Til lovforslag nr. L 52 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Kulturudvalget den   1. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af museumsloven, bygningsfredningsl  oven og lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde og om ophæve   lse af lov om regionale faglige kulturmiljøråd (Udmøn tning af kommunalreformen, for så vidt angår museumsområdet m.v.) [af kulturministeren (Brian Mikkelsen)] 1. Ændringsforslag Kulturministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 17. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring , og kulturministeren sendte den 8. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. (2004-05, 1. samling) alm. del –   bilag 58. Den 24. februar 2005 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar  og et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  2  skriftlige  henvendelser  fra  Dansk Landbrug og 1 skriftlig henvendelse fra Nyborg Kommune. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget oplyser, at lovforslaget  er  et  led  i  den  kommunalreform,  som  regeringspartierne  gennemfører  sammen  med Dansk  Folkeparti  for  at  sikre  en  bedre  opgavefordeling,  service  og  en  bedre  organisering  af  det kommunale landkort i Danmark. De tre partier støtter fuldt op om de ændringer   , som kommunalreformen medfører , og ser i denne sammenhæng også positive elementer   , hvad angår mus eumsområdet, som berøres i   lovforslaget.
2 Det  er  partiernes  opfattelse,  at  lovforslaget  sikrer  en  fornøden  ro  omkring  museernes  økonomi  i perioden den 1. januar 2007 –   den 31. december 2010 til, at museerne kan finde deres ben at stå på i den  nye  kommunale  struktur,  såvel  som  til  at  udforske  nye  samarbejder,  partnerskaber  og  udvi k- lingsmuligheder. Lovforslaget skaber også en klarere og styrket struktur på området, og lovforslaget vil på denne baggrund være med til at styrke museumsområdet i Danmark yderligere   . De regionale kulturaftaler bibeholdes, men gøres nu langt mere fleksible i den forstand, at ko m- munerne på tværs kan finde nye samarbejdspartnere. Enkeltstående kulturaktiviteter og begivenh e- der kan også fortsat understøttes af de kulturmidler, der overf  øres til regionerne. Partierne finder det også positivt, at de faglige miljø  er i museumsråd, konserveringscentre m.fl.  nu kan  oprettes  i  den  enkelte  kommune  eller  i  samarbejde  mellem  flere.  Nye  samarbejder  mellem kommunerne  langs  vestkysten,  kommuner  med  gamle  bykerner,  kommuner  langs  hærvejen  eller kommuner med andre ligheder og særlige kendetegn eller samarbejdsfordele kan nu søge sammen i regionale samarbejder på tværs af landet   , som tidligere var begrænset af amtsgrænser. Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti kan stemme for lovforslaget, fordi lo- ven vil styrke museumsområdet, kulturmiljøet og kulturarvsområdet i Danmark såvel som si kre en klarere og styrket stø ttestruktur og bedre ansvarsfordeling på området. Socialdemokratiets,  Det  Radikale  Venstres  og  Socialistisk  Folkepartis  medlemmer  af  udvalget bemærker  , at dette lovforslag er et led i den samlede kommunalreform. De tre partier har i forbin- delse  med  forhandlingerne  om  de  enkelte  lovforslag  efter  folketingsvalget  taget  til  efterretning,  at regeringspartierne  og  Dansk  Folkeparti  ikke  har  ønsket  at  ændre  på  hovedkonstruktionen  i  refo r- men. Partiernes holdning til bl.a. denne hovedkonstruktion fremgår af betænkningsbidrag til  L  65. Der henvises hertil. De  tre  partier  kan  stemme  for  lovforslaget  med  følgende  bemærkning:  Som  det  fremgår  af  b e- tænkningen til L 65  , har S, RV og SF meget store betænkeligheder ved regeringens forslag til ko  m- munalreform.  Det  gælder  også  forslaget  til  ny  struktur  på  museumsområdet. Partierne  finder  det beklageligt, at regionerne ikke får et ansvar for bevarelse af kulturmiljøet, herunder ansvaret for at give  dispensationer  vedrørende   beskyttelseslinjer  (jf.  også  betænkningbidrag  til  L  93),  sten   -  og jorddiger m.v.  Ligeledes ville det være oplagt at  lade regionerne    have ansvaret for konserverings- vær  kstederne  og  for  koordinationen  af  samarbejdet  mellem  museerne,  herunder  arkivbyggeri  m.v. Erfaringerne fra de regionale kulturaftaler viser, at det er muligt at effektivisere arbejdet med beva- relsen af kulturarven alene ved, at der bliver et forum for samarbejde, koordination og udvikling af et fagligt miljø. De tre partier er endvidere meget opmærksomme på, hvad der vil ske med de økonomiske midler, som amterne tidligere har bevilget til en række museer og til konserveri  ngsværkstederne, efter den 4-årige overgangsfase.  S, RV og SF har med tilfredshed noteret sig, at også kulturministeren er o p- taget af dette spørgsmål og vil arbejde for, at midlerne fortsat bruges på området. En række m useer vil  komme  i  store  økonomiske  pr oblemer,  hvis  de  mister  den  bevilling,  som  hidtil  er  kommet  fra amterne. På baggrund af de positive forhandlinger med kulturministeren er der opnået enighed om en æ n- dring af det fremlagte lovforslag, således at de klageberettigede instanser altid skal o rienteres, når der sker dispensationer vedrørende  sten- og jorddiger, fortidsminder m.v. Dermed er der mulighed for at på klage en dispensation til Naturklagenævnet. Dette er meget   væsentligt for S, R og SF, som også på dette område frygter, at hensynet til    bevarelse af kulturarven ikke nødvendigvis harmon erer med ønsket om at forbedre skatteudskrivningsgrundlaget og øge beskæftigelsen.
3 Kulturministeren har endvidere tilkendegivet, at han vil sikre, at der bliver lavet en »kogebog« til kommunerne  vedrørende   forvaltningen  af  kulturmiljøet,  herunder  at  oprettelse  af  tværkommun   ale museums- og kulturmiljøråd kan højne fagligheden i varetagelsen af fremtidens generationers int   e- resse i, at nutidens generationer anlægger et konservativt syn på bevarelsen af fortiden   . S, RV og SF er af den opfattelse, at det er en fordel for de lokale museer, at kommunerne bliver større. Ligeledes hilses det med tilfredshed, at Kulturarvssstyrelsen får et stort ansvar for beskytte  l- sen af kulturmiljøet og sikring af den nødvendige koor  dination. Forudsætningen for at løfte opgaven er selvfølgelig, at styrelsen har de nødvendige ressourcer, og at den etablerer et tæt og ligeværdigt samarbejde med de lokale aktører og museer. Det bør overvejes  , at lade centraliseringen følge  op af en dekoncentrering af styrelsen – f.eks. med oprettelse af decentrale kontorer. De tre partier har – som allerede nævnt –   valgt at støtte loven, men gør samtidig opmærksom på, at  de  vil  benytte  den  først  kommende  mulighed  til  at  styrke  det  regionale/tværkommunale     samar- bejde på m useumsområdet, bl.a. med krav om obligatoriske museums - og kulturmiljøråd. Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for ændringsforslaget. Efter  Enhedslistens opfattelse er  lovforslaget  er  en  del  af  en  kommunalreform,  som  partiet  er uenig i. Der henvises til betænkningsbidrag afgivet til L 65. Enhedslisten frygter, at den kommunale finansiering vil medføre besparelser og nedskæringer, og lovforslaget sikrer ikke nogen langsigtet, sikker finansiering for museumsområdet. De hårde prior  i- teringer, der skal ske i kommunerne, frygter EL vil gå ud over sikringen af den danske kulturarv, og samtidig kan man frygte modstridende interesser i kommunerne, hvor kulturinstitutionerne kommer til kort over for økonomien og den mere rå planlægning. Enhedslisten kan ligeledes frygte, at private finansielle interesser betyder usaglige prioriteringer, og derved skader man en langsigtet kulturel udvikling og bevarelsen af kulturskattene. Tjóðve   ldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    kulturministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 1 1)   Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer: »01. I § 29 v ophæves , og i stedet indsæ  ttes: »Stk. 4. Myndigheden giver meddelelse om afgørelse efter dette kapitel eller de regler, der udst e- des efter dette kapitel, til klageberettigede. Stk. 5. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om underretning af de klageberettigede. ««
4 [Meddelelser til klageberettigede om afgørelser] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsf   orslaget tilsigter en præcisering af det forhold, at kommunalbestyrelsen skal give me  d- delelse  til  bl.a.  Kulturministeriet  om  afgørelser  efter  museumslovens  §  29  a,  stk.  1,  om  jord -  og stendiger og lign., jf. § 29 j, stk. 2. Ændringsf   orslaget  vil  ligeledes  omfatte  afgørelser,  som  træffes  af  Kulturministeriet  ved  Kult   ur- arvsstyrelsen efter kapitel 8 a.
5   Kim Andersen (V) fmd.  Flemming Damgaard Larsen (V)   Leif Mikkelsen (V) Ellen Trane Nørby  (V)   Preben Rudiengaard (V)   Louise Frevert (DF) nfmd. Poul Nødgaard  (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Carina Christensen (KF)   Jytte Andersen (S) Jytte Wittrock (S)   Mogens Jensen (S)   Troels Ravn (S)   Elsebeth Gerner Nielsen (RV) Simon Emil Ammitzbøll  (RV)   Ole Sohn (SF)   Per Clausen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 52 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren 2 Invitation til gennemgang af lovforslaget, fra kulturministeren 3 Notat om Kulturministeriets lovforslag til udmøntning af strukturr e- formen, fra kulturministeren 4 Henvendelse af 14/3-05 fra Nyborg Kommune 5 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 6 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 7 Henvendelse af 18/4-05 fra Dansk Landbrug 8 Henvendelse af 13/5-05 fra Dansk Landbrug 9 Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 10 1. udkast til betænkning 11 Ændringsforslag fra kulturministeren 12 2. udkast til betænkning