Besvarelse  af  spørgsmål  nr.    13  til  L  70,  som  Kommu- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 17. maj 2005 Spørgsmål    13: "Ministeren bedes kommentere materiale modtaget af Skattecenter Fjorden ved foretræde den 12. maj 2005, jf. L 70  – bilag 13." Svar: Det fremgår af materialet fra Skattecenter Fjorden, at man den 12. januar 2005  havde  foretræde  for  Folketingets  Skatteudvalget  vedrørende  etabl  e- ring af Skattecenter Himmerland. I materialet refereres til de argumenter, der blev fremført ved dette foretr æ- de. Jeg  er  bekendt  med,  at  skatteministeren  i  forbindelse  med  foretrædet  for Folketingets Skatteudvalg den 12. januar 2005 kommenterede henvendel- sen  fra  Skattecenter  Fjorden,  jf.  skatteministerens  svar  på  SAU  alm.  del spørgsmål 195, Folk etingsåret 2004-05, 1. samling. Jeg  kan  henholde  mig  til  skatteministerens  besvarelse,  som  er  gengivet nedenfor: ”Jeg  har  ved  flere  lejligheder  kommenteret  henvendelser  om  placering  af skattecentre. Min  besvarelse  af  alm.  del  spm.  115  sammenfatter  disse  kommentarer.  I det  følgende  vil  jeg  fremhæve  en  række  elementer  fra  min  besvarelse  af spm. 115. Antallet  af  skattecentre  er  fastlagt  i  aftalen  mellem  regeringen  og  Dansk Folkeparti  om  kommunalreformen  fra  juni  måned.  Placeringen  af  skatte- centrene er en del af den aftale om en udmøntningsplan for kommunalr e- formen, som regeringen og Dansk Folkeparti indgik i september måned. Jeg har ikke i sinde at ændre aftalerne på skatteområdet. Helt  generelt  er  der  ikke  dukket  argumenter  op  siden  offentliggørelsen  af udmøntningsplanen,  som  ikke  var  med  i  vores  overvejelser  forud  for  b e- slutningen om placeringen af skattecentrene. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 30. maj 2005 Kontor: 1.ø.kt. J.nr.: 2005-2414-40 Sagsbeh.: NFH Fil-navn: Dokument 1
2 Antallet af skattecentre og kriterierne for placering af dem Når der etableres 30 skattecentre er det ud fra en samlet vurdering af en række  hensyn,  herunder  effektivitet,  faglig  bæredygtighed,  regional  tilst  e- deværelse og muligheden for at b ygge på de bæredygtige elementer i den eksisterende kommunale og statslige struktur.   Udmøntningsplanen  indebærer  bl.a.,  at  der  udover  placeringen  af  skatt  e- centrene er taget stilling til placeringen af decentrale statslige administrati- oner  på  en  række  yderligere  områder,  såsom  beskæftigelsesregioner  og regionale statslige kontorer. Placeringen af de statslige arbejdspladser skal derfor ses i en helhed. Ved placeringen af skattecentrene er der lagt vægt på fem kriterier: Fordelingen  skal  understøtte  en  r ationel  og  effektiv  skatteforvalt- ning. Der skal i videst muligt omfang ske genbrug af eksisterende struktur (store  byer,  kommunale  ligningscentre/samarbejder  og  ToldSkat- regioner). Tidligere amtshovedstæder skal tilgodeses. Der skal sikres fortsat regional balance. Skattecentre og ankenævnssekretariater skal som hovedregel ikke ligge i samme by af hensyn til retssikkerheden og den geografiske fordeling. Placeringen  af  skattecentrene  er  således  udtryk  for  en  samlet  vurdering. Det giver derfor ikke mening at tale om, at enkelte centre er placeret ud fra et specifikt hensyn, som f.eks. regional balance. Det kan dog nævnes, at regionalpolitiske hensyn har vejet tungt i placeri n- gen af skattecentre i bl.a. Tønder, Rønne og Grenå, mens hensynet til at tilgodese en tidligere amtshovedstad har haft betydning for placeringen af data- og betalingscenteret i Ringkøbing. Afstanden til skattecentrene og borgerbetjening Det  vil  ikke  kunne  undgås,  at  nogle  borgere  vil  få  længere  til  nærmeste skattecenter, når vi ønsker at  skabe en skatteforvaltning med bedre effekti- vitet og større faglige centre. Derfor har placeringen været en afvejning af bl.a. ønsket om en effektiv struktur og en regional tilstedeværelse. Når det er sagt vil jeg gerne slå fast, at skattecentrene hverken er borger- nes eneste eller primære indgang til fremtidens skatteforvaltning, men blot én indgang blandt flere mulige. Borgerne  skal  –  som  et  led  i  regeringens  overordnede  målsætning  om  at skabe en borgernær offentlig sektor  - tilbydes en række servicekan aler på skatteområdet.
3 Borgernærhed  handler  om,  at  borgeren  skal  have  mulighed  for  personligt fremmøde, når det ønskes. Men det handler i lige så høj grad også om, at den offentlig sektor skal være tilgængelig for borgerne, når de ønsker det, og hvor de ø nsker det. Den  lokale  borgerbetjening  foregår  i  kommunale  servicecentre,  hvor  bor- gerbetjeningen på skatteområdet indgår som en del af opgaverne i de al- mindelige kommunale servicecentre. Borgere og virksomheder vil i stigende grad kunne få ekspederet skattesa- ger ved hjælp af TastSelv -løsninger på internettet eller pr. telefon. Allerede fra 2003 til 2004 er der sket en betydelig udvikling i anvendelsen af Tast- Selv  til  ændring  af  forskudsopgørelserne.  I  2004  har  der  været  519.000 TastSelv rettelser i alt i forhold til 348.000 i 2003. Endvidere etableres landsdækkende servicetelefoner.”.