Besvarelse  af  spørgsmål  nr. 8  (L70),  som  Folketingets Kommunaludvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og   sund- hedsministeren d. 29. marts 2005 Spørgsmål : "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. marts 2005 fra medar- bejdere i Statsamtet Fyn, jf. L 70 – bilag 6." Svar: Medarbejdere fra Statsamtet Fyn foreslår i et notat fra marts 2005 om  Re- gion Syddanmark: En region – To landsdele, at Fyn får sit eget sociale nævn og beskæftigelsesankenæv n, som placeres på Fyn sammen me d de tilhørende  nævnssekretariater.  Forslaget  indebærer  således,  at  der  under statsforvaltningen  Syddanmark  oprettes  sociale  nævn  og  beskæftigelses- ankenævn med sekretariater både ved hovedsædet i Åbenrå og ved afd e- lingskontoret i Odense. Som  begrundelse  anfører  medarbejderne,  at  der  vil  blive  et  meget  stort antal sager i statsforvaltningen, og at der er geografiske hensyn at tage på grund af regionens størrelse. Hvis alle sager samles i hovedsædet i Åbenrå vil et meget stort antal sager ifølge medarbejderne skulle afgøres på sekr   e- tariatsplan  uden  nævnsbehandling ,  ligesom  det  vil  blive  vanskeligt  for  et enkelt  nævn  at  styre  og  følge  sage  rnes  afgørelse  og  holde  hånd  i  hanke med den lokale sammenhæng. Medarbejderne  nævner  bl.a.,  at  det  kan  blive  vanskeligt  at  rekruttere  og fastholde  et  stort  antal  jurister  i  yderområder  som  Åben  rå,   og  at  kun  få medarbejdere fra Statsamtet Fyn har mulighed for at følge med til   Aaben- raa fra Odense som følge af de geografiske afstande.  Medarbejderne reg- ner derfor med, at kvaliteten i sagsbehandlingen falder, og at sagsbehand- lingstiden bliver længere, så retssikkerheden for borgerne bliver dårl  igere. Det anfør es desuden, at borgerne på Fyn  vil få dårligere muligheder for   at kunne  henvende  sig  personligt  til  nævnet  og  nævns sekretariatet,  hvis  det sociale nævn og beskæftigelsesankenævnet for region Syddanmark plac e- res i Åbenrå sa  mmen med nævnssekretariaterne. Herudover anfører  medarbejderne i Statsamtet Fyn, at der er behov for at tage  særligt  hensyn  til  Fyn  for  at  bevare  den  regionale  balance,  og  at nævnsområdet   vil   bidrage   hertil,   hvis   de   statslige   arbejdspla dser   på nævnsområdet bliver på Fyn. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 10. april 2005 Kontor: 3.ø.kt. J.nr.: 2004-2600-3 Sagsbeh.: ALA Fil-navn: ala\statsforvaltning\L70 spørgsmål 8.doc
2 Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at notatets forslag om placeringen  af  statsforvaltningens  opgaver  vedrørende  sociale  nævn  og beskæftigelsesankenævn  ikke  lever  op  til  intentionerne  i  udmøntningspl a- nen fra september 2004, som danner grundlag for lovforslagets forudsæt- ninger  om  placeringen  af  statsforvaltningen  i  region  Syddanmark.  Det  er heri  fastsat,  at  hovedsædet  placeres  i  Åbenrå  og    med  afdelingskontorer  i Odense og Ribe. Beslutningen om placeringen er sket på baggrund af grundige overvejelser, hvori indgår de nødvendige hensyn til en faglig og økonomisk opgavevar   e- tagelse. Beslutningen afspejler en samlet afvejning, hvor bl.a. indgår he n- syn til retssikkerhed, service og tilgængelighed i forhold til borgerne. Hovedsædet  skal  som  udgangspunkt  omfatte  statsforvaltningens  ledelse, administration  og faglige  opgaver.  Dog  skal  opgaver,  hvor  den  personlige kontakt  mellem  borgeren  og  statsforvaltningen  har  betydning  for  statsfor- valtningens  sagsbehandling  og  service  over  for  borgerne  deles  mellem hovedkontoret og afdelingskontorerne. Den personlige kontakt mellem borgeren og statsforvaltningen har primært betydning  for  en  række  opgaver  inden  for  familieretten.  Inden  for  andre sagsområder, bl.a. væsentlige dele af klagesagsområdet, er der ikke eller kun i meget begrænset omfang behov for personlig kontakt. I de få tilfælde, hvor borgeren søger råd eller ve  jledning, vil dette kunne ske skriftligt eller ved telefonisk kontakt. Statsamterne  råder  over  et  fagligt  velkvalificeret  personale ,  og  sagsbe- handlingen  lever op til krav om god faglig kvalitet og god borgerbetjening. Det gælder både for statsamterne i de tætbefolkede områder og for stat   s- amterne  i  de  tyndere  befolkede  dele  af  landet.  Statsamterne  har  generelt heller ikke problemer med at rekruttere og fastholde personale. Samtidig vil de nye statsforvaltninger blive væsentligt større end de nuv  æ- rende statsamter og således få gode muligheder for at skabe et stærkt og varieret fagligt miljø. Det må derfor forventes, at de nye statslige forvaltni  n- ger vil blive attraktive arbejdspladser både for medarbejdere, som overf ø- res fra statsamterne og andre myndigheder, og for nyansatte. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  skal  i  den  forbindelse  understrege,  at alle medarbejdere som udgangspunkt flytter med opgaverne over i den nye struktur.  Hvis  en  ændring  af  ansættelsesstedet  udgør  en  væsentlig  sti  l- lingsændring,  skal  flytningen  varsles  med  medarbejderens  opsigelsesvar- sel, således at medarbejderen får gode muligheder for at tilpasse sig den nye situation. Der vil – så  langt det er muligt - blive taget hensyn til den en- keltes behov og ønsker med hensyn til opgaver og arbejd ssted. Det kan oplyses, at socialministerens forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og andre lo  ve, L 39, giver adgang til at oprette et eller flere sociale nævn i hver region. L 39 in-
3 deholder  ikke  bestemmelser  om  den  geografiske  placering  af  nævn  eller nævnssekretariat  inden for  de  enkelte  statsforvaltninger. Tilsvarende  gæ l- der for  beskæftigelsesministerens forslag  til  lov  om  ændring  af  lov  om  en aktiv beskæftigelsesindsats m.fl. love, L 23. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  kan  således  ikke  tilslutte  sig   de  syns- punkter, der ligger bag forslaget i notatet om at styrke afdelingskontoret for Statsforvaltningen  Syddanmark  i  Odense  på  bekostning  af  hoved sædet  i Aabenraa. Det  kan  tilføjes,  at  den  nøjagtige  fordeling  af  opgaver  og  arbejdspladser mellem  afdelingskontorer  og  hovedsæder  i  statsforvaltningerne  vil  ske  ud fra  hensynet  til  borgerbetjening  og  muligheden  for  at  sikre  en  rimelig  ar- bejdsfordeling mellem de enkelte tjenestesteder.