Besvarelse af spørgsmål nr. 14 til L 70, som Kommu-
naludvalget
har
stillet
til
indenrigs-
og
sund-
hedsministeren den 17. maj 2005
Spørgsmål 14:
"Finder ministeren det rimeligt, at borgere i Himmerland får over 2 timers
transport til nærmeste skattecenter i den nye struktur. I den forbindelse
bedes ministeren også vurdere det rimelige i, at virksomheder skal afse
betydelig transport tid for at aflevere regnskaber og ansatte i skattecentre-
ne skal bruge tilsvarende tid til befordring i forbindelse med det udadrettede
arbejde?"
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra
Skatteministeriet, der har oplyst følgende:
Med etableringen af den nye skatteforvaltning kan borgere og virksomhe-
der henvende sig til det skattecenter eller kommunale borgerservicecenter,
som de finder er mest hensigtsmæssigt. Ved personlig henvendelse vi l
borgeren således kunne vælge mellem det kommunale borgerservicece n-
ter, en tilsvarende kommunal borgerbetjening hvis der i den pågældende
kommune ikke er etableret et borgerservicecenter eller et skattecenter.
Borgeren vil således kunne henvende sig det sted, der er mest praktisk,
uanset om det er det nærmeste. Det er tillige hensigten at etablere et sm i-
digt samarbejde mellem medarbejdere i skattecentrene og borgerservice-
centrene, så der kan arrangeres møder og/eller oversendes sager mellem
parterne for derved at give borgere og virksomheder den bedst mulige be-
tjening.
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af L 70 spørgsmål 13.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
30. maj 2005
Kontor:
1.ø.kt.
J.nr.:
2005-2414-40
Sagsbeh.:
NFH
Fil-navn:
Dokument 2