Til lovforslag nr. L 50 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Kulturudvalget den   0. juni 2005 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af teaterloven (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår teaterområdet) [af kulturministeren (Brian Mikkelsen)] 1. Ændringsforslag Kulturministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 17. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 8. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. (2004-2005, 1. samling) alm. del – bilag 55. Den 24. februar 2005 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til u dvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 11 spørgsmål til   kulturministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 3. Tilkendegivelse fra kulturministeren Ministeren har tilkendegivet følgende overfor udvalget: I  medfør  af  teaterlovens  §  14.  e.  (lovforslagets  nr.  13)  har  kulturministeren  bemyndigelse  til  at fastsætte regler om betingelserne for tilskud til Hovedstadens Teater. Med aftalen mellem regeri  n- gen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Det Radi- kale Venstre og Socialistisk Folkeparti om kommunalreformen på kulturområdet er der enighed om, at der i medfør af bemyndige lsen - og umiddelbart efter lovens vedtagelse - udstedes bekendtgørelse om udpegning og sammensætning af best  yrelsen for Hovedstadens Teater. Bekendtgørelsen   fastsætte  r jf. aftalen, at bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpeges af kultur- ministeren og består af i alt 6 medlemmer. Bestyrelsen sammensæ   ttes ved udpegningen således, at medlemmerne  tilsammen  repræsenterer  juridiske,  ledelsesmæssige,  økonomiske,  markedsføring s- mæssige  og  teaterfaglige  kompetencer  .  Udpegningen  af  bestyrelsen  for  Hovedstadens  Teater  sker
2 efter  drøftelse  med  partierne  bag  aftalen   om  kommunalreformen  på  kulturområdet.  Udpegningen forventes at finde sted umiddelbart efter lovforslagets vedtagelse i juni 2005. 4. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin var  på  tidspun ktet  for  betæn  k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    kulturministeren, tiltrådt af  <>: Til § 1 1) Den under nr. 12 foreslåede  § 14 d , stk. 4 affattes således: »Stk. 4. Det er en betingelse for, at et teater kan modtage tilskud som en del af Hovedstadens Tea- ter, at bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpeger teaterlederen eller ledelsen for teatret samt teat- rets bestyrelse.« [Beskikkelse af bestyrelsen for de teatre, der indgår i Hovedstadens Teater] 2) Den i nr.14 foreslåede nyaffattelse af  § 15 affattes således: »§ 15. Staten refunderer 50 pct. af kommunernes driftstilskud til egnsteatre, som er teatre, der ud- øver professionel teatervirksomhed med hjemsted uden for de i kapitel 7 a  nævnte kommuner. St  a- tens bevilling fastsættes på de årlige finan slove. Stk. 2. Tilskud til husleje kan kun udgøre indtil 15 procent af  det refusionsberettigede kommunale driftstilskud til det enkelte egnsteater. Stk. 3. Statsrefusion af kommunernes tilskud til det enkelte teater ydes kun, såfremt der er indg å et en minimum 3-årig aftale om driftstilskud mellem en eller flere kommuner og det enkelte e gnstea- ter. Stk. 4. Det årlige kommunale driftstilskud til det enkelte egnsteater skal udgøre et minimum, der angives på de årlige finanslove. Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 4 kan fraviges i første aftaleperiode ved oprettelse af nye egnsteatre samt for egnsteatre, der tidligere modtog amtskommunale tilskud. Stk. 6. Statsrefusion af kommunernes driftstilskud til det enkelte egnsteater ydes inden for et mak- simum, der angives på de årlige finansl  ove. Stk. 7. Kulturministeren fastsætter nærmere regler for ordninge n om tilskud til egnsteatre. Stk. 8. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. fr a- vige bestemmelserne i stk. 1-7.« [Fastholdelse af 50 pct. refusion af kommunernes driftsudgifter til egnsteatre]
3 3) Den under nr. 15 foreslåede nyaffattelse af  § 16 affattes således: »§ 16. Kommunernes tilskud, der berettiger til refusion i henhold til § 15, beregnes på grundlag af budgetter, der er fastlagt i en minimum 3-årig aftale med det enkelte egnsteater, jf. § 15, stk. 3. R e- fusion udbetales kvartalsvis forud i løbet af finan såret. Stk. 2. Endelig beregning af refusionen i henhold til § 15 finder sted på grundlag af regnskaber for teatervirksomhederne, der er godkendt af de tilskudsydende kommuner. Den endelige refusion kan dog ikke overstige den forskudsvis udbetalte refusion. Stk. 3 . Staten kan yde et særligt driftstilskud til egnsteatre, der tidligere modtog amtskommunale driftstilskud. Stk.4. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v.  fra- vige bestemmelserne i stk. 1-3« [Særligt drifttilskud til egnsteatre, der tidligere modtog amtsko  mmunale tilskud] Til § 2 4) Stk. 2-6 affattes således: »Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om reg nskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden den 1. januar 2007 har modtaget tilskud eller lån fra en amt  s- kommune i medfør af 1)   teaterlovens §§ 5-7 vedrørende Den Jyske Opera og Det Danske Teater, 2)   teaterlovens §§ 8-10 vedrørende Det Rejsende Børneteater og Opsøgende Tea   ter, 3)   teaterlovens §§ 13-13 vedrørende Landsdelsscenerne i Århus, Odense og Aalborg, 4)   teaterlovens §§ 15 og 16 vedrørende egnsteatre og 5)   teaterlovens § 24 vedrørende teaterabonnementsordningen. Stk. 3. Bestyrelsen for det Rejsende Børneteater og Opsøgende Tea  ter, jf. §§ 8-10, må ikke fra d a- gen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af kulturministeren. Stk.4. Funktionsperioden for bestyrelser m.v., der er nedsat inden den 1. januar 2007, udløber d a- gen inden den 1. januar 2007. Amtsrådene skal drage omsorg for afbeski kkelse af medlemmerne af bestyrelserne. Disse bestemmelser gælder for 1)   Den Jyske Opera og Det Danske Teater, jf. teaterlovens §§ 5-7, 2)   Det Rejsende Børnetea ter og Opsøgende Teater, jf. teaterlovens §§ 8 -10, og 3)   Landsdelsscenerne i Århus, Odense og Aalborg, jf. teaterlovens §§ 11  -13. Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 2-4 finder tilsvarende anvendelse på Det Storkøbenhavnske Teate  r- fællesskab, dog således at den rel   evante dato er den 1. januar 2006. Stk. 6. Uanset bestemmelsen i stk. 1 træder bestemmelserne om Hovedstadens Teater, jf. lovfor  s- lagets § 1, nr. 7-13, i kraft den 1. januar 2006. Med virkning fra samme dato overtager Hovedsta- dens Teater fra Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) de aktiver og passiver og ansatte, der udelu k- kende har været knyttet til administrationen af Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab. Hovedst a- dens Teater indtræder endvidere samt  idig i de rettigheder og pligter, som udelukkende har været knyttet til administrationen af Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab. Kulturministeriet admini- strerer fra 1. januar 2006 de af HUR afsatte bevillinger til Det Storkø Beskikkelse af den første best yrelse for Hovedstadens Teater kan ske med virkning fra den 1. juli 2005«. [Fremrykning af etablering af Hovedstadens Teater samt ophævelse af overgangsbestemmelse som følge af at refusionsordningen for egnsteatre videreføres]
4 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Det er i henhold til lovforslagets § 1, nr. 12 vedrørende  § 14 d, stk. 4 en betingelse for, at et teater kan  modtage  tilskud  som  en  del  af  Hovedstadens  Teater,  at  bestyrelsen  for  Hovedstadens  Teater udpeger teatrets kunstneriske ledelse. Da det ydermere er hensigten, at det bliver en betingelse for tilskud, at bestyrelsen for Hovedstadens Teater udpeger bestyrelsen for de teatre, som indgår i or d- ningen, foreslås det, at dette konkret indføjes i beste  mmelsen. Sammensætningen og udpegningen af bestyrelserne for de teatre, der indgår i Hovedstaden   s Tea- ter fastlægges nærmere i en bekendtgørelse, der udstedes med hjemmel i lovforslagets § 14 e, efter hvilken de nærmere regler om betingelserne for tilskud til Hovedstadens Teater fastlægges af ku l- turministeren. Det er her hensigten, at der gives mulighed for, at hjemstedskommunen kan udpege en repræsentant   til de enkelte teatres bestyrelser. Med hjemstedskommunen forstås umiddelbart den kommune, hvor et teater og teatrets scenerum er beliggende. Til nr. 2 Ændringsforslaget tager sigte på, at tilskud til     egnsteatrene fremover som hidtil ydes som  en lov- bunden refusion af 50 pct. af kommunernes driftsudgifter til egnsteatre. Det  fremgår  af  lovforslaget,  at  det  foreslås,  at  den  obligatoriske  refusionsordning  vedrøre   nde egnsteatre ændres, så den i fremtiden b   liver rammestyret. Samtidig overføres de nuværende amt   s- kommunale bidrag til egnsteatre til staten, og som en konsekvens heraf foreslås ordningen omlagt fra at være en ordning med refusion af kommunernes tilskud til egnst  eatrene til at være en ordning, hvor staten yder tilskud direkte til egnsteatrene. Med  ændringsforslaget  opretholdes  den  gældende  refusionsordning,  således  at  der  efter  beste m- melserne i den ny teaterlov ydes 50 pct. refusion af kommunernes driftsudgifter til egnsteatre efter tilsvarende kriterier, som i den gældende lovgivning. Til nr. 3 I forbindelse med, at egnsteaterordningen i henhold til bemærkningerne til ændring sforslag nr. 3 foreslås videreført som en refusionsordning, og da staten fortsat overtager de nuværende amtsko m- munale tilskud til egnsteatrene, er der fortsat behov for en særlig bestemmelse, der kan sikre, at st  a- ten  kan  yde  et  særligt  driftstilskud  til  egnst  eatre,  der  hidtil  har  modtaget  amtskommunale  tilskud. Dette særlige tilskud ydes ikke som refusion til kommunerne, men som   et særligt tilskud til de e  n- kelte teatre, der hidtil har modtaget amtskommunale tilskud. Til nr. 4 Ændringerne er en konsekvens af, at overgangsbestemmelserne om Det Storkøbenhavnske Teate    r- fælle  sskab/Hovedstadens Teater, som det fremgår af bemærkningerne    til ændringsforslagene til stk. 5 og 6. foreslås samlet i disse to nye bestemmelser. På denne baggrund er det ikke længere relevant, at Hovedstadens Teater indgår i bestemmelserne i stk. 2 -4. Ændringerne er af teknisk kara   kter. I henhold til det fremsatte lovforslag træder bestemmelserne om den ny ordning for det nuvære n- de Det Storkøbenhavnske Teaterfæ   llesskab (DST), Hovedstadens Teater i kraft 1. januar 2007. Der er dog samtidig en overgangsbestemmelse i lovforslaget, som giver mulighed for, at den første  be- styrelse for Hovedstadens Teater kan beskikkes fra 1. juli 2006.
5 For at skabe mulighed for, at der så hurtigt som muligt kan træffes de nødvendige, langsigtede b e- slutninger  om  hovedstadens  teaterliv,  foreslås  det  at  fremrykke  implementeringen  af  den  nye   ord- ning vedrørende Hovedstadens Teater, således at ordningen etableres 1. januar 2006. På denne ba   g- grund foreslås det, at bestemmelserne om H ovedstadens Teater træder i kraft den 1. januar 2006, og at der samtidig gives mulighed for, at den første bestyre lse for Hovedstadens Teater kan beskikkes fra 1. juli 2005. Som  en  konsekvens  af  fremrykningen  af  Hovedstadens  Teater  i  henhold  til  bemærkningerne  til ændringsforslaget  til  stk.  5,  vil  HUR’s  udgifter  til  Det  Storkøbenhavnske  Te    aterfællesskab  i  2006 ikke væ  re omfattet af den samlede overførsel af de amtskommun ale tilskud til staten, der først sker pr. 1. januar 2007. Dette foreslås håndteret ved, at HUR’s bevilling til DST i 2006 administreres af Kulturministeriet, således at der sker en regnskabsteknisk ove rførsel af HUR’s bevilling til Kultu  r- ministeriet. Fra 1. januar 2007 overtager Kulturministeriet, således som det også er hensigten i det fremsatte  lovforslag,  HUR’s  bevillinger  til  Det  Storkøbenhavnske  Teaterfællesskab  som  en  del  af den samlede overførsel  af midler fra den amtskommunale sektor til Kulturministeriet. Det forudsæ  t- tes, at HUR’s bevilling til DST i 2006 og den bevilling, som Kulturministeriet overtager fra HUR fra 2007, svarer til det udgiftsgrundlag, der er opført i lovforslaget om de økonomi  ske og admini- strative konsekvenser for det offentlige. Fremrykningen betyder ligeledes, at Hovedstadens Teater fra HUR overtager de aktiver og passi- ver  og  ansatte,  der  udelukkende  har  været  knyttet  til  administrationen  af  Det  Storkøbenhavnske Teaterfælless  kab  fra  den  1.  januar  2006.  Hovedstadens  Teater  indtræder  endvidere  samtid  ig  i  de rettigheder  og  pligter,  som  udelukkende  har  været  knyttet  til  administrationen  af  Det  Storkøbe   n- havnske  Teaterfællesskab.  Konkret  betyder  dette,  at  et  årsværk  som  direktør  for Det  Storkøbe n- havnske Teaterfællesskab, der i dag er ansat af HUR, fra den 1. januar 2006 overføres fra HUR til den selvejende institution Hovedstadens Teater. Ændringsforslaget  har  i  henhold  til  bemærkningerne  til  §  1,  nr.  3  til  hensigt  at  opretholde  den gældende refusionsordning, således at der efter bestemmelserne i den ny teaterlov ydes 50    pct. refu- sion  af  kommunernes  driftsudgifter  til  egnsteatre  efter  tilsvarende  kriterier,  som  i  den  gældende lovgivning.  Som  en  konsekvens  heraf  er  overgangsbestemmelsen  i  lovforslagets  §  2,  stk.  6,  der knyttede  sig  til  en  ændring  af  de  gældende  regler  og  dermed  overgangen  til  et  nyt  regelsæt,  ikke længere r  elevant. Bestemmelsen udgår således som en konsekvens af nyaffatningen af § 2, stk. 6.   Kim Andersen (V) fmd.  Flemming Damgaard Larsen (V)   Leif Mikkelsen (V) Ellen Trane Nørby  (V)   Preben Rudiengaard (V)   Louise Frevert (DF) nfmd. Poul Nødgaard  (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Carina Christensen (KF)   Jytte Andersen (S) Jytte Wittrock (S)   Mogens Jensen (S)   Troels Ravn (S)   Elsebeth Gerner Nielsen (RV) Simon Emil Ammitzbøll  (RV)   Ole Sohn (SF)   Per Clausen (EL)
6 Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin ( FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
7 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 50 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren 2 Invitation til gennemgang af lovforslaget, fra kulturministeren 3 Notat om Kulturministeriets lovforslag til udmøntning af strukturr e- formen, fra kulturministeren 4 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 6 Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 50 Spm.nr. Titel 1 Spm. om landsdelsscenernes økonomiske tilskud generelt og pr.sæde/publikum, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om det økonomiske tilskud generelt og pr. sæde/publiku   m i Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab, til kulturministeren, og minist rens svar herpå 3 Spm. om armslængdeprincippet ved udpegning af bestyrelserne dels på de nuv æ  rende landsdelsscener og dels på de nye landsdelsscener, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om retningslinjer for bestyrelsernes arbejde og kompetence og udpegningsprincipper, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om oversigt over bl.a. egnsteatrenes lokale og amtslige place- ring samt den nye regionsopdeling, til kulturministeren, og ministe- rens svar herpå 6 Spm. om retningslinjer vedr. rabatordninger, markedsføring og u d- vikling, til ku l turministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om overgangsordning for Det Storkøbenhavnske Teaterfælle   s- skab’s teatre til en landdelsscene, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om initiativet og aktørerne vedr. tværgående kulturbegivenh e- der, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om børneteatrenes andel af den samlede teaterbevilling,  til kul- turministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om hvilke typer eller grupper rabatten kan ydes til, til kulturmi- nisteren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om på hvilken måde tilskudsordningen kan tilgodeses, til ku  l- turministeren, og ministerens svar herpå