Besvarelse af spørgsmål nr.  9 (L70), som  Folketingets Kommunaludvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og   sund- hedsministeren d. 19. april 2005 Spørgsmål : Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. marts 2005 fra ansatte i Statsamtet Vejle, jf. L 70 - bilag 8." Svar: Det  fremgår  af  henvendelsen,  at  e n  medarbejder  fra  Statsamtet  Vejle  på vegne af borgere i trekantområdet og medarbejdere ved Statsamtet Ve jle, at  lovforslaget  ifølge   brevskrivernes  opfattelse  ikke  understøtter  struktu r- kommissionens indstilling til ændringer af strukturen inden  for det familieret- lige område , og at retssikkerheden for borgerne således  vil blive forringet, hvis  forslaget  gennemføres  uæn  dret.  Der  henvises  bl.a.  til,  at  borgerne  i trekantområdet  skal  betjenes  gennem  kontorer  i  Åbenrå,  Ode   nse,  Ribe, Århus og Ringkøbing. Brevskriverne  opfordrer  på  den  baggrund  udvalget  til  at   overveje,  om  det fremsatte forslag er hensigtsmæssigt både ud fra de retssikkerhedsmæss  i- ge  betragtninger,  der  tidligere  er  fremført  af  strukturkommissionen  og  de borgerbetjeningsmæssige betragtninger, der knæsættes ved forslaget. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  skal  i  den  anledning  bemærke,  at  lov- forslaget indgår som led i udmøntningen af aftalen om en strukturr  eform fra juni  2004  og  den  efterfølgende  aftalte  udmøntningsplan  fra  se  ptember 2004. Det fremgår af  udmøntningsplanen, som danner grundlag for  lovfors- lagets  forudsætninger  om  placeringen  af  statsforvaltningen  i  region  Syd- danmark,  at  hovedsædet  for  statsforvaltningen  i  Syddanmark  placeres  i Åbenrå  , og at der etableres afdelingskontorer i Odense og Ribe. Oprettel- sen af afdelingskontorer skal netop sikre, at der fortsat kan ske betjening af borgeren  i  de  sager  der  kræver   personlig  kontakt  mellem  borgeren  og statsforvaltningen. Beslutningen  om  placeringen  af  statsforvaltningens  kontorer  er  sket  på baggrund  af grundige  overvejelser,  hvori  indgår  de  n ødvendige  hensyn  til en faglig og økonomisk opgavevaretagelse. Beslutningen afspejler en sa m- let afvejning, hvor bl.a. indgår hensyn til retssikkerhed , service og tilgæng e- lighed i forhold til borgerne. Herudover kan  ledelsen  af  den  enkelte statsforvaltning  beslutte  at  oprette filialer eller udefunktioner, så  borgeren regelmæssigt  kan træffe personale Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 28. april 2005 Kontor: 3.ø.kt. J.nr.: 2005-0203-17 Sagsbeh.: ALA Fil-navn: ala\statsforvaltning\L70 spørgsmål   9.doc
2 fra  statsforvaltningen  uden  for  statsforvaltningernes  faste  kontorer,  f.  eks. én eller flere gange om måneden   på et rådhus eller en offentlig instit  ution. Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan således ikke tilslutte  sig synspunk- terne i henvendelsen. Det kan tilføjes, at den nøjagtige fordeling af opgaver mellem hovedkontor og afdelingskontor vil ske ud fra hensynet til borgerbetjening og muligheden for  at  sikre  en  hensigtsmæssig  arbejdsdeling  mellem  de  enkelte  tjeneste- steder inden for statsforvaltningen.