Besvarelse af spørgsmål nr. 20 (L70), som Folketingets
Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren d. 20. maj 2005
Spørgsmål :
"Hvilke opgaver kan og må en filial udføre? "
Svar:
De enkelte statsforvaltninger kan beslutte at oprette filialer med begrænset
borgerbetjening uden for statsforvaltningernes hovedkontorer og afdelings-
kontorer. Filialerne er ikke-fastbemandede mødesteder, hvor borgere med
mellemrum kan blive betjent af personale fra statsforvaltningen, f. eks. 2-4
gange om måneden. Filialerne skal supplere de fastbemandede hovedkon-
torer og afdelingskontorer, hvor særlige hensyn til borgerbetjeningen gør
det hensigtsmæssigt, f. eks. som følge af afstandsmæssige fo rhold inden
for en region.
Filialbetjeningen vil omfatte opgaver, hvor sagsbehandlingen og servicen
over for borgeren indebærer et behov for personlig ko ntakt mellem borge-
ren og statsforvaltningen. Behovet for personlig kontakt mellem borger og
statsforvaltning vedrører primært sager inden for familieretten, jf. besvarel-
sen af spørg smål 11 til L 70. Afhængigt af arbejdstilrettelæggelsen inden
for den enkelte statsforvaltning vil medarbejdere, som er involveret i filialbe-
tjeningen, på statsforvaltningens vegne kunne træffe konkrete afgørelser i
forhold til borgeren.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
30. maj 2005
Kontor:
3.ø.kt.
J.nr.:
2005-0203-17
Sagsbeh.:
JKP\ALA
Fil-navn:
I:\tatsforvaltning\
L 70 S 20