Jamen der skal set i forhold til fru Anne Baastrups bemærkninger nok blive masser af arbejde til masser af jurister i de kommende år med det her, det er der ingen tvivl om.
I Enhedslisten mener vi, at der er et stort behov for at se på den kommunale forvaltning, og hvordan den foregår. Især mener vi, at der er behov for på det sociale område at få sagsbehandlerne ud af kontorerne og ud der, hvor borgerne er og har problemerne, ud i boligkvartererne, ud i sundhedscentrene og andre steder og hjælpe borgerne der, hvor problemerne opstår, og hvor borgerne har en nem adgang til dem. Det må også meget gerne være med anonym rådgivning og andre ting, som vi har erfaringer med nogle steder faktisk kan forebygge en række alvorlige problemer og kan gøre, at man tager problemerne i opløbet, før de bliver for store. Der er også brug for at se på, hvordan borgeren får hjælp til at komme igennem systemet i stedet for at blive sendt fra det ene kontor i systemet til det andet kontor i systemet, uden at nogen egentlig tager ansvar. Jeg har ofte oplevet borgere, som har henvendt sig og ansøgt om hjælp til et konkret problem, så får de et afslag, og så sker der ikke mere. Når jeg så ringer op til systemet og siger, at der står en borger med et problem, hvad skal borgeren gøre, så får jeg bare det svar, at nu har borgeren jo fået afslag, og så glemmer de fuldstændig, at der egentlig
i lovgivningen ligger en vejledningspligt og et ansvar for at rådgive borgeren om, hvor man kan finde en løsning på problemet, og hvad der er af muligheder. Der er et stort behov for, at vi ser på, hvordan vi kan få en bedre offentlig sektor, som bedre kan hjælpe borgerne, så de bliver i stand til at komme ud af deres problemer og klare sig selv. Men det er ikke det, vi oplever der er lagt op til her. Med hensyn til den anden del af hele den offentlige sagsbehandling, som handler om de mange ting, hvor folk ikke står med et stort socialt problem, men skal have hjælp til en ansøgning om at bygge en carport, hjælp til skatten eller alt mulig andet, så er der masser af muligheder i det digitale, som mange har været inde på. Vi kunne forestille os, at man så på at udvide bibliotekerne, så på nogle muligheder andre steder, så på, hvad man kan gøre der. Der er mange muligheder, som vi gerne vil være med til at kigge på. Desværre har man i stedet bidt sig fast i en fiks idé om én indgang, at der kun skal være ét sted, hvor borgeren henvender sig, de her såkaldte kvikskranker eller borgerservicecentre, og der skal alting foregå. Det er ret uklart for os, hvordan det egentlig skal foregå, hvad det egentlig præcis er for opgaver, der skal ligge i kvikskrankerne, hvor meget kompetence der skal være, om det er de små problemer eller de store problemer, der skal behandles, hvordan det kommer til at foregå. Fru Anne Baastrup har opfundet begrebet kvikskrankepaver. Jeg synes, det er et meget godt ord, men jeg håber ikke, at der bliver for mange af den slags kvikskrankepaver. Men jeg kan være nervøs for, at det er fuldstændig umuligt at finde offentligt ansatte, der, som hr. Poul Nødgaard sagde, kender alle systemets krinkelkroge. Jeg kan simpelt hen ikke forestille mig, at det er muligt for én person at kunne rumme, hvad reglerne er for tilladelser til at bygge carporte, hvad reglerne er, hvis man har fået handicappede børn, hvilke institutioner der er, hvor man kan komme hen, hvis man har et alkoholmisbrug, alle de tusindvis af problemer, som borgere kan henvende sig med. Det tror jeg simpelt hen ikke på at én person kan rumme, og derfor har jeg svært ved at se, at det er muligt at få de her helt kompetente sagsbehandlere, der kan klare alle krinkelkrogene i den offentlige sektor. Derfor håber jeg, at det må lykkes os under udvalgsarbejdet at komme nærmere, hvad det egentlig er man forestiller sig, der skal ligge i de her borgerservicecentre, hvor tunge sager de skal kunne behandle, og hvordan det skal foregå. Så er der hele spørgsmålet om retssikkerhed, som vi har været inde på under debatten, som jeg håber det vil lykkes os både med arbejdet i Kommunaludvalget og i Retsudvalget at få nærmere afklaret. Jeg håber, at det kan lykkes os at få ændret lovforslaget, så vi får løst de retssikkerhedsmæssige problemer, der ligger i forhold til persondata. Jeg kan her anbefale den delrapport, der er kommet fra Teknologirådet om privatlivets fred, til dem, der ikke har nået at se den. Det burde jo også for borgerlige ordførere være indlysende, at privatlivets fred faktisk er noget, som vi skal værne om og prøve at se på, hvordan vi sikrer det. Det håber jeg med de positive tilkendelser, der har været, også kan lykkes os under udvalgsarbejdet. Hvis vi ikke holder fast i, at borgerne kan have tillid til systemet, kan have tillid til, at data bliver opbevaret på betryggende vis og ikke flyder rundt i et system, så risikerer vi, at borgerne fuldstændig mister tilliden til systemet, og så bryder det hele sammen. Derfor håber vi, at man vil være med til at sikre, at vi kan opretholde borgernes tillid til systemet.
Så er vi bange for, at man ikke kan få en ordentlig behandling, eller at man, som fru Anne Baastrup siger, måske får nogle forkerte svar, og vi er meget usikre på, hvordan det egentlig kommer til at foregå.
I dag er det jo sådan, at der er en notatpligt i den offentlige forvaltning. Vil der også være det i kvikskrankerne? Hvis borgeren kommer hen og siger: Jeg skal lige bruge et eller andet, fordi der er sket det og det i mit liv, vil den, der står i kvikskranken, så have en notatpligt til at skrive det ned, så det kommer med i borgerens journal, for det kan jo have betydning for sagen senere hen? Eller hvordan sikrer man, at det kommer til at ske? Det er jo ikke sikkert, at den, der står i kvikskranken, lige kender den type sager, som borgeren har, og ved, hvad der er relevant i den type sager, eller opdager, at borgeren har den sag. Der er mange ting, som vi har svært ved at se, hvordan skal fungere i praksis set i forhold til den måde, som tingene fungerer på i de forskellige forvaltninger i dag. Det håber vi at vi kan få belyst bedre under udvalgsarbejdet, for vi har endnu ikke kunnet fået svar på det i de tekniske gennemgange. Vi er meget optagede af, hvordan det her egentlig kommer til at virke i praksis, og meget bekymrede for, hvis forslaget bliver vedtaget i den form, det har nu, hvordan det skal virke, og vi håber, at det bliver muligt at ændre det under udvalgsarbejdet.