Besvarelse af spørgsmål nr. 14 til L 70, som Kommu-
naludvalget
har
stillet
til
indenrigs-
og
sund-
hedsministeren den 17. maj 2005
Spørgsmål 14:
"Finder ministeren det rimeligt, at borgere i Himmerland får over 2 timers
transport til nærmeste skattecenter i den nye struktur. I den forbindelse
bedes ministeren også vurdere det rimelige i, at virksomheder skal afse
betydelig transport tid for at aflevere regnskaber og ansatte i skattecentre-
ne skal bruge tilsvarende tid til befordring i forbindelse med det udadrettede
arbejde?"
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra
Skatteministeriet, der har oplyst følgende:
”Med etableringen af den nye skatteforvaltning kan borgere og virksomhe-
der henvende sig til det skattecenter eller kommunale borgerservicecenter,
som de finder er mest hensigtsmæssigt. Ved personlig henvendelse vi l
borgeren således kunne vælge mellem det kommunale borgerservicece n-
ter, en tilsvarende kommunal borgerbetjening – hvis der i den pågældende
kommune ikke er etableret et borgerservicecenter – eller et skattecenter.
Borgeren vil således kunne henvende sig det sted, der er mest praktisk,
uanset om det er det nærmeste. Det er tillige hensigten at etablere et sm i-
digt samarbejde mellem medarbejdere i skattecentrene og borgerservice-
centrene, så der kan arrangeres møder og/eller oversendes sager mellem
parterne for derved at give borgere og virksomheder den bedst mulige be-
tjening.”
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af L 70 – spørgsmål 13.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
30. maj 2005
Kontor:
1.ø.kt.
J.nr.:
2005-2414-40
Sagsbeh.:
NFH
Fil-navn:
Dokument 2