J.nr.:   CVR nr. 11 87 69 27 Kunststyrelsen Musikcentret Kongens Nytorv 3 1050 København K Telefon 3374 4500 Telefax 45 3374 4545 [email protected] www.kunststyrelsen.dk   27. april 2005 ÆNDRING AF MUSIKLOVEN - MUSIKSKOLER Ved vores foretræde for folketingets kulturudvalg d. 12. april blev Kunstrå- dets fagudvalg for musik bedt om tal som kunne opstille en pejling på ud- giftsniveauet for at indføre musikskoler i de manglende kommuner samt opfylde minimumskrav  for området som skitseret i høringsforslaget til en ny musiklov. De nedenstående beregninger og oplysninger bygger på de statistikker, som musikskolerne selv leverer oplysninger til i forbindelse med tildeling af det nuværende statstilskud, samt på oplysninger indhentet ved forespørg- sel i de kommuner, som der ikke forelægger statistiske oplysninger for.   GENERELT Fagudvalget finder at det er en absolut nødvendighed med minimumskrav i en lovgivning til erstatning  for det incitament som statstilskuddet nu udgør for at opfylde de vejledende retningslinjer. Uden enten fastsatte minimumskrav eller som nu et lønbaseret statstilskud vil en kommende ”skallov” efter vores bedste  overbevisning i løbet af en kort årrække medføre et samlet forringet tilbud  til danske musikskoleele- ver, samt et dårligere fundament for den samlede musikalske fødekæde, idet definitionen af musikskoletilbuddet så vil stå uklart, og fortolkningerne i kommunerne vil være så mange, at den samlede basis som musikskoler- ne gerne skulle udgøre vil være fragmenteret. Denne antagelse bygger vi bl.a. på erfaringer fra Norge hvor man for  få år siden indførte en skallov uden minimumskrav. Norge har ellers i en årræk- ke været langt fremme med deres musikskoletilbud. En del af dette er gået tabt med indførelse af den nuværende lovgivning, og Norsk Kulturskoleråd er nu blevet bedt om at fremlægge oplysninger til brug for en kommende justering af loven. Kunstrådets fagudvalg for musik oplever i forvejen, at nogle kommuner forsøger at lægge de nuværende retningslinjer under pres, ved at fortolke de vejledende  retningslinjer ret forskelligt, og p.t. er det efter vores opfat- telse kun muligt at fastholde et rimeligt gennemsnitsniveau ved hjælp af Folketingets Kulturudvalg
2 statsstøtten som incitament. Uden denne vil et sæt vejledende retningslin- jer blot kunne opfattes som hensigtserklæringer, idet de væsentligste sty- ringsinstrumenter p.t. er: 1)  godkendelsen som tilskudsberettiget (dette bortfalder helt i kom- mende lovgivning).    2)  godkendelsen af musikskolens vedtægter (dette bibeholdes i lovgiv- ningen, men vedtægterne indeholder ingen anvisninger på  det ind- holdsmæssige i musikskoledriften). PRIS FOR AT INDFØRE MUSIKSKOLEDRIFT I DE MANGLENDE KOM- MUNER Antallet af statsstøttede musikskoler i Danmark er ingen direkte indikation for hvor mange kommuner der har et tilbud, idet nogle kommuner køber sig ind på et tilbud i nabokommunen eller samarbejder om tilbud. Ifølge Kunststyrelsens  opgørelse mangler følgende 16 kommuner et mu- sikskoletilbud: Vallø, Bogense, Langeskov, Tranekær, Ullerslev, Gram, Hel- le, Gedved, Nørre Snede, Videbæk, Mariager, Sønderhald, Tjele, Ribe, Ærøskøbing og Svinninge. Af disse har   følgende 8 (eller får inden 1/1-2007) et kommunalt støttet musikskoletilbud: Svinninge, Ærøskøbing, Ribe,  Tjele, Mariager, Tranekær, Sønderhald og Ullerslev. Disse musikskoler er i dag ikke godkendt som til- skudsberettiget af fagudvalget og modtager derfor ikke statstilskud. Omkostningen ved at indføre et musikskoletilbud i de manglende 16 kom- muner, med et tilbud og dermed et udgiftsniveau, som svarer til det nuvæ- rende landsgennemsnit  (ca. kr. 213 pr. indbygger i målgruppen 0-25 år) vil være ca. kr . 8,2 mio. Fratrækkes de samlede kommunale tilskud til de ikke statsstøttede musikskoletilbud ovenfor, bliver beløbet kr. 6,1  mio. KRAV OM GENREBREDDE OG INSTRUMENTALBREDDE I MUSIKSKO- LERNE Efter  kommunesammenlægningen vil der være et bredere musikskoletil- bud i samtlige af  de nye storkommuner - både hvad angår instrument- sammensætning og  genrebredde. Fra 2007 vil der i stort set alle nye kommuner være den kritiske masse af børn og unge i alderen 0-25 år til stede, som er nødvendig  for at kunne tilbyde undervisning i et bredt instrumentarium, også i de instrumenter som vi opfatter som ”truede”. En sammenlægning af  tilbudene i de nuvæ- rende musikskoler vil sikre genrebredde og sammenspilsmuligheder samt give mulighed for at tilbyde undervisning i smalle fag og sammenspil  på tværs af de nuværende musikskoler, så der samlet kan undervises på et højere niveau og gives et bredere tilbud. Eksempler:
3 Den kommende  storkommune bestående af de nuværende Aabybro, Pandrup, Fjerritslev og Brovst  kommuner har tilsammen i dag i alt 656 instrumentalelever, heraf  9 strygere, 30 træblæsere, 33  mes- singblæsere samt undervisning i hele det rytmiske  instrumentari- um.   Enkelte kommuner, som efter 1/1-2007 måske fortsat vil være små (Hvorslev,  Fanø m.fl.) vil - ganske som i dag - kunne tilbyde un- dervisningen i samarbejde  med nabokommunerne (Hvorslev tilby- der i dag musikundervisning i samarbejde med  Bjerringbro og Kjel- lerup, og Fanø tilbyder undervisning i samarbejde med  Esbjerg Kul- turskole) Fem statsstøttede musikskoler oplyser for 2004, at de ikke tilbyder sammenspil. Alle fem vil dog efter 2007 indgå i en sammenhæng, hvor deres elever uden meromkostninger kan tilbydes sammenspil i den nye kommune på allerede eksisterende hold. Faguvalget opfatter det som en landvinding, at man på musikskoleområdet ved strukturændringen netop opnår bæredygtige enheder, som uden ud- giftsforøgelse vil være i stand til at opfylde ovenstående krav. Der er altså efter vores opfattelse intet belæg for at hævde at kravet om genrebredde og instrumentalbredde i forbindelse med strukturreformen skulle kræve et øget udgiftsniveau. Der vil dog med hensyn til minimumskravene være tale om vurderinger, idet der ikke hverken i nuværende retningslinjer eller i lovforslag er opstil- let forventninger til, hvilken dækningsgrad kommunernes musikskoletilbud skal have. P.t. opereres der i flertallet af musikskoler med en venteliste. Dette ses dog ikke af fagudvalget som modstridende med at man opfylder mini- mumskrav om f. eks. genrebredde og instrumental bredde. KONKLUSION Udgiften ved at indføre musikskoler i de manglende kommuner, så tilbud- det svarer til landsgennemsnittet, er ca. 8,2 mio. kr. Tilføres disse midler ikke vil man stadig opnå et landsdækkende tilbud, da alle de manglende kommuner vil blive sammenlagt med kommuner, hvor man har et tilbud, men gennemsnitsniveau for tilbud, tilskud pr. elev samt dækningsgrad vil så falde. Udgiften ved at indføre krav om genrebredde, instrumentalbredde, samt at undervisning som minimum skal indeholde tilbud i vokalundervisning, in- strumentalundervisning og sammenspil vil være 0 kr. da alle nuværende musikskoler efter 2007 vil indgå i kommunale strukturer, hvor musiksko- lerne tilsammen i kommunen vil kunne opfylde disse krav. Edna Rasmussen (pva. Kunstrådets musikfaglige udvalg)