Besvarelse af spørgsmål   nr. 2  (L 69), som Kommunal- udvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 21. april 2005 Spørgsmål  1: "Dokumenter, der eller ville være genstand for aktindsigt, undtages reglerne om aktindsigt, jf. forslagets § 7, stk. 5, og bemærkningerne hertil. Hvad er baggrunden for, at der i en situation, hvor der afkræves information og op- lysninger  vælger  at  begrænse  adgangen til  informationen?  Ministeren  b e- des  redegøre  for  baggrunden  for  reglerne  og  for  konsekvenserne  for  de kommunalt ansatte.” Svar: Lovforslagets  §  7,  stk.  5,  fastlægger,  at  arbejdsdokumenter,  der  efter  for- valtningslovens § 12, stk. 1, og offentlighedslovens § 7 er interne, ikke som følge af udveksling  mellem kommunerne i et forpligtende kommunalt sam- arbejde efter bestemmelserne i lovforslagets § 7, stk. 1-3, mister deres in- terne  karakter.  Dokumenterne  er  hermed  som  udgangspunkt,  jf.  forvalt- ningslovens § 12, stk. 1, og offentlighedslovens § 7, undtaget fra aktindsigt. Lovforslagets § 7, stk. 5, indebærer, at der i tilfælde af udveksling af interne arbejdsdokumenter omfattet af § 7, stk. 5, skal gives aktindsigt i disse in- terne  arbejdsdokumenter  efter  forvaltningslovens  og  offentlighedslovens almindelige regler herom. Dette indebærer bl.a., at  der er adgang til aktind- sigt  i  oplysninger  vedrørende  sagens  faktiske  omstæ  ndigheder,  der  er  af væsentlig  betydning  f or  sagens  afgørelse   eller  for  sagsforholdet,  og  som alene  indeholdes  i  interne  arbejdsdokumenter,  jf.  forvaltningslovens  §  12, stk. 2, og offentlighedslovens § 11, stk. 1. Det indebærer endvidere, at der efter forvaltningslovens  §  13  og  offentlighedslovens  §  8  er  adgang til  akt- indsigt i visse interne arbejdsdokumenter, når de foreligger i endelig form, herunder i notater vedrørende en sags faktiske omstændigheder, jf. offen  t- lighedslovens § 6. Konsekvensen af bestemmelsen vil således navnlig være, at der k an næg- tes aktindsigt i oplysninger, der vedrører myndighedernes interne vurderi n- ger. Lovforslagets § 7, stk. 5, gælder  kun i de tilfælde, hvor interne arbejdsdo- kumenter er udvekslet mellem en delegerende og en bemyndiget kommune i et forpligtende kommunalt samarbejde efter bestemmelserne i § 7, stk. 1- 3. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 3. maj 2005 Kontor: 1. kommunekontor J.nr.: 2004-2000-6 Sagsbeh.: lbh Fil-navn: lbh/ks/folketingsspsm/L 69 spsm 2
2 Lovforslagets § 7, stk. 5, gælder således kun i de tilfælde, hvor udveksli  n- gen af et internt arbejdsdokument mellem en delegerende og en bemyndi- get kommune i et forpligtende kommunalt samarbejde er saglig og nødve n- dig  for  henholdsvis  den  bemyndigede  kommunes  udøvelse  af  en  opgave omfattet af bemyndigelsen og den delegerende kommunes varetagelse af opgaver,  som  efter  lovgivningen  påhviler  den.  Interne  arbejdsdokumenter videregivet til den delegerende kommune fra den bemyndigede kommune er endvidere kun omfattet af bestemmelsen, hvis dokumentet er udarbejdet af den bemyndigede kommune som led i udøvelsen af en opgave omfattet af bemyndigelsen. Lovforslagets § 7, stk. 5, vedrører  dermed en situation, hvor arbejdsdoku- menter udveksles mellem kommuner i tilfælde, hvor behovet for udveksling af dokumenterne er en følge af en lovbestemt dele gation af udøvelsen  af opgaver.  Havde kommunen  –  i  overensstemmelse  med  den kompetence- fordeling, der i øvrigt følger af lovgi  vningen, og den deraf følgende arbejd s- tilrettelæggelse  – udøvet opgaven selv, ville  offentlighedslovens og forvalt- ningslovens regler om aktindsigt i interne arbejdsdokumenter derfor under alle omstændigheder have fundet anvendelse. Borgeren stilles således  ikke ringere,  men  stilles  ligesom,  hvis  opgaverne  havde  været  løst  i  overen  s- stemmelse med den sædvanlige kompetencefordeling , hvor opgaven løses af en enkelt myndighed. Baggrunden  for  bestemmelsen  er,  at  det  vil  være  uhensigtsmæssigt,  at selve delegationen inden for et forpligtende kommunalt samarbejde bevir- ker,  at  der  skal  meddeles  aktindsigt  i  oplysninger,  som  ellers  ville  være undtaget fra aktindsigt. Herved kan parter og udenforstå ende få adgang til notater  og  lign.,  som  alene  vedrører myndighedernes   interne  beslutnings- proces, blot fordi opgaven er omfattet af den pligtmæssige delegation til en anden kommune, og der af denne grund er behov for at udveksle oplysnin- gerne mellem den delegerende og den bemyndigede kommune. Bestemmelsen har ikke umiddelbart konsekvenser for de kommunalt ansat- te,  men  indebærer  som  nævnt,  at   interne  vurderinger,  der  efter  lovforsla- gets § 7, stk. 1-3, er udvekslet mellem kommuner i et forpligtende kommu- nalt samarbejde, vil kunne undtages fra aktindsigt.