Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Den 17. februar 2005 Høringsnotat vedr. Forslag til lov om ændring af jordfordelingsloven, landdistriktsstøttel o- ven, lov om drift af landbrugsjorder og forskellige andre love på Fødev a- reministeriets område  (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt a n- går miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger samt konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen) Modtagne høringssvar Fødevare ministeriet har modtaget i alt 24 høringssvar . Fø lgende myndigheder og organisationer (i alt 10) har afgivet bemærkninger: Akademikernes Centralorganisation med henvisning til Jordbrugsakademikerne Amtsrådsforeningen Bornholms Regionskommune Centralorganisationernes  FællesUdvalg  (generelle  bemærkninger  v edr.  kommunalre- formen – ikke specifikt Fødevareministeriets lovforslag) Danmarks Naturfredningsforening Dansk Landbrug/Landbrugsraadet Datatilsynet (generelle bemærkninger vedrørende databehandling) Landdistrikternes Fællesråd   Landdistrikternes Fællesråd Nordjyllands Amt Storstrøms Amt Følgende (i alt 12 ) har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget: Advokatrådet Dansk Arbejdsgiverforening Den Danske Landinspektørforening Domstolsstyrelsen Dyrenes Beskyttelse Forbrugerrådet Foreningen af Vandværker i Danmark Foreningen af Statsautoriserede Revisorer HUR Københavns Kommune Rigsrevisionen Sammenslutningen af Danske Erhvervsbiavlere Følgende (i alt 48 ) har ikke afgivet høringssvar: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Danmarks Biavlerforening Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening Danmarks Fiskeriforening Danmarks Jægerforbund Danmarks Sportsfiskerforbund
2 Dansk Amatørfiskerforening Dansk Botanisk Forening Dansk Byggeri Dansk Erhvervsfjerkræ Dansk ErhvervsFremme Dansk Erhvervsgartnerforening Dansk Fisk Dansk Fritidsfiskerforbund Dansk Handel og Service Dansk Industri Dansk Kvæg Dansk Ornitologisk Forening Dansk Skov- og Landskabsingeniører Dansk Transport og Logistik Danske Slagterier Det Kommunale Kartel Det Økologiske Råd Ferskvandsfiskeriforeningen i Danmark Folketingets Kommunaludvalg Foreningen for Biodynamisk Jordbrug Frederiksberg Kommune Friluftsrådet Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd Hedeselskabet HS HTS Håndværksrådet Jordkøbsnævnet for Nordjyllands Amt Jordkøbsnævnet for Sønder   jyllands Amt KL Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte Landsforbundet Danske Lystfiskere Landsforeningen af Danske Plantehandlere Landsforeningen af landsbysamfund Landsforeningen Levende Hav LO Sammenslutning af Danske Småøer Sammenslutning af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger Statsansattes kartel Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab Sundhedskartellet Økologisk Landsforening Bemærkninger til lovforslaget I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de politisk centrale fors   lag til ændringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene. Det skal bemærkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende,   er der i lovfors- laget indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske ændringer , i forhold til det udkast til lovforslag, der blev udsendt i høring den 1. december 2004.
3 1.  Bemærkninger  til  landdistriktsstøtteloven  og  lov  om  støtte  til  jordbrugets strukturudvikling  og  til  økologisk  produktion,  lovforslagets  §§  5  og  6  samt  be- mærkninger hertil 1.a. MVJ-administrationen, herunder udpegning af SFL-områder Amtsrådsforeningen   og  Nordjyllands  Amt  har  foreslået,  at  opgave rne  vedrørende de  miljøvenlige  jordbrugsforanstaltninger  (MVJ)  varetages  af  regionerne.   Danmarks Naturfredningsforening  har  tilsvarende  foreslået,   at  udpegningen  af  SFL-områder skal varetages af regionerne og ikke som i lovforslaget af kommunerne efter retnings- linjer fra Fødevaremin isteriet. Jordbrugsakademikerne  har  foreslået,  at  alle  opgaver  vedr.  MVJ -administrationen   samles i staten (også udpe gning af SFL-områderne), og at de lægges hos Plantedire k- toratets  distrikter,  alternativt  i  Statsskovdistrikterne  eller  de  5  regionale  statskontorer. Tilsvarende  har  Storstrøms  Amt  foreslået,   at  opgaverne  placeres  i  den  regionale statsforvaltning.  Dansk  Landbrug/Landbrugsraadet  har  ligeledes  foreslået,  at  u d- pegningen af SFL-områder foretages af staten efter indspil fra de enkelte kommuner og finder det vigtigt, at kommunerne forpligtes til at informere om MVJ, og at der foregår et tæt samspil mellem staten og de kommunale enheder. Desuden anføres det, at tild e- lingen af 1,1 mio. kr. årligt til kommunerne til varetagelse af informationsindsa tsen er for lidt.   Forslagene har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, idet  placeringen i Fø- devareministeriet af MVJ-administrationen forventes at give en mere smidig, effektiv og ensartet administration af den geografiske MVJ-ordning, når  alle dele af administratio- nen samles hos én myndighed frem for som i dag i 14 forskellige amter og Fødevar e- ministeriet. I forvejen administreres i Fødevareministeriet en række andre arealbasere- de tilskudsordninger, eksempelvis Miljøbetinget- tilskud, støtte til omlægning til økolo- gisk drift, og fra 2005 tillige hektarstøttens afløser enkeltbetalingsordningen. Fsva udpegningen af SFL-områderne har forslagene  heller ikke givet anledning til æn- dringer i lovforslaget, idet kommunerne med varetagelsen af de fleste af de øvrige na- tur-  og  miljøopgaver,  især  vedrørende  vandløbsloven  og  naturbeskyttelsesloven,  i modsætning til staten, vurderes at besidde den nødvendige lokalkendskab, der forud- sættes i SFL-udpegningen. Opgaveplaceringen fremgår desuden udtrykkeligt af Aftale om strukturreform, side 87-88. Af lovforslagets bemærkninger fremgår det, at kommunerne skal forestå relatione   rne til jordbrugerne  med  henblik  på  information  og  opsøgende  arbejde  vedrørende  MVJ - ordningerne. I det omfang der delegeres opgaver til kommunerne, må det antages , at disse  opgaver  opfyldes  tilfredsstillende.  Fødevareministeriet  vil  udarbejde  et  fælles vejledningsmateriale  og  arbejde  for  at  sikre  et  tæt  samarbejde  med  kommunerne  på området. KL (Kommunernes Landsforening) har i forbindelse med DUT-forhandlingerne accepte- ret størrelsen af de afsatte midler.
4 1.b. Art. 33-ordningen og LEADER+ Bornholms Regionskommune har foreslået, at Bornholm sidestilles med de fem nye regioner i de i lovens § 18, stk. 5 og 6, nævnte situationer (art. 33-ordningen og LEA- DER+). Landdistrikternes Fællesråd  har foreslået, at Fødevareministeriet kun tager stilling til det juridiske indhold i regionernes indstilling og ikke til projekternes faktuelle indhold. Bornholms Regionskommunes forslag imødekommes, således at  Bornholm få r mulig- hed  for  blive  sidestillet  med  de  fem  regioner  i  relation  til  art.  33-ordningen  og  LEA- DER+. Bornholm har i forvejen på flere områder fået en række særlige kompete ncer, der bekræfter Bornholms Regionskommunes særlige status. Det drejer sig særligt om kompetencer  i  relation  til  regional  udvikling,  herunder  udarbejdelse  af  en  regional udviklingsplan for Bornholm. I lyset heraf forekommer det naturligt også at give Bor n- holm særlige kompetencer i relation til prioriteringen af artikel 33-tilskud. Ligeledes vil det  komme  til  at  fremgå  direkte  af  lovteksten,  at   Bornholms  Regionskommune  kan medfinansiere art. 33- og LEADER+-projekter. Landdistrikternes  Fællesråds  forslag  kan  ligeledes  imødekommes,  da  det  allerede  i dag - hvor amterne indstiller til Direktoratet for FødevareErhverv - foregår som foresl å- et, og der agtes ikke ændret heri, når kommunalreformen  træder i kraft. 2. Bemærkninger til lov om drift af landbrugsjorder, lovforslagets § 7 Amtsrådsforeningen  og Danmarks Naturfredningsforening har foreslået, at de o p- gaver (bl.a. anmeldelse af retten til genopdyrkning, administration af reglerne om skov- beplantning), der hidtil har været udlagt til amterne, fremover placeres i regionerne og ikke hos kommunerne. I Aftale om strukturreform er der ikke taget udtrykkeligt stilling til placeringen af opga- verne i driftsloven på natur - og miljøområdet  . Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, idet det fremgår af Aftale om strukturreform, at de fleste af de nuværende amtslige natur- og miljøopgaver place- res i kommunerne (s. 72 og 73) og pga. den sammenhæng opgaverne i driftsloven har med  de  opgaver,  der  skal  løses  i  gennem  kommuneplanlægningen  i  henhold  til  den nye planlov. 3. Manglende personalebestemmelser Akademikernes  Centralorganisation  forudsætter,  at  omflytning  af  personalet  følger de generelle procedureforhold.   Medarbejdere, som overflyttes i henhold til dette lovforslag, vil være omfattet af perso- nalebestemmelserne  i  lov  om  visse  proceduremæssige  spørgsmål  i  forbindelse  med kommunalreformen. Der vil derfor ikke være behov for at medtage selvstændige per- sonalebestemmelser.