Besvarelse af spørgsmål nr. 1 (L 72), som Folketingets
Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 10. marts 2005
Spørgsmål 1:
"Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeren har tænkt sig, at bo r-
gerservicecentrene skal fungere i praksis. Skal de ansatte i borgerservice-
centrene have adgang til alle de offentlige registre, som de kan tænkes at
skulle bruge oplysninger fra. Eller skal de ansatte, når de står med en ko n-
kret borger og en konkret sag, først anmode om adgang og begrunde,
hvorfor adgang er nødvendig eller har de adgang men først skal igennem
en procedure, hvor de f.eks. skriftligt skal notere, hvorfor de skal bruge op-
lysningerne."
Svar:
Kommunerne træffer selv beslutning om deres praktiske arbejdstilrettelæ g-
gelse. Det gælder på alle forvaltningsområder, også i forhold til borgerse r-
vicecentre. Jeg kan derfor ikke bestemme, hvordan borgerservicecentrene i
praksis skal fungere. Kommunernes fastlæggelse af arbejdstilrettelægge l-
sen skal imidlertid ske inden for rammerne af gældende regler og praksis,
som i relation til adgang til elektroniske systemer og muligheden for f.eks. i
forbindelse med opslag at foretage samkøring m.v. indeholder en relativt
detaljeret regulering af disse spørgsmål .
Der gælder således en række sikkerhedsregler i relation til offentlige
myndigheders elektroniske behandling af personoplysninger. Endvidere
gælder der særlige regler i relation til samkøring eller sammenstilling af
personoplysninger i kontroløjemed. Disse regler gælder for alle dele af den
offentlige forvaltning, herunder for borgerservicecentre.
Reglerne fremgår dels af lov om behandling af p ersonoplysninger (person-
dataloven), dels af bekendtgø relse nr. 528 af 15. juni 2000 som ændret ved
bekendtgørelse nr. 201 af 22. marts 2001 om sikkerhedsforanstaltninger i
forbindelse med offentlige myndigheders behandling af personoplysninger
(sikkerhedsbekendtgøre lsen).
Forslaget til lov om kommunale borgerservicecentre ændrer ikke de per-
sondataretlige sikkerhedsregler eller reglerne i relation til samkøring i ko n-
troløjemed. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit
4.3.1.3.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
11. april 2005
Kontor:
2.k.kt.
J.nr.:
2004-2200-21
Sagsbeh.:
abt
Fil-navn:
LKS/FT.beh./Spm1.KOU.L72.svar
2
De persondataretlige sikkerhedsregler og reglerne i relation til samkøring i
kontroløjemed henhører under Justitsministeriet . Besvarelsen er derfor af-
stemt med Datatilsynet.
Nedenfor er nævnt en række persondataretlige sikkerhedsregler, som
fremgår af gældende regler og praksis. Jeg forudsætter, at kommunerne i
praksis overholder gældende regler og praksis.
Herudover har Datatilsynet givet udtryk for, at brugen af medarbejdere til
løsning af forskellige opgaver gør det p å krævet, at der i forbindelse med
borgerservicecenterkonstruktionen sker en forøgelse af behandlingssikker-
heden, herunder med hensyn til styring af brugerrettigheder og interne kon-
trolordninger i forhold til medarbejdernes anvendelse af IT-systemerne. I
det omfang der fastsættes supplerende sikk erhedsregler vedrørende fo r-
øgelse af behandlingssikkerheden i borgerservicecentrene, eller i det o m-
fang Datatilsynet udvikler en praksis med hensyn til niveauet og indholdet
af de tiltag, som er nødvendige for at forøge behandlingssikkerheden i bo r-
gerservicecentrene, må det forudsættes, at kommunerne ligeledes i praksis
vil overholde sådanne regler eller praksis.
Der kan vedrørende de gældende regler og praksis samt Datatilsynets ti l-
kendegivelser om fremtidige regler og praksis oplyses fø lgende:
1. Adgang til elektroniske systemer
Efter persondatalovens § 5, stk. 1, skal personoplysninger behandles i
overensstemmelse med god databehandlingsskik. Efter lovens § 41, stk. 3,
skal den dataansvarlige bl.a. træffe de fornødne tekniske og organisator i-
ske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger kommer til uvedkom-
mendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med loven.
Endvidere er der fastsat regler om autorisation i sikkerhedsbekendtgøre l-
sens § 11, stk. 1 og 2. Efter disse bestemmelser må kun personer, som
autoriseres hertil, have adgang til de personoplysninger, der behandles, og
der må kun autoriseres personer, der er beskæftiget med de formål, hvortil
personoplysningerne behandles. De enkelte brugere må ikke autoriseres til
anvendelser, som de ikke har behov for. Der gælder med andre ord et krav
om sagligt behov for adgang til personoplysningerne.
En adgang for en enkelt kommunal medarbejder til alle borgerrelaterede
oplysninger kan være vanskelig at forene med persondatalovens § 5 og de
generelle krav om datasikkerhed i lovens § 41, stk. 3, og sikkerhedsbe-
kendtgørelsens § 11. Dette uanset, at en medarbejder med en sådan gen e-
rel adgang tilsvarende varetager en lang række opgaver, som hver for sig
sagligt berettiger til adgang til de enkelte oplysninger.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 4.3.1.3.
I relation til kommunens egne systemer indebærer reglerne, at medarbej-
derne i borgerservicecentrene ikke må autoriseres til , f.eks. ved blot at ind-
3
taste personnummeret på en borger, at få adgang til samtlige oplysninger i
kommunen vedrørende borger en, uanset om medarbejderen teoretisk kan
tænkes at have brug for oplysningerne eller ej. Indenrigs- og Sundhedsmi-
nisteriet bekendt findes sådanne systemer i øvrigt ikke. Her udover må en
medarbejder ikke autoriseres til at have adgang til alle de offentlige regi-
stre, som medarbejderen teoretisk kan tænkes at skulle bruge oplysninger
fra. Navnlig for så vidt angår elektroniske registre og andre elektroniske
systemer med følsomm e oplysninger / sociale oplysninger, må kommuner-
ne afstå fra at give adgang til medarbejdere, som kun forholdsvis sjældent
vil have brug for oplysningerne.
Behovet for adgang til systemerne må vurderes konkret og individuelt i for-
hold til den enkelte medarbejder og dennes arbejdsopgaver.
For brugere, som ikke længere har behov for de autorisationer, de har fået
udstedt, skal autorisationerne inddrages. Det gælder f.eks. medarbejdere,
som flytter til andet arbejdsområde. Der henvises til Datatilsynets vejled-
ning nr. 37 af 2. april 2001 til bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 om
sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som be-
handles for den offentlige forvaltning (sikkerhedsvejledningen), ad § 11, stk.
2. Endvidere skal kommunen i forhold til anmeldelsespligtige systemer (sy-
stemer med fortrolige, herunder følsomme, oplysninger er som udgangs-
punkt anmeldelsespligtige) mindst en gang hver halve år sikre sig, at de
autoriserede personer fortsat opfylder autorisationsbetingelserne. Der hen-
vises til sikkerhedsbekendtgøre lsens § 17.
Kommunerne skal fastsætte nærmere interne bestemmelser om sikke r-
hedsforanstaltninger (uddybende sikkerhedsregler) til uddybning af de reg-
ler, som fremgår af sikkerhedsbekendtgørelsen. Bestemmelserne skal bl.a .
omfatte administration af adgangskontrolordninger og autorisationsordnin-
ger samt kontrol med autorisationer. Der henvises til sikkerhedsbekendtgø-
relsen § 5, stk. 1.
Lovforslagets videregivelsesregler, jf. lovforslagets § 3, stk. 1, og § 3, stk.
1, jf. stk. 6, giver ikke borgerservicecentrene et krav på terminaladgang til
andre myndigheders systemer. En sådan terminaladgang kan navnlig
være relevant, hvis borgerservicecentrene udfører myndighedsudøvelse på
vegne af andre myndigheder. Lovforslaget giver ikke hjemmel til overladel-
se af myndighedsudøvelse til kommunerne. Der henvises i den forbindelse
til besvarelsen af spørgsmål 4. En terminaladgang til en anden myndigheds
systemer kan også være relevant, hvis en opgave i lovgivningen er delt
mellem kommunen og den pågældende myndighed, f.eks. for så vidt angår
pas- og kørekortområdet. Der henvises i den forbindelse til besvarelsen af
spørgsmål 7, ekse mpel 3.
I hvilket omfang en videregivelse af oplysninger, som sker i forbindelse
med en evt. terminaladgang, vil være lovlig, afhænger ikke af de personda-
taretlige sikkerhedsregler, men af de videregivelsesregler, som gælder på
det pågældende område. Datatilsynet har i øvrigt oplyst, at det endnu ikke
4
Datatilsynet bekendt er afklaret, i hvilket omfang og på hvil ke vilkår borge r-
servicecentre vil kunne få adgang til andre myndigheders edb -systemer
med personoplysninger, ligesom det på nuværende tidspunkt er uafklaret,
om der bliver tale om at supplere adgangskontrol og autorisationsordninger
med andre løsninger. En løsning, hvor det noteres i syst emet, hvorfor der
foretages opslag, må i disse tilfælde antages at medvirke til at sikre, at der
kun behandles oplysninger, når det er nødve ndigt.
2. Øget behov for sikkerhedskontrol, uddannelse m.v.
Datatilsynets har oplyst, at brugen af medarbejdere til løsning af forskellige
opgaver gør det påkrævet, at der i forbindelse med servicecenterkonstru k-
tionen og IT-understøttelsen af centrene sker en forøgelse af behandling s-
sikkerheden, herunder med hensyn til styring af brugerrettigheder. En
sådan styrkelse kan ske på forskellig vis. Datatilsynet har peget på følge n-
de muligheder, idet Datatilsynet har understreget, at der næppe er tale om
en udtømmende oversigt over, hvorledes brugerrettigh eder kan styres:
Først og fremmest er det vigtigt, at tildelingen af brugerrettigheder
håndteres forsvarligt i den enkelte myndighed. Der skal være fas t-
lagt en formel autorisationsprocedure- og arbejdsgang. Heri skal
indgå, at der forud for tildelingen af autorisation foretages en vurd e-
ring af, hvad den enkelte bruger har behov for at være autoriseret
til. Vurderingen og godkendelsen heraf skal foretages på funktion s-
niveau og af den pågældendes funktionschef.
Herudover kan der være behov for at etablere tekniske løsninger,
der begrænser brugernes adgang til de oplysninger, der er nødve n-
dige. En simpel løsning kan være koder, der kan anvendes til at b e-
grænse adgangen til en konkret sag eller gruppe af sager.
I en række systemer sker der en teknisk afgrænsning af brugerens
adgang ud fra en række kriterier. F.eks. begrænses adgangen til det
fælles datagrundlag, der anvendes i Arbejdsmarkedsportalen, ud fra
geografiske, tidsmæssige og opgavemæssige hensyn (jf. forslag til
lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesind-
sats – L 22).
Begrænsningen af adgangen til personoplysninger ud fra geograf i-
ske hensyn finder i praksis sted i en række systemer, således at
den enkelte myndighed kun har adgang til oplysninger om personer,
hvor dette er relevant i forhold til det geografiske områ de, som
myndigheden dækker.
Begrænsninger i adgangen ud fra tids- og opgavemæssige hensyn
kan f.eks. ske ved, at der kun etableres adgang til de oplysninger,
som er nødvendige i forhold til opgaver, myndigheden varetager, og
kun så længe myndighedens opga ver begrunder adgang. Dette vil
5
formentlig kunne være relevant i forhold til kommunernes adgang til
andre myndigheders systemer.
Inden for myndigheden skal den enkelte medarbejders adgang
ligele des fastlægges i forhold til de behov, som medarbejderen har i
forbindelse med de forskellige arbejdsopgaver, som han eller hun
varetager.
Sagsbehandlingssystemer, der automatisk henter oplysninger i for-
skellige systemer, skal søges indrettet således, at der kun indhentes
oplysninger, som er nødvendige i den pågæld ende sag. Hvilke op-
lysninger, der skal indhentes, kan evt. fastlægges i forhold til
forskellige typer af ensartede sager.
Herudover kan det overvejes, om adgangen til oplysninger om en
borger kan tilrettelægges således, at et kort, som borgeren har i sin
besiddelse, skal aflæses, fø r end medarbejderen hos myndigheden
får adgang til oplysninger om borgeren.
Datatilsynet har i den forbindelse henledt opmærksomheden på, at
Rådet for IT -Sikkerhed i sin årsberetning for 2004 har anført, at R å-
det mener, at den digitale signatur skal videreudvikles hen mod et
egentligt chipkort eller lignende til alle borgere. Kortet bør kunne
bruges af ejeren overalt i det danske samfund.
Datatilsynet har endvidere oplyst, at brugen af medarbejdere til løsning af
forskellige opgaver gør det påkrævet, at der i forbindelse med servicece n-
terkonstruktionen og IT-understøttelsen af centrene sker en forøgelse af
behandlingssikkerheden med hensyn til interne kontrolordninger.
Med interne kontrolordninger sigtes f.eks. til muligheden for, at kommuner-
ne foretager stikprøvevis kontrol af loggen i systemer med følsomme o p-
lysninger; dels af præventive hensyn, dels med henblik på at opdage og
undersøge eve ntuelt misbrug af adgang.
Datatilsynet har herudover oplyst, at det herudover også er relevant at
overveje andre ordninger. En løsning, hvor det noteres i systemet, hvorfor
der foretages opslag, kan efter Datatilsynets opfattelse medvirke til at sikre,
at der kun behandles oplysninger, når det er nødvendigt. En lignende lø s-
ning anvendes i systemer på sundhedsområdet, hvor det registreres i s y-
stemet f.eks. i form af en tro og love erklæring, at der er givet samtykke,
eller at den pågældende sundhedsperson har den registrerede person i
behandling.
Herudover gør b rugen af medarbejdere til løsn ing af forskellige opgaver det
påkrævet, at der i forbindelse med borgerservicecenterkonstruktionen og
IT-understøttelsen af centrene er fokus på uddannelse og vejledning af
medarbejderne om behandling af personoplysninger.
6
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 4.3.1.3.
3. Samkøring i kontroløjemed
Særligt med hensyn til medarbejdernes adgang til at samkøre oplysninger i
de systemer, som de har adgang til, kan oplyses følgende:
Med samkøring sigtes til forskellige tekniske løsn inger, hvorved der sker en
sammenkobling af oplysninger, som kommer fra elektroniske systemer, der
er oparbejdet med henblik på forskellige formål. Navnlig samkørin g, hvor-
ved der dannes et nyt system, som indeholder andre datatyper end de op-
rindelige systemer, eller hvorved de eksisterende oplysninger gøres til-
gængelige i nye sammenhænge , har påkaldt sig interesse i persondatare t-
ten. Der henvises til betænkning nr. 1345 / 1997 om behandling af person-
oplysninger, s. 67 – 68.
Der gælder efter persondataloven et krav om, at samkøring eller samme n-
stilling i kontroløjemed kun må finde sted, såfremt der forinden er indhentet
en tilladelse fra Datatilsynet, jf. lovens § 45, stk. 1, nr. 4
Herudover gælder en række materielle krav i relation til samkøring i ko n-
troløjemed. Retsudvalgets flertal gav således i betænkning over lovforslag
nr. L 50 af 16. januar 1991 udtryk for, hvilke betingelser der efter flertallets
opfattelse skulle være opfyldt, såfremt offentlige myndigheder ville foretage
samkøring af registre, som indeholder fortrolige, herunder følsomme, pe r-
sonoplysninger. Registertilsynets, og senere Datatilsynets, praksis, som er
udviklet på grundlag af disse tilkendegivelser, kan sammenfattes sål edes:
Samkøring i kontroløjemed kun kan finde sted, såfremt det sk er på et klart
og utvetydigt retsgrundlag, hvilket i praksis vil sige på grundlag af d irekte
lovhjemmel. De berørte personer skal endvidere have fået meddelelse om
kontrollen, inden de afgiver oplysninger til myndigheden. Endelig bør foru d-
gående kontrol, d et vil sige den kontrol, som myndighederne iværksætter,
før der træffes afgørelse i en sag, så vidt muligt anvendes frem for kontrol,
der først iværksættes, efter at afgørelsen er tru ffet.
Disse regler ændres som nævnt ovenfor ikke af forslaget til lov om kommu-
nale borgerservicecentre. De gælder således ligeledes for medarbejdere i
såvel nuværende som fremtidige borgerservicecentre.