Til lovforslag nr. L 70 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den   2. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om regional statsforvaltning [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 15. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder. Udvalgets arbejde før lovforslagets fremsættelse Før  fremsættelsen  af  lovforslaget  har følgende  mundtligt  over  for  udvalget  redegjort  for  deres holdning til spørgsmålet om placeringen af statslige arbejdspladser i en ny struktur: Borgmestre fra Sønderborg -området, Foreningen af Pantefogder og Medarbejdere fra Sønderborg -områdets Skatteforva ltning. Teknisk gennemgang Mandag den 28. februar  2005 afholdt  Indenrigs-  og Sundhedsministeriet teknisk gennemgang af lovforslagene vedrø Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og indenrigs-  og  sund- hedsministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. samling, alm. del - bilag 62 . Indenrigs- og sundhedsministeren har som svar på udvalgets alm.  del – spørgsmål  20  fra  folketingsåret  2004   -05,  1.  samling,  løbende  oversendt  kopi  af  de  indkomne  h ø- ringssvar og den 24. februar 2005 sendte indenrigs- og sundhedsministeren et notat om høringssv a- rene til udvalget. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er en udmøntning af aftalen fra juni 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en  strukturreform  og  aftalen  om  en  udmøntningsplan  fra  september  2004  mellem  regeringen  og Dansk Folkeparti. Sammenhæng med andre lovforslag
2 Lovforslaget skal ses i sammenhæng med især følgende lovforslag: Forslag til lov om regioner m.v. (L 65) Forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67) Forslag til lov om revision af den kommunale inddeling (L 68) Forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejde (L 69) Forslag til lov om regionernes finansiering (L 71) Forslag til lov om kommunale borgerservicecentre (L 72) Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Ansatte i jordbrugskommissionernes sekretariater, Ansatte i Statsamtet Fyn, Ansatte i Statsamtet Vejle, Ansatte i Statsamtet Århus og Skattecenter Fjorden. Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget: Ansatte i Statsamtet Fyn, Ansatte i Statsamtet Århus og Skattecenter Fjorden. Spørgsmål Udvalget har stillet 22 spørgsmål til indenrigs  - og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 2. Indstillinger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. 3. Politiske bemærkninger Socialdemokratiets og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget stemmer for lovforslaget om oprettelse af regionale statsforvaltninger. Der er ikke gennemført egentlige detailforhandlinger om lovforslaget, hvorfor det ikke har været muligt for mindretallet at få modvirket eller afklaret nogle af de problemer, gennemførelsen af forslaget efter  S’s og RV’s  opfattelse vil medføre, jf. nedenfor. Lovforslaget er et led i den samlede strukturreform. S og RV har i forbindelse med forhandlinger- ne om de enkelte lovforslag, efter folketingsvalget taget til efterretning, at regeringspartierne og DF ikke har ønsket at ændre på hovedko nstruktionen i reformen. S’s og RV’s holdning til  bl.a. denne hovedkonstruktion fremgår af betænkningsbidrag   et til L 65 (regionsloven). Der henvises hertil. S og RV mener, at den opgaveportefølje, der er tilskrevet statsforvaltningerne virker fornuftig, o g henviser i øvrigt til betænkningsbidrag vedr. L 39 (sociale nævn m.m.) og L 28 (vedrørende foræ l- dremyndighed), hvori der redegøres for den indholdsmæssige side af statsforvaltningernes virke.
3 At nedlægge de nuværende statsamter og i stedet oprette de fe m nye statsforvaltninger er en stor forandring både for ansatte og for  de borgere, der skal betjenes.  Der er mange medarbejdere, der skal have ny arbejdsplads, og skal det lykkes på en fornuftig måde  , kræver det omtanke, inddr  agelse af de ansatte og dialog. Der vil komme til at være borgere, der vil få meget langt til deres statsforvaltning, og her har mi   n- dretallet hæftet sig ved de svar, der er givet af ministeren om mulighed for at betjene borgere ande  t- steds end i hovedkontoret og afdelingskontorer,  nemlig i filialer der normalt er ubemandede, men som det skal være muligt for en borger at aftale møde i, såfremt borgeren har langt til hovedkontor eller  afdelingskontor.  Det  er  afgørende,  at  ændringerne  ikke  fører  til  en  dårligere  b etjening  af  de borgere, der har brug for et personligt fremmøde, for at få en tilfredsstillende sagsb  ehandling. S og RV er bekymrede over, at der ikke er reserveret særlige midler til filialbetjeningen, og over, at flertallet har besluttet, at udgifter til filialer skal påhvile de  enkelte statsforvaltninger at afholde. S og RV er bekymrede for, hvorvidt den stramme økonomi i statsforvaltningerne vil føre til en afska  f- felse af midler til betjening uden for hoved- og afdelingskontorer. S og RV vil holde godt øje med, at de penge der  skal bruges til at betjene filialerne, ikke bliver sparet væk, når statsfo   rvaltningerne kommer i funktion. S og RV har lagt vægt på udsagn i høringsnotatet fra den 24. februar 2005, hvori det om medar- bejderne anføres, at  »der vil – så langt det er muligt     – blive taget hensyn til den enkeltes behov og ønsker  – både med hensyn til opgaver og a    rbejdssted«. Medarbejdere fra mange af de nuværende statsamter har i deputationer og på skrift påpeget mange problemstillinger  vedrørende  omplacering  af  medarbejdere.  S   og  RV  vil  gerne  kraftigt  opfordre flertallet  til  at  sørge  for,  at  den  omfly tning  af  arbejdspladser,  der  skal  ske,  kommer  til  at  forløbe gradvist,  sådan  at  den  stærke  faglige  kompetence  inden  for  området  fastholdes,  samtidig  med  at borgerne hele tiden kan blive betjent. Det vil være stærkt utilfredsstillende med øgede ventetider på betjening i statsforvaltningerne som følge af omstruktureringen. Afslutningsvist vil S og RV gerne påpege de forslag,  S og RV i fællesskab har stillet   for at sikre medarbejderne ordentlige arbejdsbetingelser. Holdningen til de resultater, S og RV har opnået under forhandlingerne  om  strukturreformen  generelt,  og  de  ønsker,   S  og  RV  ikke  fik  imødekommet, fremgår af vores b etænkningsbidrag til L 67 (procedureloven). Der henvises hert  il. Særligt  skal  det  dog  bemærkes,  at  den  store  koncentration  af  opgaver  i  meget  færre  enheder  vil kunne medføre forflyttelser af medarbejdere over store afstande. Her er der derfor grund til at u n- derstrege, at S og RV har stillet generelle ændringsforslag   om sikring af tjenestemændenes rettigh  e- der.  Regeringen  og  DF  har  afvist  disse  ændringsforslag.  Der  kan  derfor  im  ø retssager på området, som det burde være en klar ambition for enhver lovgiver at undgå. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget vil stemme imod lovforslaget ved 3. behandli    ng. SF har tidligere foreslået de nuværende statsamter nedlagt og deres opgaver bortset fra det kommun   ale tilsyn henlagt til de nuværende amter. Derfor er    SF selvfølgelig også kritisk overfor oprettel  sen af fem  nye  statsforvaltninger  med  en  række  nye  opgaver,  der  lige  så  godt  kunne  være  henlagt  til  et demokratisk og direkte valgt styre i de fem nye regioner. Nu vil styringen af forvaltningerne primært ske via ministerbeføjelser og embedsmandstyre i m   i- nisterierne.  Dette  strider  imod  den  decentrale  styreform,  der  indtil  nu  har  kendetegnet  det  danske folkestyre, men det vil formentlig også blive fordyrende, fordi man nu vælger at opbygge en ford   y- rende parallelforvaltning i landets fem regioner. Men derudover fraskriver man sig også muligheden for at få nogle stærkere faglige miljøer, som kunnet  have  været  tilfældet,  hvis  eksempelvis  regionernes  og  statsforvaltningernes  personale  var
4 kommet  til  at  arbejde  under  samme  tag  og  ledelse  på  social -  og  miljøområd  et,  herunder  Jords- brugskommissionerne. Med hensyn til indholdet i det kommende arbejde inden for de forskellige ressortområder  i stats- forvaltningerne, henvises til SF’s bemærkninger til de forskellige lovforslag på bl.a. social    -, miljø- området m .v. Enhedslisten s medlem af udvalget indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. EL hen- viser til betænkningsbidragene vedr. L 65,    og skal om det konkrete lovforslag bemærke, at fo  rslaget om at etablere regionale statsforvaltninger til erstatning for statsamterne betyder, at de borgere, der har ærinder ved statsforvaltningerne, risikerer længere transporttid og dårligere service. Statsamterne nedlægges, og de regionale statsforvaltninger etableres med et hovedkontor pr  . regi- on, og flere afdelingskontorer. Lovforslaget betyder, at flere borgere vil få væsentligt længere tran s- porttid, for at komme frem til enten hoved- eller afdelingskontor. Det gælder e  ksempelvis borgere fra trekantsområdet. Altså en klar forringelse af servicen. De ansatte i statsamterne kan se frem til at skulle flytte langt – f.eks. fra Odense til Åbenrå. Det kan risikere at betyde, at det bliver sværere at rekruttere personale til de nye strukturer, hvilket igen risikerer at betyde ringere service for borgerne. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit     Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.   Erling Bonnesen (V)   Troels Christensen (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Leif Mikkelsen (V) Jens Vibjerg (V)   Poul Nødgaard  (DF) fmd.  Kristian Thulesen Dahl (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Arne Toft (S)   Karen Hækkerup   (S) Magnus Heunicke (S)   Ole Stavad (S)   Margrethe Vestager (RV)   Ole Glahn (RV) Kristen Touborg (SF)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde i    kke medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 70 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat, fra indenrigs - og sundhedsministeren 2 Henvendelse af 28/2-05 fra ansatte i Statsamtet Århus 3 Henvendelse af 3/3-05 fra ansatte i Statsamtet Århus 4 Materiale fra teknisk gennemgang den 11/3-05 i Retsudvalget 5 Tidsplan for besvarelse af skriftlige spørgsmål 6 Henvendelse af 21/3-05 fra ansatte i Statsamtet Fyn 7 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr. 18/4   -05 8 Henvendelse af 31/3-05 fra ansatte i Statsamtet Vejle 9 Henvendelse af 15/4-05 fra ansatte i Statsamtet Vejle 10 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget    pr. 27/4-05 11 Henvendelse af 28/4-05 fra Skattecenter Fjorden 12 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr. 11/5   -05 13 Materiale modtaget af Skattecenter Fjorden ved foretræde  t den 12/5- 05 14 1. udkast til betænkning 15 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr. 23/5   -05 16 Henvendelse af 26/5-05 fra ansatte i jordbrugskommissionernes se- kretariater Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 70 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 28/2-05 fra an satte i Statsam- tet Århus, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 3/3-05 fra ansatte i Statsamtet Århus, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar her- 3 Spm. om hvilke opgaver, der skal ligge i statsforvaltningens »hoved- kontor«, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvor afdelingskontorerne skal placeres, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvor store etableringsomkostningerne vil være for de fem nye statsforvaltninger, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mini-
6 sterens svar herpå 6 Spm. om, hvis et afdelingskontor bliver placeret i Århus, vil det så også dække det psykiatriske patientklagenævn, t il indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om redegørelse for det faglige grundlag i statsforvaltningerne, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/3-05 fra ansatte i Statsam- tet Fyn, til indenrigs- og sundhedsministeren og ministerens svar her- 9 Spm. om kommentar til henvendelse af 31/3-05 fra ansatte i Statsam- tet Vejle, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-05 fra ansatte i Statsam- tet Vejle, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om oversendelse af notat, der belyser placeringen og opgaver til de afdelingskontorer, der skal placeres i andre byer end de statsfor- valtningerne er placeret i, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om hvordan ministeren vil sikre, at patientrådgivere får rådgi   v- ning og supervision som hidtil, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om kommentar til materiale modtaget af Skattecenter Fjorden ved foretræde den 12/5  -05, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om ministeren finder det rimeligt, at borgere i Himmerland får over 2 timers transport til nærmeste skattecenter, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om ministeren finder, at et skattecenter med 22.000 årlige pe r- sonlige henvendelser er bæredygtigt, til indenrigs  - og sundhedsmini- steren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om ministeren kan bekræfte, at de kommende borgerservic  e- centre ikke har egentlige myndighedsopgaver, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om det er korrekt, at regeringen har lovet at tilføre Nordj ylland flere statslige arbejdspladser, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om, hvorfor ministeren ikke har imødekommet ønske fra Ska  t- tecenter Fjorden om et møde om etablering af et skattecenter i Hi m- merland, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om, hvor mange borgermøder ministeren regner med vil finde sted i statsforvaltningerne og i afdelingskontorerne, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om, hvilke opgaver en filial kan og må udføre, til indenrigs  - og
7 sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om uddybning af statsforvaltningernes møder udenfor faste hoved- og afdelingskontorer, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om kommentar til henvendelse af 26/5-05 fra ansatte i jord- brugskommissionernes sekretariater, til indenrigs- og sundhedsmini- steren, og ministerens svar herpå