J. NR. 2004-4887-158 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Kulturudvalg Folketinget Christiansborg 1240 København K 31. maj 2005 Hermed fremsendes i 70 eksemplarer ændringsforslag til L 50, Forslag til Lov om æn- dring af teaterloven (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår teaterområ- det). Brian Mikkelsen
Side 2 Ændringsforslag til Forslag til Lov om ændring af teaterloven (L 50) (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår teaterområdet). Til § 1 1) Den under nr. 12 foreslåede § 14 d, stk. 4 affattes således: ’’Stk. 4. Det er en betingelse for, at et teater kan modtage tilskud som en del af Hoved- stadens Teater, at bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpeger teaterlederen eller ledelsen for teatret samt teatrets bestyrelse.’’ [Beskikkelse af bestyrelsen for de teatre, der indgår i Hovedstadens Teater] 2) Den i nr. 14 foreslåede nyaffattelse af § 15 affattes således: ’’§  15.  Staten  refunderer  50  pct.  af  kommunernes  driftstilskud  til  egnsteatre,  som  er teatre, der udøver professionel teatervirksomhed med hjemsted uden for de i kapitel 7 a nævnte kommuner. Statens bevilling fastsættes på de årlige finanslove. Stk. 2. Tilskud til husleje kan kun udgøre indtil 15 procent af det refusionsberettigede kommunale driftstilskud til det enkelte egnsteater. Stk. 3. Statsrefusion af kommunernes tilskud til det enkelte teater ydes kun, såfremt der er indgået en minimum 3-årig aftale om driftstilskud mellem en eller flere kommu- ner og det enkelte egnsteater. Stk.  4.  Det  årlige  kommunale  driftstilskud  til  det  enkelte  egnsteater  skal  udgøre  et minimum, der angives på de årlige finanslove. Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 4 kan fraviges i første aftaleperiode ved oprettelse af nye egnsteatre samt for egnsteatre, der tidligere modtog amtskommunale tilskud. Stk. 6. Statsrefusion af kommunernes driftstilskud til det enkelte egnsteater ydes inden for et maksimum, der angives på de årlige finanslove. Stk. 7. Kulturministeren fastsætter nærmere regler for ordningen om tilskud til egns- teatre. Stk.  8.  Kulturministeren  kan  i  forbindelse  med  indgåelse af kulturaftaler med kom- muner m.v. fravige bestemmelserne i stk. 1-7.” [Fastholdelse af 50% refusion af kommunernes driftsudgifter til egnsteatre] 3) Den under nr. 15 foreslåede nyaffattelse af § 16 affattes således:
Side 3 ’’§ 16. Kommunernes tilskud, der berettiger til refusion i henhold til § 15, beregnes på grundlag af budgetter, der er fastlagt i en minimum 3-årig aftale med det enkelte egns- teater, jf. § 15, stk. 3. Refusion udbetales kvartalsvis forud i løbet af finansåret. Stk. 2. Endelig beregning af refusionen i henhold til § 15 finder sted på grundlag af regnskaber for teatervirksomhederne, der er godkendt af de tilskudsydende kommuner. Den endelige refusion kan dog ikke overstige den forskudsvis udbetalte refusion. Stk. 3. Staten kan yde et særligt driftstilskud til egnsteatre, der tidligere modtog amtskommunale driftstilskud.    Stk.4. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommu- ner m.v. fravige bestemmelserne i stk. 1-3.’’ [Særligt drifttilskud til egnsteatre, der tidligere modtog amtskommunale tilskud] Til § 2 1) Stk. 2-6 affattes således: ’’Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden den 1. januar 2007 har modtaget tilskud eller lån fra en amtskommune i medfør af 1) teaterlovens §§ 5-7 vedrørende Den Jyske Opera og Det Danske Teater, 2) teaterlovens §§ 8-10 vedrørende Det Rejsende Børneteater og Opsøgende Teater, 3) teaterlovens §§ 13-13 vedrørende Landsdelsscenerne i Århus, Odense og Aalborg, 4) teaterlovens §§ 15 og 16 vedrørende egnsteatre og 5) teaterlovens § 24 vedrørende teaterabonnementsordningen. Stk. 3. Bestyrelsen for det Rejsende Børneteater og Opsøgende Teater, jf. §§ 8-10, må ikke fra dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af kulturministeren. Stk.4. Funktionsperioden for bestyrelser m.v., der er nedsat inden den 1. januar 2007, udløber dagen inden den 1. januar 2007. Amtsrådene skal drage omsorg for  afbeskik- kelse af medlemmerne af bestyrelserne. Disse bestemmelser gælder for 1) Den Jyske Opera og Det Danske Teater, jf. teaterlovens §§ 5-7, 2) Det Rejsende Børneteater og Opsøgende Teater, jf. teaterlovens §§ 8-10, og 3) Landsdelsscenerne i Århus, Odense og Aalborg, jf. teaterlovens §§ 11-13. Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 2-4 finder tilsvarende anvendelse på Det Storkøbenhavn- ske Teaterfællesskab, dog således at den relevante dato er den 1. januar 2006. Stk. 6.  Uanset bestemmelsen i stk. 1 træder bestemmelserne om Hovedstadens Teater, jf. lovforslagets § 1, nr. 7-13, i kraft den 1. januar 2006. Med virkning fra samme dato overtager  Hovedstadens  Teater  fra  Hovedstadens  Udviklingsråd  (HUR)  de  aktiver  og passiver  og  ansatte,  der  udelukkende  har  været  knyttet  til  administrationen  af  Det
Side 4 Storkøbenhavnske  Teaterfællesskab.  Hovedstadens  Teater  indtræder  endvidere  samti- dig i de rettigheder og pligter, som udelukkende har været knyttet til administrationen af   Det  Storkøbenhavnske  Teaterfællesskab.  Kulturministeriet  administrerer  fra  1. januar 2006 de af HUR afsatte bevillinger til Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab. Beskikkelse af den første bestyrelse for Hovedstadens Teater kan ske med virkning fra den 1. juli 2005.’’ [Fremrykning  af  etablering  af  Hovedstadens  Teater  samt  ophævelse  af  overgangsbe- stemmelse som følge af at refusionsordningen for egnsteatre videreføres.]
Side 5 Bemærkninger § 1 Til nr. 1 Det er i henhold til lovforslagets § 1, nr. 12 vedrørende § 14 d, stk. 4 en betingelse for, at et  teater  kan  modtage  tilskud  som  en  del  af  Hovedstadens  Teater,  at  bestyrelsen  for Hovedstadens Teater udpeger teatrets kunstneriske ledelse. Da det ydermere er hensig- ten, at det bliver en betingelse for tilskud, at bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpe- ger  bestyrelsen  for  de  teatre,  som  indgår  i  ordningen,  foreslås  det,  at  dette  konkret indføjes i bestemmelsen. Sammensætningen og udpegningen af bestyrelserne for de teatre, der indgår i Hoved- stadens  Teater  fastlægges  nærmere  i  en  bekendtgørelse,  der  udstedes  med  hjemmel  i lovforslagets  §  14  e,  efter  hvilken  de  nærmere  regler  om  betingelsserne  for  tilskud  til Hovedstadens Teater fastlægges af kulturministeren. Det er her hensigten, at der gives mulighed for, at hjemstedskommunen kan udpege en repræsentant til de enkelte teatres bestyrelser. Med hjemstedskommunen forstås umiddelbart den kommune, hvor et teater og teatrets scenerum er beliggende. Til nr. 2 Ændringsforslaget tager sigte på, at tilskud til egnsteatrene fremover som hidtil ydes som en lovbunden refusion af 50 % af kommunernes driftsudgifter til egnsteatre. Det fremgår af lovforslaget, at det foreslås, at den obligatoriske refusionsordning vedrø- rende egnsteatre ændres, så den i fremtiden bliver rammestyret. Samtidig overføres de nuværende amtskommunale bidrag til egnsteatre til staten, og som en konsekvens heraf foreslås ordningen omlagt fra at være en ordning med refusion af kommunernes tilskud til egnsteatrene til at være en ordning, hvor staten yder tilskud direkte til egnsteatrene. Med ændringsforslaget opretholdes den gældende refusionsordning, således at der efter bestemmelserne i den ny teaterlov ydes 50 % refusion af kommunernes driftsudsgifter til egnsteatre efter tilsvarende kriterier, som i den gældende lovgivning. Til nr. 3 I forbindelse med, at egnsteaterordningen i henhold til bemærkningerne til ændrings- forslag nr. 3 foreslås videreført som en refusionsordning, og da staten fortsat overtager de nuværende amtskommunale tilskud til egnsteatrene, er der fortsat behov for en særlig bestemmelse, der kan sikre, at staten kan yde et særligt driftstilskud til egnste- atre, der hidtil har modtaget amtskommunale tilskud. Dette særlige tilskud ydes ikke som refusion til kommunerne, men som et særligt tilskud til de enkelte teatre, der hidtil har modtaget amtskommunale tilskud.
Side 6 § 2 Til stk. 2-4 Ændringerne er en konsekvens af, at overgangsbestemmelserne om Det Storkøbenhavn- ske  Teaterfællesskab/Hovedstadens  Teater,  som  det  fremgår  af  bemærkningerne  til ændringsforslagene til stk. 5 og 6. foreslås samlet i disse to nye bestemmelser. På denne baggrund er det ikke længere relevant, at Hovedstadens Teater indgår i bestemmelser- ne i stk. 2-4. Ændringerne er af teknisk karakter. Til stk 5. I henhold til det fremsatte lovforslag træder bestemmelserne om den ny ordning for det nuværende Det Storkøbenhavnske Teaterfælleskab (DST), Hovedstadens Teater  i kraft 1. januar 2007. Der er dog samtidig en overgangsbestemmelse i lovforslaget, som giver mulighed for, at den første bestyrelse for Hovedstadens Teater kan beskikkes fra 1. juli 2006. For at skabe mulighed for, at der så hurtigt som muligt kan træffes de nødvendige, langsigtede beslutninger om hovedstadens teaterliv, foreslås det at fremrykke imple- menteringen af den nye ordning vedrørende Hovedstadens Teater, således at ordningen etableres 1. januar 2006. På denne baggrund foreslås det, at bestemmelserne om Hoved- stadens Teater træder i kraft den 1. januar 2006, og at der samtidig gives mulighed for, at den første bestyrelse for Hovedstadens Teater kan beskikkes fra 1. juli 2005. Til stk. 6 Som en konsekvens af fremrykningen af Hovedstadens Teater i henhold til bemærknin- gerne til ændringsforslaget til stk. 5, vil HUR’s udgifter til Det Storkøbenhavnske Tea- terfællesskab i 2006 ikke være omfattet af den samlede overførsel af de amtskommunale tilskud til staten, der først sker pr. 1. januar 2007. Dette foreslås håndteret ved, at HUR’s bevilling til DST i 2006 administreres af Kulturministeriet, således at der sker en regnskabsteknisk overførsel af HUR’s bevilling til Kulturministeriet. Fra 1. januar 2007 overtager Kulturministeriet, således som det også er hensigten i det fremsatte lovforslag, HUR’s bevillinger til Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab som en del af den samlede overførsel af midler fra den amtskommunale sektor til Kulturministeriet. Det forudsættes, at HUR’s bevilling til DST i 2006 og den bevilling, som Kulturministe- riet overtager fra HUR fra 2007, svarer til det udgiftsgrundlag, der er opført i lovforsla- get om de økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige. Fremrykningen betyder ligeledes, at Hovedstadens Teater fra HUR overtager de aktiver og passiver og ansatte, der udelukkende har været knyttet til administrationen af Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab fra den 1. januar 2006. Hovedstadens Teater ind- træder endvidere samtidig i de rettigheder og pligter, som udelukkende har været knyt- tet til administrationen af Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab. Konkret betyder dette, at et årsværk som direktør for Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab, der i dag er ansat af HUR, fra den 1. januar 2006 overføres fra HUR til den selvejende institution Hovedstadens Teater.
Side 7 Æ har i henhold til bemærkningerne til § 1, nr. 3 til hensigt at opret- holde den gældende refusionsordning, således at der efter bestemmelserne i den ny teaterlov ydes 50 % refusion af kommunernes driftsudsgifter til egnsteatre efter tilsva- rende kriterier, som i den gældende lovgivning. Som en konsekvens heraf er overgangs- bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 6, der knyttede sig til en ændring af de gældende regler og dermed overgangen til et nyt regelsæt, ikke længere relevant. Bestemmelsen udgår således som en konsekvens af nyaffatningen af § 2, stk. 6.