvikles i en eller anden fiks model lige nu og her, men som er noget, der vil vokse frem i lyset af en ny lovgivning, nye interesser og en ny kommunal forpligtelse til at engagere sig i feltet her.
Så jeg føler mig overbevist om, at den taktstyring, vi lægger på bordet her, vil være en, vi om år må vende tilbage til og sige, at det har vi fået nogle erfaringer af, der er nogle knapper, der skal skrues lidt mere på. Jeg bilder mig i hvert fald ikke ind, at jordens udvikling går i stå, for så vidt angår sundhedspolitik, med det lovforslag, vi behandler her.
Det er jo sådan set også baggrunden for, at der er en række ministerbemyndigelser, for nu at vende den del. Mange af dem har jo en meget praktisk karakter. Der er f.eks. et betydeligt antal af dem, der handler om at udpege personer til forskellige råd m.v. Hvis man var sikker på, at verden gik i stå, så kunne vi selvfølgelig godt tage det skridt nu, at vi i paragrafferne skrev ind, hvad det var for nogle mennesker, der skulle sidde i de forskellige koordinationsudvalg, og så kunne vi vedtage det ved lov.
Men jeg tror, at det ville give os det praktiske problem, at når dagene går, og når folk skifter positioner og
i sidste ende på trods af et godt sundhedsvæsen jo altså også forlader denne jord, så skulle vi altså tilbage i Folketingssalen, hver gang vi skulle foretage en genudpegning. Jeg nævner det bare som et eksempel på, at det, som man forsøger at bage op, som om der her pludselig kommer en minister, der vil tiltage sig en betydelig ny kompetence, dækker i stor udstrækning over det, der allerede er realiteterne i øjeblikket. Der er 157 ministerbemyndigelser i lovgivningen her. De
10 af dem er nye. De 147 er videreførelse af allerede eksisterende ministerbemyndigelser. Jeg tager da gerne en snak om dem: Der er f.eks. fire ministerbemyndigelser, der regulerer hele spørgsmålet om kastration, og det er jo formentlig, fordi man på det tidspunkt, hvor man har vedtaget lovgivningen, har fundet, at det var mere praktisk håndterbart i fire bemyndelsesbestemmelser frem for i en meget tæt detaljeret lovgivning. Men altså, hvis Folketinget har en stor ambition om, at vi nu går tættere ind i at få spørgsmålet om kastration detailreguleret ved lovgivning, så skal jeg da ikke modsætte mig det. Der er seks bemyndigelsesbestemmelser, der relaterer sig til spørgsmålet om ligsyn. Jeg har f.eks. adkomst til at kunne meddele andre læger tilladelse til at deltage i retslægeligt ligsyn i embedslægens sted. Jo, altså, hvis der er en stor ambition om, at vi finder en anden lovgivningsmæssig løsning på spørgsmålet om afvikling af ligsyn, så vil jeg da ikke stille mig hindrende over for et sådant initiativ.
Nu vælger jeg måske den lidt kuriøse indfaldsvinkel til det, men det er altså i lyset af, at jeg synes, at når vi diskuterer her i salen og meninger skal brydes, så må de jo altså brydes om det, vi er uenige om, og jeg synes ikke, det er fair, når man i øvrigt oplever fru Anne Baastrup rose os for at skrive 15 love sammen i et lovforslag, og det så fører til, at vi kopierer 147 eksisterende ministerbemyndigelser over i en ny lov, at vi så ligesom skal skoses for, at det er udtryk for den styggeste form for centralisme, og at der nu altså er kommet en regering, som vil blande sig i detaljen.
Der er i hvert fald ikke kommet en regering, der har en ambition om at blande sig mere i detaljen end de regeringer, der har været her tidligere, og som har fået Folketingets opbakning til at kunne gøre det med 147 ministerbemyndigelser.
Men som sagt hvis der er en ambition om at gå det her igennem, så vil jeg ikke stille mig hindrende i vejen for det, for jeg er da sådan set grundlæggende enig i, at lovgivningen skal være så præcis, at man i mindst muligt omfang har brug for at give bemyndigelser, og i det omfang, man har brug for at give bemyndigelser, er det selvfølgelig vigtigt, at lovgivningen i sine bemærkninger er så præcis, at man på forhånd kan have en meget klar idé om, hvordan bemyndigelserne så konkret udmøntes.
Som sagt: Hvis der er et særligt behov for at gå den øvelse igennem for at fremme en bred enighed om lovgivningen her, så stiller jeg mig gerne til rådighed.
Som sagt er den her lovgivning altså en lovgivning, der skal ses i kombination med den debat, vi havde i går aftes, hvor en række af de spørgsmål, der nu også har været på banen her i dag, om incitamenternes rækkevidde m.v., var på bordet. Derfor vil jeg af respekt for Folketingets videre arbejde ikke, medmindre der nu er en efterspørgsel efter det, kaste mig ud i en meget detaljeret diskussion om de aspekter, vi sådan set drøftede i går, men blot glæde mig over, at der jo er et flertal for forslaget, nemlig regeringen og Dansk Folkeparti, men jeg lytter sådan set også af det, der bliver sagt, specielt af Det Radikale Venstre og af fru Lone Møller, til, at der på lange, lange strækninger i det, der her foreslås - når man i øvrigt ser bort fra den grundlæggende uenighed, der er om regionernes styring, som vi jo sådan set havde i går i lovforslaget om oprettelser af regionerne - af denne mere materielle lovgivning om sundhedspolitikken er noget, der minder om bred enighed.
Derfor vil jeg meget gerne signalere, hvad jeg også gjorde i går, at regeringen selvfølgelig har ambition om at nå i mål med bredest mulige flertal om flest mulige lovforslag. Jeg synes ikke, der er noget af det, der er blevet sagt her i dag fra hverken Det Radikale Venstre eller fra Socialdemokratiet, som umuliggør, at det burde være en fælles ambition nu at gå i gang med et udvalgsarbejde, hvor nogle af de tvivlsspørgsmål, der har været rejst, kan afklares mere præcist, og hvor man, hvis ellers viljen er til stede på begge sider af bordet, burde have den fælles ambition at se at få landet denne, om man vil, sundhedsvæsenets grundlov med et meget bredt flertal i salen.