Besvarelse af spørgsmål nr.   4 (L 72), som  Folketingets Kommunaludvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og   sund- hedsministeren den 21. marts 2004 Spørgsmål nr. 4: ”Hvem  har  ansvaret  for  rådgivningen  i  borgerservicecentrene,  herunder vedrørende  spørgsmål,  der  er  henlagt  til  centret  fra  andre  myndigheder, herunder  hvem  der  har  det  eventuelle  erstatningsansvar  over  for  borge- ren?” Svar: Et borgerservicecenters rådgivning på en anden myndigheds sag  sområde kan navnlig ske i forbindelse med, at borgerservicecenteret varetager vejvi- serfunktioner  i  forhold  til  denne  myndighed,  f.eks.  udlevering  af  informati- onsmateriale  og  lign.,  eller  generel  orientering  om  andre  myndigheders opgaveområder  og  lovgivningen  på  et  sådant  område.  Sidstnævnte  vejv i- serfunktion  er  kendetegnet  ved  at  være  en  overordnet  vejledning  om  be- stemte retsområder, det vil sige en generel, abstrakt rådgivning, f.e  ks. ge- nerel orientering om, at der findes forskellige regler for henholdsvis separa- tion og skilsmisse, selv om det ikke er kommunale administrationsområder. Et borgerservicecenter vil også kunne yde rådgivning i forbindelse med, at borgerservicecenteret  yder  bistand  til  udfyldelse  af  blanketter  og  videre- sender ansøgningen til den myndighed, der skal behandle ansøgni  ngen. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.2., nr. 1) om vejviserfunktioner. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for den praktiske udførelse af opg aver, som varetages af medarbejderne i den kommunale forvaltning. Dette gæ l- der i forhold til enhver opgave, herunder også vejviserfunktioner i forhold til andre myndigheder, og det gælder i forhold til medarbejdere i enhver  del af den  kommunale  forvaltning,  herunder  nuværende  eller  fremtidige  borger- servicecentre. Såfremt  en  borger  finder,  at  kommunen  ikke  har  ydet  en  fyldestg ø rende eller korrekt rådgivning, og borgeren mener at have  lidt et økonomisk tab som  følge  heraf,  har   borgeren  mulighed  for  at  rejse  erstatningskrav  ved domstolene  mod  den  pågældende  kommune.  Hvorvidt  et  sådan  ersta  t- Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 11. april 2005 Kontor: 2.k.kt. J.nr.: 2004-2200-21 Sagsbeh.: ABT Fil-navn: LKS/FT-beh./Spm4.L72.svar
2 ningssøgsmål kan medføre en dom om erstatning, må afgøres efter sæ d- vanlig praksis om offentlige myndigheders erstatningsansvar. Ud over de ovennævnte eksempler på rådgivning i forbindelse med vejv  i- serfunktioner,  vil  et  borgerservicecenter  også kunne  yde  rå  dgivning  inden for  en  anden myndigheds  opgaveområde  i forbindelse  med,  at  borgerse r- vicecenteret  evt. måtte varetage  myndighedsudøvelse  på  ve  gne  af  denne anden myndighed, herunder træffe afgørelser i forhold til borge rne. Et borgerservicecenter kan for andre myndigheder varetage administrative borgerbetjeningsopgaver,  som  disse  myndigheder  lovligt  kan  overlade  til kommunen, jf. lovforslagets § 2, stk. 3. Lovforslagets § 2, stk. 3, giver, som det fremgår af lovforslagets almindel ige bemærkninger  afsnit  4.4.,  imidlertid  ikke  hjemmel  til,  at  andre  offentlige myndigheder kan overlade myndighedsudøvelse til borgerservicecentre. En sådan hjemmel må   fremgå af særlovgivningen, og der vil i den forbindelse kunne tages stilling til spørgsmålet om, hvem der har ansvaret for rådgi   v- ningen  ydet  af  borgerservicecentret  i  tilknytning  til  sådan  myndighedsu d- øvelse, herunder et eventuelt erstatningsansvar over fo r borgerne.