M   I   N   I   S   T   E   R   I   E   T    J .   N R . N  O  T  A  T Forslag til Lov om ændring af en række love på kulturområdet (Udmøntning af kommunalreformen på kulturområdet) Modtagne høringssvar   Kulturministeriet har modtaget i alt 44 høringssvar.   Følgende 21 myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger: Unge  Kunstnere  og  Kulturformidlere,  Den  Kristne  Producent  Komite,  Bibliotekslederforenin- gen, Holstebro Kommune, Akademikernes Centralorganisation, Bibliotekarforbundet, Centralor- ganisationernes  Fællesudvalg,  Billedkunstnernes  Forbund,  Kunstrådet,  Danske  Billedkunstneres Fagforening, Kunstnersammenslutningernes Samråd, KL, Nordjyllands Amt, Børne- og Kultur- chefforeningen,  Københavns  Kommune,  Dansk  Kunstnerråd,  Sammenslutningen  af  Lokalarki- ver, Konkurrencestyrelsen, Amtsrådforeningen, HUR, Statens Arkiver Følgende 23 myndigheder og organisationer har meddelt, at man ikke har nogen bemærkninger til lovforslaget: Akademirådet,   Erhvervs-   og   Økonomiministeriet,   Undervisningsministeriet,   Rigsrevisionen, Dansk Journalistforbund, HTS Handel, Transport og Serviceerhvervene, Foreningen af statsauto- riserede Revisorer, Domstolsstyrelsen, Dansk Firmaidrætsforbund, Socialministeriet, Det Danske Filminstitut,  Datatilsynet,  Danske  Mediers  Forum,  Statens Humanistiske Forskningsråd, Dansk Arbejdsgiverforening, STOP I/S, Beskæftigelsesministeriet, Skatteministeriet, Biblioteksstyrelsen, Ministeriet for Fødevarer, Fiskeri og Landbrug, Lægemiddelstyrelsen, Det Centrale Handicapråd, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Forskning. I  alt  144  myndigheder  og  organisationer  har  ikke  afgivet  høringssvar.  Der  henvises  til  bilag  til lovforslaget. Danmarks Forskningsbiblioteksforening har afgivet høringssvar efter høringsfristen den 7. januar 2005. Høringssvaret er dog fuldt ud dækket af ovenstående høringssvar.  
-2- Bemærkninger til lovforslaget I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de politisk centrale forslag til ændringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene.   Det skal bemærkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende, er der i lovforslaget indar- bejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske ændringer i forhold til det udkast til lovfors- lag, der blev sendt i høring den 1. december 2004.   1. Regionernes opgaver på kulturområdet a. Driftsopgaver i regionerne Flere høringssvar til lovforslagets § 9, nr. 11, herunder Amtsrådsforeningen, Billedkunstnernes Forbund og Dansk Kunstnerråd, finder, at regionerne bør kunne påtage sig egentlige driftsopga- ver, som for eksempel drift af kulturinstitutioner med landsdelsdækkende karakter, nedsættelsen af regionale billedkunstråd mv. Kommentar Forslaget har ikke givet anledning til ændringer af lovforslaget, da det strider imod den indgåede politiske aftale om strukturreformen, som fastsætter, at egentlig drift af kulturelle aktiviteter og tilbud, der er iværksat af regionerne, efter en udviklingsperiode skal overtages af andre. Se i øvrigt også kommentarerne til punkt b nedenfor. b. Afgrænsning af regionernes opgaver på kulturområdet. En række organisationer og foreninger har har haft bemærkninger til spørgsmålet om definitio- nen af regionernes opgaver på kulturområdet i høringsudkastets forslag til ny § 3 a i lov om regionale kulturaftaler. Disse gennemgås nedenfor. Kommunerne Landsforening beder om mere fyldig lovtekst og bemærkninger til spørgsmålet om regionernes opgaver end den der findes i høringsudkastet. I den forbindelse bemærkes, at der er behov for en beskrivelse af den økonomi, som regionernes engagement hviler på, at der bør tages stilling til om regionerne kan tillægges myndighedsopgaver i forhold til kunst og kulturlovene, om regionerne kan søge puljer på kunst og kulturområdet og selv oprette sådanne puljer, om de kan indgå garantiforpligtelser, stifte legater mv. Amtsrådsforeningen finder, at regionernes opgaver er vagt og uklart beskrevet i lovforslaget. Foreningen finder, at det er uklart, hvem der har initiativretten på kulturområdet, og hvilke mid- ler regionerne har til rådighed. Foreningen ønsker yderligere hjemler til, at regionerne kan udar- bejde strategier og delstrategier for kulturområdet, til dataindsamling og savner i det hele taget beskrivelser af de konkrete virkemidler, som regionerne har til rådighed. Amtsrådsforeningen har endvidere den opfattelse, at intentionerne i Aftale om Strukturreform er, at regionerne skal være
-3- udviklingsdynamoer og koordinatorer for udviklingsstrategier inden for kulturområdet, og finder ikke, at disse intentioner er afspejlet i lovforslaget. Københavns Kommune beder om en præcisering af, at regionerne ikke af egen drift skal kunne skabe regional kulturpolitik og påpeger i forlængelse heraf, at der bør sikres sammenhæng mellem regionernes og kommunernes kulturpolitiske tiltag. Endelig finder Københavns Kommune, at det bør sikres, at kommunerne ikke pålægges udgifter til overtagelse af driftsopgaver, som er initieret i regionalt regi, og som kommunerne derfor ikke selv har været med til at beslutte. Kommentar På baggrund af de indkomne bemærkninger er lovforslagets § 9, nr. 11 (§ 3 a  i lov om Kulturministeriets kul- turaftaler med kommuner mv. og om regionernes opgaver på kulturområdet) ændret således, at lovteksten præciseres og bringes helt i overensstemmelse med den politiske aftales ordlyd. Endvidere præciseres lovbemærkningerne således, at der mere konkret tages stilling til, hvad regionerne kan – og ikke kan – på kulturområdet. Lovforsla- get fastlægger herefter, at regionerne kan medvirke til at igangsætte kulturbegivenheder samt udvikle kulturelle tilbud, som kan videreføres af andre i en mere permanent drift.  Dette  præciseres i bemærkningerne sålede; Regio- nerne kan medvirke til de nævnte aktiviteter ved at yde tilskud, stille garantier eller selv varetage opgaven. Regio- nerne skal imidlertid på forhånd sikre sig, at andre parter vil overtage opgaven efter opstarten. Regionerne kan ikke forestå egentlige driftsopgaver på kulturområdet. Endvidere tydeliggøres, at muligheden for at udvikle kultu- relle tilbud skal ses i sammenhæng med regionernes opgaver med udviklingsplaner vedr. erhverv og turisme i hen- hold til planloven. c. Det økonomiske grundlag for regionernes opgaver på kulturområdet En række høringssvar – blandt andet fra Børne- og Kulturchefforeningen og flere kunstnerorga- nisationer – har givet udtryk for bekymring for det økonomiske grundlag for regionernes opgaver på kulturområdet.   Kommentar Det økonomiske grundlag for regionernes opgaver på kulturområdet afklares bl.a. i relation til DUT- forhandlingerne. Det er fastlagt  i aftalen om strukturreformen, at aktiviteterne skal finansieres inden for den økonomiske ramme, som amterne i dag anvender til tilsvarende formål. d. Kommunalfuldmagtsopgaver Flere høringsparter blandt andet Københavns Kommune og Amtsrådforeningen finder, at spørgsmålet om de opgaver, der med udgangspunkt i kommunalfuldmagten i dag løses af amter- ne, ikke er tilstrækkeligt belyst i lovforslaget . Det foreslås, at problemstillingen belyses.
-4- Kommentar Forslaget har ikke givet anledning til ændringer af lovforslaget, idet det er fastsat i udmøntningsaftalen for kultur- området af 24. september 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, at kommunalfuldmagtsopgaverne overta- ges af staten i fire år, hvorefter de så vidt muligt overføres til kommunerne. Midlerne overflyttes samtidig hermed til fordeling via bloktilskuddet. I løbet af perioden søges etableret aftaler om kommunalstøtte til videreførsel af de hidtidige amtslige tilskud. Den rejste problemstilling har således ikke direkte tilknytning til lovforslaget.   e. Konkurrenceforvridning Konkurrencestyrelsen har bedt om, at der i bemærkningerne til  § 9, nr. 11, tilføjes en bemærk- ning om, at regionerne ved tildeling af støtte til kulturbegivenheder eller udvikling af kulturelle tilbud må være opmærksomme på, at der ikke opstår konkurrenceforvridning i forhold til andre offentlige eller private udbydere på markedet. Kommentar Forslaget har ikke givet anledning til ændringer, idet det ikke findes nødvendigt at understrege, at regionerne skal overholde gældende lovgivning. Det gælder såvel konkurrenceloven som anden lovgivning. 2. Regionale kulturaftaler a. Regioners mulighed for at indgå i kulturaftaler HUR foreslår i sit høringssvar, at der bør være mulighed for, at regioner kan indgå kulturaftaler alene f.eks med deltagelse af flere regioner, og foreslår derfor at tilføje ordene ”…eller regioner.” til lovforslagets § 9, nr. 4.  Konkret ønsker HUR mulighed for at kunne fastholde kultursamar- bejdet om hovedstadsregionen på tværs af de to sjællandske regioner. Kommentar Forslaget  har  ikke  givet  anledning  til  ændringer  af  lovforslaget.  Med  de  nuværende  formuleringer  vil  der  være mulighed for, at to regioner kan indgå i samme kulturaftale, dog altid i samarbejde med en kommune eller flere kommuner  i  forening.  På  grund  af  regionernes  begrænsede  opgaver  på  kulturområdet  vurderes  det  ikke  at  være hensigtmæssigt at indgå kulturaftaler alene med regioner.   Såvel KL som Amtsrådsforeningen pointerer i deres høringssvar vedr. lovforslagets § 9, nr. 6, at man finder det uklart, om regionerne selvstændigt kan indgå kulturaftaler. Der er KL’s holdning, at regionerne ikke skal have mulighed for at indgå i regionale kulturaftaler. Kommentar På baggrund af de indkomne bemærkninger tydeliggøres det i lovteksten til § 2, stk. 3, i lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner mv. og om regionernes opgaver på kulturområdet (lovforslagets § 9, nr. 6), at regio- ner kun kan indgå i kulturaftaler sammen med en eller flere kommuner i regionen..  
-5- Lovteksten ændres ikke for så vidt angår regionernes mulighed for at indgå i kulturaftaler sammen med en eller flere kommuner. Regionerne kan med deres opgaver på kulturområdet være en relevant medspiller i kulturaftaler- ne,  ligesom  der  kan  være  behov  for  gennem  kulturaftalerne  at  sikre  en  sammenhæng mellem regionernes udvik- lingsplaner og kulturaftalernes visioner og målsætninger.     b. Amternes koordinerende rolle i de nuværende kulturaftaler Børne- og Kulturchefforeningen og Amtsrådsforeningen foreslår, at lovforslaget forholder sig til, hvad der skal ske med den koordinerende rolle, som amterne har i dag i forhold til enkelte regio- nale kulturaftaler. Kommentar Forslaget  har  ikke givet anledning til ændringer, idet amternes koordinerende rolle i 4 af de nuværende i alt 7 regionale kulturaftaler ikke er omtalt i den nuværende lovgivning, men er opstået som et resultat af en overens- komst mellem de involverede kommuner og det pågældende amt. Ministeriet finder, at der også i forhold til de nye aftaler bør være frihed til, at de deltagende kommuner og evt. region selv kan placere koordineringsansvaret. 3. Billedkunstloven a. Lovregulering af de lokale billedkunstråd og deres sammensætning KL finder bestemmelsen om lokale billedkunstråd overflødig, da kommuner også uden en lov- bestemmelse  vil  have  mulighed  for  at  oprette  sådanne  råd.  Alternativt  ønsker  foreningen  de videst mulige rammer for virkeområde, sammensætning mv. Kommentar For så vidt angår forslaget om at lade bemyndigelsen til at oprette lokale billedkunstråd udgå har forslaget ikke givet  anledning  til  ændring  af  lovforslaget.  Begrundelsen  er,  at  det  findes  vigtigt  i  lovgivningen  at  signalere,  at aktiviteten bør fortsætte også efter gennemførslen af kommunalreformen. For så vidt angår spørgsmålet om at lade bestemmelserne om virkeområde, sammensætning mv. udgå, er forslaget blevet imødekommet, da der derved vil blive bragt  overensstemmelse  med  det,  der  vil  gælde  for  de  øvrige  lokale  råd  på  kulturområde,  (lokale  museumsråd, kulturmiljøråd og musikudvalg). I det fremlagte lovforslag er den detailregulering, som fandtes i høringsudkastet, således  fjernet.    Kommunalbestyrelserne  får  herefter  friere  rammer  til  at  sammensætte  rådene  med  den  relevante faglige kompetence. Forslaget indebærer at stk. 3-7 i billedkunstlovens § 10 udgår af lovforslaget. I stedet indsættes en  bemyndigelse  til  kommunalbestyrelserne  til  at  fastsætte  regler  for  sammensætningen.  Endvidere  indsættes  en særlig bemærkning til billedkunstlovens § 7, stk. 3, om Kunstrådets mulighed for at yde mindre grundtilskud til de lokale billedkunstråd. Af bemærkningen vil fremgå, at Kunstrådet kan lade vurderinger vedrørende tilstedevæ- relsen af billedkunstfaglig og andre relevante kompetancer indgå i sin vurdering af tilskudstildelingen.   b. Billedkunstfaglige kompetencer i de lokale billedkunstråd
-6- Flere  høringsbidrag  f.eks  fra  Kunstrådet,  Billedkunstnernes  Forbund  og  Dansk  Kunstnerråd finder, at lokale billedkunstråd ikke giver samme mening som amtslige billedkunstråd. Det frygtes ligeledes, at der ikke er tilkstrækkelig billedkunstfaglig kompetence lokalt til at bemande rådene. Kommentar Forslaget har givet anledning til en præcisering af de særlige bemærkninger til billedkunstlovens §10, stk , (lovfors- lagets § 5, nr. 3), således at det klarere fremgår, at det ikke er intentionen at skabe et stort antal lokale billed- kunstråd, idet der forudsættes et vist aktivitets- og befolkningsmæssigt grundlag for rådene. Forudsætningen bety- der, at flere kommuner ofte vil gå sammen om at etablere et sådant råd.    c. Obligatoriske lokale billedkunstråd Kunstnersammenslutningernes  Samråd  ønsker  billedkunstrådene  gjort  obligatoriske  enten  på lokalt eller regionalt niveau, således at der er sikring for fuld geografisk dækning. Organisationen ønsker  endvidere  fastholdt  de  hidtidige  bestemmelser  om  udpegning  fremfor  lovforslagets  be- stemmelser  om,  at  udpegningsretten  overgår  fuldt  til  kommunalbestyrelserne.  Samrådet  ønsker endvidere bestemmelser om honorering af rådenes medlemmer. Kommentar Forslagene  har  ikke  givet  anledning  til  ændring  af  lovforslaget.  Fra  de  øvrige  høringsparter  herunder  fra  visse kunstnerorganisationer, gives der generelt udtryk for tilfredshed med de mere frie rammer omkring billedkunstråde- ne. 4. Biblioteksloven a. Biblioteksbetjening af regionale institutioner Bibliotekarforbundet har foreslået, at bestemmelsen om afholdelsen af udgifter til biblioteksbe- tjening  af  ikke-kommunale  institutioner  også  eksplicit  bør  omfatte  regionale  institutioner.  Bag- grunden er, at der fortsat vil være biblioteksdrift på regionale institutioner som f.eks. sygehusene. Kommentar Forslaget har givet anledning til, at bibliotekslovens § 6, stk. 2, (lovforslagets § 2, nr. 1) ændres. Begrundelsen er, at det findes relevant eksplicit at nævne, at bestemmelsen også gælder regionale institutioner.   5. Eliteidrætsloven a. Regionernes mulighed for at støtte eliteidrætten Københavns Kommune anfører, at man finder det uklart, om det kun er kommunerne, der må støtte eliteidræt i henhold til eliteidrætslovens §  7.  Kommentar
-7- Kulturministeriet finder ikke, at det er uklart.  I henhold til lovforslagets ændring af eliteidrætsloven er det kun kommuner, der kan støtte eliteidrætten. Det ville ikke være i overensstemmelse med aftalen om struktureformen, såfremt regionerne fik mulighed for at yde mere permanent støtte til eliteidrætten. Det skal imidlertid bemærkes, at regioner kan støtte eliteidrætten indenfor de rammer, som fastlægges i lovforslagets § 9, nr. 11, dvs. hvor der er tale om enkeltstående kulturbegivenheder eller udvikling af kulturelle tilbud. Bemærkninger fra Københavns Kommune har således givet anledning til, at der gøres en bemærkning herom i de særlige bemærkninger til eliteidrætslovens § 7. 6. Filmloven a. Regionernes mulighed for støtte til film HUR har anført, at også regioner bør have mulighed for at yde støtte til filmproduktion, filmud- lejning og biografvirksomhed i henhold til filmlovens § 18. Kommentar Forslaget  har  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforslaget,  idet  det  ikke  ville  være  i  overensstemmelse  med Aftale  om  strukturreform  såfremt  regionerne  fik  mulighed  for  at  yde  mere  permanent  støtte  til  film.    Det  skal imidlertid bemærkes, at regioner kan støtte filmproduktion mv. indenfor de rammer, som fastlægges i lovforslagets § 9, nr. 11, dvs. hvor der er tale om enkeltstående kulturbegivenheder eller udvikling af kulturelle tilbud. Der er derfor gjort en bemærkning herom i de særlige bemærkninger til filmlovens § 18 (lovforslagets § 3, nr. 2) 7. Lov om Statens Kunstfond a. Udpegningsret til Statens Kunstfonds repræsentantskab Danske Billedkunstneres Fagforening og Unge Kunst og Kulturformidlere ønsker, at foreninger- ne  i  forbindelse  med  lovændringen  tildeles  udpegningsret  til  repræsentantskabet  for  Statens Kunstfond. Kommentar Forslaget har ikke givet anledning til ændringer, da det ligger uden for lovforslagets formål, som alene er at udmøn- te aftale om strukturreform for så vidt angår Amtrådsforeningens udpegningsret til Statens Kunstfonds repræsen- tantskab. 8. Radio/tv-loven a. Demokratisering af udpegningsproceduren til de lokale radio/tv-nævn Den  Kristne  Producent  Komite  ønsker  udpegningsprocedurerne  til  de  lokale  radio/tv-nævn demokratiseret i forbindelse med lovændringen. Kommentar Forslaget har ikke givet anledning til ændringer, da det ligger uden for lovforslagets formål, som alene er at imple- mentere aftale om strukturreform for så vidt angår nedsættelse af lokale radio/tv-nævn.
-8- Arkivloven a. Lovfæstning af lokalarkiver Sammenslutningen  af  lokalarkiver  foreslår,  at  regeringen  benytter  anledningen  til  at  lovfæste lokalarkiverne som et kommunalt tilbud på linie med museer og biblioteker. Kommentar Forslaget har ikke givet anledning til ændringer, da det ligger uden for lovforslagets formål, som alene er at imple- mentere aftalen om struktureformen for så vidt angår tilgængeligheden til regionale arkivalier.