Udvalget for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri
Christiansborg
1240 København K
København den 4. april 2005
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 2. marts
2005 ad forslag til lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom
til jordbrugsmæssige formål m.m. (Jordfordelingsloven) - L 5, udbedt sig min be-
svarelse af følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes kommenterer henvendelsen af 14. december 2004 fra Erik
Schou Nielsen, Risskov, jf. L 5 bilag 3.
Svar:
De gældende bestemmelser om pålæggelse og udøvelse af forkøbsret
på frijord,
dvs. jord, der ikke udgør en del af en landbrugsejendom og dermed ikke er omfat-
tet af landbrugspligten iht. landbrugsloven, er senest ændret ved lov nr. 418 af 13.
juni 1990 om ændring af lov om statens fremskaffelse af jord og udlån til jor d-
brugsmæssige formål m.m. og visse andre love . Bestemmelserne fremgår i dag af
lovbekendtgørelse nr. 493 af 13. juni 1997 §§ 18-26.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 418 a f 13. juni 1990, at formålet med o p-
køb af frijorder er at tilvejebringe jord til anvendelse ved jordfordeling og supple-
ring af bedrifter med behov herfor samt i overensstemmelse med principperne i
landbrugsloven at hindre fjerneje.
Formålet med p å læggelse af forkøbsret på arealer uden landbrugspligt i landzone
(de såkaldte frijorder), er således bl.a. at sikre disse arealer til samdrift og sam-
menlægning med landbrugsejendomme, hvorved de pålægges landbrug spligt.
Erik Schou Nielsen nævner i sin henvendelse sit eget køb af et frijordsareal på ca.
5,8 ha ved Storåen , hvor Direktoratet udøvede forkøbsretten. Erik Schou Nielsen,
der ikke er ejer af en landbrugsejendom, beskriver arealet som bestående af n o-
genlunde lige meget ege- og pilekrat, åbrink, kær og v edvarende græs og påpeger
det principielle i denne sag, hvor der efter hans opfattelse ikke er nogen konkret
anvendelse af frijorden, idet arealet ikke opkøbes til anvendelse til et naturprojekt,