Bilag til forsvarsministerens
skrivelse af 5. april 2005
(L 57)
Spørgsmål nr. 6:
Er ministeren enig i, at den sikreste mulighed for at forhindre skibskollisioner i danske far-
vande er at gennemføre lodspligt for skibe med farlige laster?
Svar:
Årsagern e til skibskollisioner er forskellige, og det er derfor nødvendigt at sætte ind på en
række områder for at minimere kollisionsrisiciene mest muligt. Det er således ikke muligt kun
at bekæmpe sejladsulykker med få initiativer , men derimod nødvendigt at fors øge at foreby g-
ge ulykker med alle rimelige tiltag, herunder overvågning. Regeringens handling splan af 26.
maj 2004 indeholder da også - i overensstemmelse med denne tankegang - en række forskell i-
ge sejladssikkerhedsforbedrende initiativer, som er under implementering.
Lodsning er primært et godt hjælpemiddel til navigation i farvande, hvor navigation er ko
m-
pliceret eller skal ske med usædvanlig nøjagtighed. Lodsning er sammen med afmærkning
således et af de væsentligste hjælpemidler til at undgå grundstødn
inger. I særlige situationer,
f.eks. hvor skibe skal passere hinanden i snævre løb, vil lodsning også kunne mindske risici
e-
ne for kollisioner, da lodserne f.eks. vil kunne rådgive om passagesteder.
En række ulykker skyldes imidlertid ikke manglende lokal kendskab til farvandet, men sløseri
med brovagten eller andre overtrædelser. Disse ulykker forebygges bedst med død mands-
alarmer og ved overvågning samt efterfølgende indberetning til flagstaten ved overtrædelser,
havnestatskontrol eller - når det er mul igt - ved tiltalerejsning ved danske domstole.
Endeligt kan det oplyses, at der i medfør af § 8 i lodsloven allerede er lodspligt for skibe med
farlige laster i dansk territorialfarvand. I henhold til Tractat om Sund- og Belttoldens Aflø s-
ning af 1857 har skibe i international fart i overensstemmelse med øvrig international ret krav
på fri, uskadelig passage. Lodspligt vil ikke kunne indføres uden enighed herom i IMO, hvi l-
ket må anses for urealistisk. I stedet har IMO i 2002 vedtaget, at anbefalingen om at anvende
lods pr. 1. december 2003 blev skærpet, således at skibe med en dybgang på 11 meter eller
mere nu er omfattet af denne mod tidligere 13 meter eller mere.
Eksempelvis kan det oplyses, at siden 1. december 2003 har over 92 % af de skibe, der er om-
fattet af IMOs anbefaling om at benytte lods, benyttet lods under sejlads gennem Storebælt.