Til lovforslag nr. L 50 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Kulturudvalget den   1. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af teaterloven (Udmøntning af kommunalreformen , for så vidt angår teaterområdet) [af kulturministeren (Brian Mikkelsen)] 1. Ændringsforslag Kulturministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 17. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den  8.  december  2004  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  folketingsåret   2004-05,  1.  samling,  alm.  del  – bilag 55. Den 24. februar 2005 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar samt et notat he r- om til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 11 spørgsmål til   kulturministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 3. Tilkendegivelse fra kulturministeren Ministeren har tilkendegivet følgende over  for udvalget: I medfør af teaterlovens § 14 e (lovforslagets  § 1, nr. 13) har kulturministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om betingelserne for tilskud til Hovedstadens Teater. Med aftalen mellem regeri  n- gen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Det Radi- kale Venstre og Socialistisk Folkeparti om kommunalreformen på kulturområdet er der enighed om, at der i medfør af bemyndigelsen  –   og umiddelbart efter lovens vedtagelse –   udstedes bekendtgøre l- se om udpegning og sammensætning af best  yrelsen for Hovedstadens Teater. Bekendtgørelsen  fastsætte ifølge  aftalen, at bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpeges af kul- turministeren og består af i alt 6 medlemmer. Bestyrelsen  sammensæ  ttes ved udpegningen således, at  medlemmerne  tilsammen  repræsenterer  juridiske,  ledelsesmæssige,   økonomiske,  markedsf ø- ringsmæssige  og  teaterfaglige  kompetencer  .  Udpegningen  af  bestyrelsen  for  Hovedstadens  Teater
2 sker efter drøftelse med partierne b ag aftalen om kommunalreformen på kulturområdet. Udpegni  n- gen forventes at finde sted umiddelbart efter lovforslagets vedtagelse i juni 2005. 4. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget oplyser, at lovforslaget  er  et  led  i  den  kommunalreform,  som  regeringspartierne  gennemfører  sammen  med Dansk Folkeparti for at sikre en bedre opgavefordeling og service og en bedre organisering af det kommunale landkort i Danmark. De tre partier støtter fuldt op om de ændringer   , som kommunalreformen medfører , og ser i denne sammenhæng også positive elementer, hvad angår det teaterpolitiske område, som berøres i lovfor  s- laget. Det er partiernes opfattelse, at lovforslaget skaber en klarere og styrket struktur på området, og at lovforslaget på denne baggrund vil være med til at styrke teaterområdet i Danmark yderligere. Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti lægger særligt vægt på , at lovforslaget sikrer  en  fortsat  målrettet  teaterindsats  over  for  børn  og  unge  gennem  omlæggelsen  af  RBOT’en (Det Rejsende og Opsøgende Teater) til en rent statslig ordning, der fre mover varetages af Kunst- styrelsen. Det er efter partiernes overbevisning meget vigtigt, at børn og unge tidligt kommer i ko n- takt med og oplever, hvad teatret er for en størrelse. Det er også partiernes opfattelse, at dette tidl  ige møde med teatret er med t il at give børnene mod på at gå i teatret, når de bliver æ ldre, såvel som det er en udtryksmåde, som er med til at udvikle dem. Partierne  hilser  også  omlægningen  af  bestyrelserne  for  Hovedstadens  Teater  og  de  store  teatre velkommen. En professionel og slagkraftig bestyrelse vil være med til at skabe bedre kulturinstit  u- tioner  og  sikre  den  fundering,  der  er  behov  for,  ikke  mindst  i  hovedstaden,  hvor  det  er  partiernes ønske,  at  teatrene  og  byens  øvrige  kulturtilbud  samlet  set  skal  kunne  være  med  til  at  trække flere turister til landet såvel som  at sikre indbyggerne bedre kulturtilbud. Fremrykkelsen af ikrafttræde  l- sen af Hovedstadens Teater vil blot sikre, at denne proces kommer i gang så hurtigt som muligt. Bibeholdelse  af  refusionsordningen  på  egnsteaterområde  t  vil  kunne  sikre  en  fortsat  geografisk spredning  af  teatermulighederne  over  hele  landet.  Partierne  hilser  særlig  aftalen  om  ,  at  refusions- ordningen  kombineres  med  en  række  kvalitative  krav  og  løbende  evalueringer   ,  velkommen.  Der- med gøres der op med den aut omatik, som tidligere har ligget i tilskuddet, og det sikres, at ingen egnsteatre bliver en sovepude, men hele tiden presses til at forbedre og forny sig. Partierne  hilser  velkommen,  at  aftalepartierne  til  efteråret  2005  skal  udforme  de  eksakte  regler, men opfordrer allerede nu til, at administrationen af de kvalitative krav og den løbende evaluering varetages af det teaterfaglige udvalg under  Kunststyrelsen, og at der skeles til den evaluering, der allerede i dag kendes fra de rytmiske spillesteder.      De  tre  partier  hilser  også  omlægningen  af  billetordningen  velkommen  og  ønsker  at  understrege det positive i, at teatrene nu hver især får en større frihed på området. Den større decentralisering af midlerne er med til at sikre, at de enkelte teatre og teaterforeninger selv kan tilrettelægge en mere målrettet formidling og ordning og dermed netop sikre en målretning mod de grupper, som de sæ r- ligt »mangler« i deres besøgsgruppe. Partierne har tiltro til, at teatrene og alle de kræfter, der eng   a- gerer sig i teatermiljøet , vil være bevidste om særligt at sikre en formidling rettet mod børn og unge samt mod grupper, som sjældent kommer i teatret.
3 Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti støtter varmt  lovforslaget, fordi loven vil styrke teatermiljø et i Danmark og sikre en klarere og styrket støttestruktur såvel som ansvarsfo  r- deling på området. Socialdemokratiets,  Det  Radikale  Venstres  og  Socialistisk  Folkepartis  medlemmer  af  udvalget bemærker  , at dette lovforslag er et led i den samlede kommunalreform. De tre partier har i forbin- delse  med  forhandlingerne  om  de  enkelte  lovforslag  efter  folketingsvalget  taget  til  efterretning,  at regeringspartierne  og  Dansk  Folkeparti  ikke  har  ønsket  at  ændre  på  hovedkonstruktionen  i  refo r- men. Partiernes holdning til bl.a. denne hovedkonstruktion fremgår af betænkningsbidrag til  L  65. Der henvises hertil. De tre partier hilser det meget velkomment, at partierne i aftalen bag lovforslaget er blevet imød e- kommet med en særlig fo  rmidlingsindsats under billettilskudsordningen, der skal sikre borgerne et bedre overblik over teaterudbuddet og rabatmulighederne. En måde kunne være at oprette en fælles hjemmeside/portal,  der  giver  oversigt  over  rabatter  og  udbud  inden  for  scenekunsten.  Danmarks Teaterforeninger har f.eks udarbejdet et konkret forslag til en sådan portal, som dels kan give bedre overblik og dels være platform for salg af billetter til alle tilknyttede teatre. Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti vil understrege, at partierne finder det vigtigt, at der opstilles klare kriterier for tildeling af billettilskud til de enkelte teatre. Kri- terier som bl.a. sikrer, at rabatter og markedsføringsaktiviteter retter sig mod børn   og unge og be- folkningsgrupper, som ikke benytter sig af teatret, f.eks. indvandrere og borgere med en kort eller ingen  uddannelse  (jf.  kulturvaneundersøgelsen). Kriterier  som  sikrer,  at  der  kan  spilles  »smalle« forestillinger overalt i Danmark, og at der generelt er et aktivt teaterliv i alle egne af landet. Det er vigtigt, at formidlingspengene rammer bredt og ikke kun mennesker, som har høje indko m- ster og bor i nærheden af København. Ligeledes er det vigtigt at sikre, at nye teatre og teatergrupper med en ny tilgang til kunsten får de sa mme økonomiske muligheder for at nå   deres publikum, som de allerede institutionaliserede teatre. Sådanne kriterier kan f.eks  udstikkes for 4 år a d gangen, hvor de indgår i den generelle evaluering af billettilskudsordningen. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget konstaterer herudover med stor tilfredshed, at lovfors- laget og det vedtagne forlig i meget høj grad indeholder de forslag til forbedringer på teateromr  å det, som Socialdemokraterne foreslog i to beslutningsforslag fra folketingsåret  2002-03, B 97 om teater- abonnementsordningen og B 98 om teaterpolitik,  og i to beslutningsforslag fra folketingsåret 2003- 04,  B  181  om  teatrene  under  Det  Storkøbenhavnske  Teaterfællesskab  og  B  182  om  Det  Danske Teater. Med vedtagelse af lovforslaget er Socialdemokraternes forslag om forbedring af struktur og kvali- tativt indhold, professionalisering af bestyrelsesarbejde, fleksibel abonnementsordning og en ny og stæ  rkere struktur for det storkøbenhavnske teaterliv imødekommet. Samtidig er armslængdeprincippet præciseret og den nugældende refusionsordning a f egnsteatre- ne sikret. Socialdemokraterne  havde  dog  gerne  set,  at  hele  teaterlivet  havde  fået  tilført  ekstra  økonomiske ressourcer på 35 mio. kr. som foreslået i de socialdemokratiske finanslovforslag. Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget havde endvidere gerne set, at strukturreformen var blevet anvendt som løftestang til at styrke dansk teaterliv også uden for de store byer. Det Radikale Venstre  har  foreslået,  at  modellen  for  Det  Københavnske  Teaterfællesskab  fandt  anvendelse  også uden  for  København .  Det  kunne  f.eks.  ske  ved,  at  en  landsdelsscene  og  en  række  egn  steatre/små storbyteatre  fandt  sammen  i  et  regionalt  teaterfællesskab,  finansieret  af  staten  eller    eventuelt  i  et
4 samarbejde mellem region og stat. Et sådant samarbejde kunne bidrage til at ud vikle et stærkere og mere professionelt teaterliv overalt i Danmark, f.eks. gennem aftaler om repertoirefordeling, fælles formidlingsordninger,  fælles  markedsføring,  personalepolitik  osv.  Der  er  behov  for   ,  at  staten  øger sit engagement i teaterlivet uden for de største byer. Når Det Ra dikale Venstre stemmer for lovforslaget, skyldes det først og fremmest de forbedri n- ger, som er opnået i forhandlingerne med kulturministeren og beskrevet i det fælles betænkningsb i- drag ovenfor fra S, RV og SF. Et  mindretal  i  udvalget  (EL)  vil  ved  3.  behandling  stemme  hverken  for  eller  imod  lovforslaget. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1   og for ændringsforslag nr. 2 -4. Efter Enhedslistens opfattelse er lovforslaget en del af en kommunalreform, som partiet er uenig i. Der henvises til betænkningsbidrag afgivet til L 65. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 Af    kulturministeren, tiltrådt af  et flertal (udvalget med undtagelse af EL): 1) Den under nr. 12 foreslåede  affattelse af § 14 d , stk. 4, affattes således: »Stk. 4. Det er en betingelse for, at et teater kan modtage tilskud som en del af Hovedstadens Tea- ter, at bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpeger teaterlederen eller ledelsen for teatret samt teat- rets bestyrelse.« [Beskikkelse af bestyrelsen for de teatre, der indgår i Hovedstadens Teater] Af    kulturministeren, tiltrådt af  udvalget: 2) Den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 15 affattes så ledes: »§ 15. Staten refunderer 50 pct. af kommunernes driftstilskud til egnsteatre, som er teatre, der ud- øver professionel teatervirksomhed med hjemsted uden for de i kapitel 7 a  nævnte kommuner. St  a- tens bevilling fastsættes på de årlige finan slove. Stk. 2. Tilskud til husleje kan kun udgøre indtil 15  pct. af det refusionsberettigede kommunale driftstilskud til det enkelte egnsteater. Stk. 3. Statsrefusion af kommunernes tilskud til det enkelte teater ydes kun, såfremt der er indg å et en minimum 3-årig afta le om driftstilskud mellem en eller flere kommuner og det enkelte egnstea- ter. Stk. 4. Det årlige kommunale driftstilskud til det enkelte egnsteater skal udgøre et minimum, der angives på de årlige finanslove. Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 4 kan fraviges i fø rste aftaleperiode ved oprettelse af nye egnsteatre samt for egnsteatre, der tidligere modtog amtskommunale tilskud.
5 Stk. 6. Statsrefusion af kommunernes driftstilskud til det enkelte egnsteater ydes inden for et mak- simum, der angives på de årlige finansl  ove. Stk. 7. Kulturministeren fastsætter nærmere regler for ordningen om tilskud til egn steatre. Stk. 8. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. fr a- vige bestemmelserne i stk. 1-7.« [Fastholdelse af 50 pct. refusion af kommunernes driftsudgifter til egnsteatre] 3) Den under nr. 15 foreslåede  affattelse af § 16 affattes således: »§ 16. Kommunernes tilskud, der berettiger til refusion i henhold til § 15, beregnes på grun dlag af budgetter, der er fastlagt i en minimum 3-årig aftale med det enkelte egnsteater, jf. § 15, stk. 3. R e- fusion udbetales kvartalsvis forud i løbet af finan såret. Stk. 2. Endelig beregning af refusionen i henhold til § 15 finder sted på grundlag af regnskaber for teatervirksomhederne, der er godkendt af de tilskudsydende kommuner. Den endelige refusion kan dog ikke overstige den forskudsvis udbetalte refusion. Stk. 3 . Staten kan yde et særligt driftstilskud til egnsteatre, der tidligere modtog amtskommunale driftstilskud. Stk. 4. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. fr a- vige bestemmelserne i stk. 1-3«. [Særligt drift  stilskud til egnsteatre, der tidligere modtog amtskommunale tilskud] Til § 2 4) Stk. 2-6 affattes således: »Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om reg nskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden den 1. januar 2007 har modtaget tilskud eller lån fra en amt  s- kommune i medfør af 1)   teaterlovens §§ 5-7 vedrørende Den Jyske Opera og Det Danske Teater, 2)   teaterlovens §§ 8-10 vedrørende Det Rejsende Børneteater og Opsøgende Teater, 3)   teaterlovens §§ 11-13 vedrørende  landsdelsscenerne i Århus, Odense og Aalborg, 4)   teaterlovens §§ 15 og 16 vedrørende egnsteatre og 5)   teaterlovens § 24 vedrørende teaterabonnementsordninge n. Stk. 3. Bestyrelsen for det Rejsende Børneteater og Opsøgende Teater, jf. §§ 8  -10, må ikke fra d a- gen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af kulturministeren. Stk. 4. Funktionsperioden for bestyrelser m.v., der er nedsat inden den 1. januar 2007, udløber d a- gen inden den 1. januar 2007. Amtsrådene skal drage omsorg for afbeski kkelse af medlemmerne af bestyrelserne. Disse bestemmelser gælder for 1)   Den Jyske Opera og Det Danske Teater, jf. teaterlovens §§ 5-7, 2)   Det Rejsende Børneteater og Opsøgende Teater, jf. teaterlovens §§ 8  -10, og 3)   landsdelsscenerne i Århus, Odense og Aalborg, jf. teaterlovens §§ 11  -13. Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 2-4 finder tilsvarende anvendelse på Det Storkøbenhavnske Teate  r- fællesskab, dog således at den rel   evante dato er den 1. januar 2006. Stk. 6. Uanset bestemmelsen i stk. 1 træder bestemmelserne om Hovedstadens Teater, jf. § 1, nr. 7-13, i kraft den 1. januar 2006. Med virkning fra samme dato overtager Hovedstadens Teater fra Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) de aktiver og passiver og ansatte, der udelu kkende har været knyttet til administrationen af Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab. Hovedstadens Teater in   d- træder endvidere samtidig i   de rettigheder og pligter, som udelukkende har været knyttet til admin  i-
6 strationen af Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab. Kulturministeriet administrerer fra den 1. januar 2006 de af HUR afsatte bevillinger til Det Storkø Beskikkelse af den første best yrelse for Hovedstadens Teater kan ske med virkning fra den 1. juli 2005«. [Fremrykning af etablering af Hovedstadens Teater samt ophævelse af overgangsbestemmelse som følge af , at refusionsordningen for egnsteatre videreføres] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Det er i henhold til lovforslagets § 1, nr. 12, vedrørende  § 14 d, stk. 4, en betingelse for, at et tea- ter kan modtage tilskud som en del af Hovedstadens Teater, at bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpeger teatrets kunstneriske ledelse. Da det ydermere er hensigten, at det bliver en betingelse for tilskud, at bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpeger bestyrelsen for de teatre, som indgår i or d- ningen, foreslås det, at dette konkret indføjes i beste  mmelsen. Sammensætningen og udpegn  ingen af bestyrelserne for de teatre, der indgår i Hovedstadens Te a- ter, fastlægges nærmere  i en bekendtgørelse, der  udstedes med hjemmel i § 14 e, efter hvilken de nærmere regler om betingelserne for tilskud til Hovedstadens Teater fastlægges af ku lturministeren. Det er her hensigten, at der gives mulighed for, at hjemstedskommunen kan udpege en repræsentant til de enkelte teatres bestyrelser. Med hjemstedskommunen forstås den kommune, hvor et teater og teatrets scenerum er beliggende. Til nr. 2 Ændringsfor   slaget tager sigte på, at tilskud til egnsteatrene fremover som hidtil ydes som   en lov- bunden refusion af 50 pct. af kommunernes driftsudgifter til egnsteatre. Det  fremgår  af  lovforslaget,  at  det  foreslås,  at  den  obligatoriske  refusionsordning  vedrøre   nde egnsteatre ændres, så den i fremtiden bliver rammestyret. Samtidig overføres de nuværende amt s- kommunale bidrag til egnsteatre til staten, og som en konsekvens heraf foreslås ordningen omlagt fra at være en ordning med refusion af kommunernes tilskud til egns  teatrene til at være en ordning, hvor staten yder tilskud direkte til egnsteatrene. Med  ændringsforslaget  opretholdes  den  gældende  refusionsordning,  således  at  der  efter  beste m- melserne i den ny teaterlov ydes 50 pct. refusion af kommunernes driftsudgifter til egnsteatre efter tilsvarende kriterier som i den gældende lovgivning. Til nr. 3 I forbindelse med, at egnsteaterordningen i henhold til bemærkningerne til ændring sforslag nr. 2 foreslås videreført som en refusionsordning, og da staten fortsat overtage  r de nuværende amtsko  m- munale tilskud til egnsteatrene, er der fortsat behov for en særlig bestemmelse, der kan sikre, at st  a- ten  kan  yde  et  særligt  driftstilskud  til  egnst  eatre,  der  hidtil  har  modtaget  amtskommunale  tilskud. Dette særlige tilskud ydes ikke   som refusion til kommunerne, men som et særligt tilskud til de e  n- kelte teatre, der hidtil har modtaget amtskommunale tilskud. Til nr. 4
7 Ændringerne er en konsekvens af, at overgangsbestemmelserne om Det Storkøbenhavnske Teate    r- fællesskab/Hovedstadens Teate  r, som det fremgår af bemærkningerne    nedenfor til stk. 5 og 6, fore- slås samlet i disse to nye bestemmelser. På denne baggrund er det ikke længere relevant, at Hove d- stadens  Teater  indgår  i  bestemmelserne  i  stk.  2 -4.  Ændringerne     i  stk.  2-4  er  således   af  teknisk karakter. I henhold til det fremsatte lovforslag træder bestemmelserne om den ny ordning for   Hovedstadens Teater,  det  nuværende  Det  Storkøbenhavnske  Teaterfæ llesskab  (DST),  i  kraft  den  1.  januar  2007. Der er dog samtidig en overgangsbestemmelse i lovforslaget, som giver mulighed for, at den første bestyrelse for Hovedstadens Teater kan beskikkes fra den 1. juli 2006. For at skabe mulighed for, at der så hurtigt som muligt kan træffes de nødvendige, langsigtede b e- slutninger  om  hovedstadens  teaterliv,  foreslås  det  at  fremrykke  implementeringen  af  den  nye  or d- ning vedrørende Hovedstadens Teater, således at ordningen etableres   den 1. januar 2006. På denne baggrund foreslås det, at bestemmelserne om H ovedstadens Teater træder i kraft den 1. januar 2006, og at der samtidig gives mulighed for, at den første bestyrelse for Hovedstadens Teater kan beski k- kes fra den 1. juli 2005. Som  en  konsekvens  af  fremrykningen  af  Hovedstadens  Teater  i  henhold  til  bemærkningerne  til stk. 5 vil HUR’s udgifter til Det Storkøbenhavn  ske Teaterfællesskab i 2006 ikke være omfattet af den  samlede  overførsel  af  de  amtskommun ale  tilskud  til  staten,  der  først  sker  pr.  1.  januar  2007. Dette foreslås håndteret ved, at HUR’s bevilling til DST i 2006 administreres af Kulturministeriet, således  at der sker en regnskabsteknisk overførsel af HUR’s bevilling til Kultu  rministeriet. Fra den 1.  januar  2007  overtager  Kulturministeriet,  således  som  det  også  er  hensigten  i  det  fremsatte  lo  v- forslag,  HUR’s  bevillinger  til  Det  Storkøbenhavnske  Teaterfællessk    ab  som  en  del  af  den  samlede overførsel af midler fra den amtskommunale sektor til Kulturministeriet. Det forudsættes, at HUR’s bevilling til DST i 2006 og den bevilling, som Kulturministeriet overtager fra HUR fra 2007, svarer til det udgiftsgrundlag, der er opført i lovforslaget om de økonomiske og administrative konsekve  n- ser for det offentlige. Fremrykningen betyder ligeledes, at Hovedstadens Teater fra HUR fra den 1. januar 2006 overta- ger de aktiver og passiver og ansatte, der udelukkende har været knyt  tet til administrationen af Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab. Hovedstadens Teater indtræder endvidere samtid ig i de rettig- heder og pligter, som udelukkende har været knyttet til administrationen af Det Storkøbe   nhavnske Teaterfællesskab. Konkret betyde  r dette, at et årsværk som direktør for Det Storkøbenhavnske Te a- terfællesskab, der i dag er ansat af HUR, fra den 1. januar 2006 overføres fra HUR til den selveje   n- de institution Hovedstadens Teater. Ændringsforslaget har i henhold til bemærkningerne til æn  dringsforslag nr. 2 til hensigt at opret- holde den  gælde  nde refusionsordning, således at  der efter bestemmelserne i den ny teaterlov  ydes 50  pct.  refusion  af  kommunernes  driftsudgifter  til  egnsteatre  efter  tilsvarende  kriterier  som  i  den gældende lo  vgivning. Som en konsekvens heraf er overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 6, der knyttede sig til en ændring af de gældende regler og dermed overgangen til et nyt regelsæt, ikke længere r  elevant. Bestemmelsen udgår således som en konsekvens af nyaffatni  ngen af § 2, stk. 6.
8   Kim Andersen (V) fmd.  Flemming Damgaard Larsen (V)   Leif Mikkelsen (V) Ellen Trane Nørby  (V)   Preben Rudiengaard (V)   Louise Frevert (DF) nfmd. Poul Nødgaard  (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Carina Christensen (KF)   Jytte Andersen (S) Jytte Wittrock (S)   Mogens Jensen (S)   Troels Ravn (S)   Elsebeth Gerner Nielsen (RV) Simon Emil Ammitzbøll  (RV)   Ole Sohn (SF)   Per Clausen (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i   udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
9 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 50 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren 2 Invitation til gennemgang af lovforslaget, fra kulturministeren 3 Notat om Kulturministeriets lovforslag til udmøntning af strukturr e- formen, fra kulturministeren 4 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 6 Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 7 1. udkast til betænkning 8 Betænkningsbidrag fra kulturministeren 9 Ændringsforslag fra kulturministeren 10 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 50 Spm.nr. Titel 1 Spm. om landsdelsscenernes økonomiske tilskud generelt og pr.  sæ- de/publikum, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om det økonomiske tilskud generelt og pr. sæde/publikum i Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab, til kulturministeren,    og ministe- rens svar herpå 3 Spm. om armslængdeprincippet ved udpegning af bestyrelserne dels på de nuv æ  rende landsdelsscener og dels på de nye landsdelsscener, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om retningslinjer for bestyrelsernes arbejde og kompetence og udpegningsprincipper, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om oversigt over bl.a. egnsteatrenes lokale og amtslige place- ring samt den nye regionsopdeling, til kulturministeren, og ministe- rens svar herpå 6 Spm. om retningslinjer vedrørende  rabatordninger, markedsføring og udvikling, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om overgangsordning for Det Storkøbenhavnske Teaterfælle   s- skabs teatre til en landdelsscene, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om initiativet og aktørerne vedr ørende  tværgående kulturbeg   i- venheder, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om børneteatrenes andel af den samlede teaterbevilling, til ku l- turministeren, og ministerens svar herpå
10 10 Spm. om, hvilke typer eller grupper rabatten kan ydes til, til kultur- ministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, på hvilken måde tilskudsordningen kan tilgodeses, til ku  l- turministeren, og ministerens svar herpå