Besvarelse  af  spørgsmål  nr.    14  til  L  70,  som  Kommu- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 17. maj 2005 Spørgsmål    14: "Finder  ministeren  det  rimeligt,  at  borgere  i  Himmerland  får  over  2  timers transport  til  nærmeste  skattecenter  i  den  nye  struktur.  I  den  forbindelse bedes  ministeren  også  vurdere  det  rimelige  i,  at  virksomheder  skal  afse betydelig transport tid for at aflevere regnskaber og ansatte i skattecentre- ne skal bruge tilsvarende tid til befordring i forbindelse med det udadrettede arbejde?" Svar: Jeg  har  til  brug for  besvarelsen  af  spørgsmålet  indhentet  en  udtalelse fra Skatteministeriet, der har oplyst følgende: ”Med etableringen af den nye skatteforvaltning kan borgere og virksomhe- der henvende sig til det skattecenter eller kommunale borgerservicecenter, som  de  finder  er  mest  hensigtsmæssigt.  Ved  personlig  henvendelse  vi l borgeren  således kunne  vælge  mellem  det kommunale  borgerservicece n- ter, en tilsvarende kommunal borgerbetjening – hvis der i den pågældende kommune  ikke  er  etableret  et  borgerservicecenter  –  eller  et  skattecenter. Borgeren  vil  således  kunne  henvende  sig  det  sted,  der  er  mest  praktisk, uanset om det er det nærmeste. Det er tillige hensigten at etablere et sm i- digt  samarbejde  mellem  medarbejdere  i  skattecentrene  og  borgerservice- centrene, så der kan arrangeres møder og/eller oversendes sager mellem parterne for derved at give borgere og virksomheder den bedst mulige be- tjening.” Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af L 70  – spørgsmål 13. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 30. maj 2005 Kontor: 1.ø.kt. J.nr.: 2005-2414-40 Sagsbeh.: NFH Fil-navn: Dokument 2