Besvarelse af spørgsmål nr.   6 (L 72), som Folketingets Kommunaludvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og   sund- hedsministeren den 21. marts 2005 Spørgsmål 6: ”Hvornår vil staten henlægge opgaver til borgerservicecentre eventuelt pr. 1. oktober 2005 og hvilken betydning vil det f.eks. have for de ansatte i de kommende statslige skatteforvaltninger?” Svar: For så vidt angår   skatteområd et og kørekort - og pasområdet  vil henlæggel- sen af en række opgaver til kommunerne blive reguleret  i lovgivningen (L 110 og L 29). På skatteområdet er der i § 62, stk. 2, i forslaget til ska  tteforvaltningsloven (L 110) stillet forslag om, at der skal ske en omorganisering af opgaverne med virkning pr. 1. oktober 2005. Skatteministeriet har imidlertid oplyst over for Indenrigs- og Sundhedsministeriet, at det er besluttet at udskyde omor- ganiseringen  til  1.  november  2005.  Som  følge  he raf  vil  der  blive  fremsat forslag om ændring af bestemmelsen, således at omorganiseringen i stedet sker pr. 1. november 2005. Skatteministeriet har endvidere over for Inden- rigs- og Sundhedsministeriet udtalt fø lgende: ”Skatteministeren vil inden da og i medfør af § 16, stk. 2, i l ovforslag L110 om skatteforvaltningsloven udstede en bekendtgørelse om, hvilke opgaver kommunalbestyrelsen  fremover  skal  løse.  Der  vil  være  tale  om  opgaver, der  har  karakter  af  borgervejledning  og  lignende  faktisk  forvaltningsvirk- somhed, og som ellers henhører under told - og skatteforvaltningens opga- ver, jf. § 16, stk. 2. Det er op til kommunalbestyrelserne at beslutte, om og i givet fald hvor hur- tigt  man  vil  oprette  borgerservicecentre,  der  kan  løse  opgaver  inden  for skatteområdet. For  personalet  i  de  kommende  statslige  skatteforvaltninger  vurderes  det ikke at have nogen særlig opgavemæssig betydning. Der er ikke tale om, at der flyttes opgaver fra staten til kommunerne, men at kommunerne deltager i  løsningen  af  opgaver  på  skatteområdet.  Borgerserviceopg   aven  vil  frem- over ligge i både kommune og stat.” Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 13. april 2005 Kontor: 2.k.kt. J.nr.: 2004-2200-21 Filnavn LKS/FT-beh./Spm6.L72.svar
2 På kørekort  - og pasområdet vil der ligeledes ske en omorganisering af o p- gaverne. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, som har udtalt følgende: ”Det fremgår a f § 3 i forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasl o- ven  (Kommunernes  varetagelse  af  visse  opgaver  på kørekort  -  og  pasom- rådet som led i kommunalreformen), at det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007. Efter en eventuel vedtagelse af loven vil justitsministeren derfor i henhold til lovens  bemyndigelsesbestemmelser  med  virkning  fra  den  1.  januar  2007 henlægge  visse  opgaver  på  kørekort   -  og  pasområdet,  der  har karakter af administrativ borgerbetjening, herunder i et vist begrænset omfang  afgøre l- seskompetence, til kommunalbestyrelserne. Dette indebærer i så fald, at kommunerne fra den 1. januar 2007 vil skulle forestå  den  lettere  (ekspeditionsmæssige)  del  af  behandlingen  af  en  a n- søgning om kørekort og pas og herunder træffe visse afgørelse    r. Afgøre l- ser, der forudsætter, at der skal foretages egentlig sagsbehandling, herun- der mere indgående vurderinger og skøn, eller som forudsætter adgang til oplysninger i Det Centrale Kriminalregister, vil derimod fortsat skulle træffes af politiet.” Med hensyn til henlæggelsen af opgaver på skatteområdet og kørekort   - og pasområdet til kommunerne  kan jeg henholde mig til Skatteministeriets og Justitsministeriets svar. I lovforslagets bilag 2 er nævnt nogle  enkelte yderligere konkrete statslige opgaver, som eventuelt kan varetages af kommunale borgerservicecentre. Det  er  bl.a.  nævnt,  at  borgerservicecentrene  kan  foretage  opslag  på  og foretage udprint fra en række af Kort- og Matrikelstyrelsens systemer, f.eks. matrikelkort. Opgaverne kan varetages af borgerservicecentre i henhold til lovforslagets § 2, stk. 2, hvorefter et borgerservicecenter for andre myndig- heder  kan  varetage  administrative  borgerbetjeningsopgaver,  som  disse myndigheder kan overlade til kommunen. Forslaget  til  lov  om  kommunale  borgerservicecentre  fjerner  de  juridiske barrierer  for,  at  kommunale  borgerservicecentre  vil  kunne  varetage  disse opgaver fra lovens ikrafttrædelsesdato.