Erhvervsudvalget 2004-05 (2. samling)
L 48 Bilag 1
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
23. februar 2005
Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer høringsnotat om forslag til lovom midlertidig, kontraktbetinget driftsstøtte til bygning af visse skibsty-per (Forlængelse af loven) samt kopi af de høringssvar, der er modtaget iforbindelse med lovforslaget.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
Med venlig hilsen
Bendt Bendtsen
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
23. februar 2005
Høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af lov om midlerti-
dig, kontraktbetinget driftsstøtte til bygning af visse skibstyper. (For-
længelse af loven)
1. Indledning
Erhvervs- og Byggestyrelsen har den 15. februar 2005 med svarfrist den21. februar 2005 sendt lovforslag om ændring af lov om midlertidig, kon-traktbetinget driftsstøtte til bygning af visse skibstyper (Forlængelse afloven) i ekstern høring hos følgende organisationer og institutioner: Ar-bejderbevægelsens Erhvervsråd; CO-industri; Danmarks Rederiforening;Dansk Industri; Danmarks Skibskreditfond; Danmarks Nationalbank; Fi-nansrådet; Rederiforeningen for Mindre Skibe; Rederiforeningen af 1895;Danske Maritime; Skibs- og Bådebyggeriernes Arbejdsgiverforening; Fi-nansministeriet; Justitsministeriet; Statsministeriet og Udenrigsministeri-et.Der er modtaget høringssvar fra Danske Maritime, CO-industri, Dan-marks Rederiforening, Dansk Industri, Danmarks Nationalbank Dan-marks Skibskreditfond og Finansrådet.Danmarks Nationalbank, Danmarks Skibskreditfond og Finansrådet haranført ikke at have bemærkninger.2. Sammenfatning
Danske Maritime, CO-industri, Dansk Industri og Danmarks Rederifor-ening har, som de eneste organisationer, haft bemærkninger til lovforsla-get.Principielt er Danske Maritime, CO-industri, Dansk Industri og Dan-marks Rederiforening imod statsstøtte til skibsbygning. Organisationernestøtter imidlertid formålet og hensigten bag lovforslaget, fordi lovforsla-get medvirker til at skabe lige konkurrencevilkår for danske værftsindu-stri.Danske Maritime bemærker desuden, at administrationen af den eksiste-rende lov generelt har fungeret smidigt og ubureaukratisk, hvorfor en vi-dereførelse af loven og den administrative praksis støttes.Danske Maritime, CO-industri og Dansk Industri påpeger, at støtteram-men på 460 mio. kr. ikke vil være tilstrækkelig, idet der efter branchensoplysninger forhandles kontrakter på mindst to værfter om ordrer, der,
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
3/4
hvis de realiseres, vil skabe et behov for en tilskudsramme på ca. 590mio. kr. Danske Maritime foreslår derfor, at rammebeløbet udvides. CO-industri anfører, at man forventer, at de ekstra fornødne midler bevilges,således at beskæftigelsen sikres. Dansk Industri anmoder om, at hensynettil støttebehovet indgår i de fortsatte overvejelser.3. Kommentarer til de enkelte emner
Bemærkningerne fra Danske Maritime, CO-industri og Dansk Industri-vedrører nedenstående punkter:3.1 Lige konkurrencevilkår
Danske Maritime, CO-industri og Dansk Industri bakker op om lovensformål om at forlænge loven og således sikre danske værfter lige konkur-rencevilkår på det globale skibsbygningsmarked.Kommentarer
Ingen.3.2 Uændret administration af ordningen.
Danske Maritime bemærker, at administrationen af den eksisterende ord-ning har fungeret smidigt og ubureaukratisk, hvorfor en videreførelse afloven og den administrative praksis anbefales.Kommentarer
Ingen.3.3 Rammebeløbet
Danske Maritime, CO-industri og Dansk Industri påpeger, at der aktueltaf mindst to værfter forhandles om ordrer, der – hvis de realiseres – vilopfylde betingelserne for at kunne få støtte, og hvis de realiseres, vil ska-be et behov for en tilskudsramme på ca. 590 mio. kr. I lyset af, at ramme-beløbet er fastsat til maksimalt 460 mio. kr. finder branchen, at der er ri-siko for, at den beskæftigelse, der ellers ville kunne opnås ved disse or-drer, ikke nås, hvis 460 mio. fastholdes. Danske Maritime forslår derfor,at rammebeløbet udvides til det forventede behov på 590 mio. kr.. CO-industri forventer, at de ekstra fornødne midler bevilges, således at denfulde beskæftigelseseffekt af forlængelsen af loven sikres. Dansk Industrianmoder om, at støttebehovet indgår i de fortsatte overvejelser.Kommentarer
Tilskudsrammen er fastsat til maksimalt 460 mio. kr.. Tilsagn vil blivebevilget efter først-til-mølle-princippet. Rammebeløbets størrelse og fi-nansieringen forventes at blive tilvejebragt ved aflejrede støttemidler iDanmarks Skibskreditfond, som i forbindelse med moderniseringen afDanmarks Skibskreditfond betales til staten i henhold til aftale herom af17. januar 2005 mellem økonomi- og erhvervsministeren, DanmarksSkibskreditfond og Danmarks Nationalbank. Tilsagn om støtte vil blive
4/4
givet med forbehold for tilvejebringelse af finansieringen gennem moder-niseringen af Skibskreditfonden.Af høringssvarene fremgår det, at den forudsete tilskudsramme eventueltikke er tilstrækkelig til helt at dække støtte svarende til 6% af kontrakt-summen, således som EU-reglerne åbner mulighed for. På denne bag-grund vil økonomi- og erhvervsministeren sideløbende med behandlingenaf lovforslaget i Folketinget gå nærmere i dialog med branchen om detpotentielle støttebehov. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget,at aktstykke om etablering af en tilsagnsramme vil blive forelagt Folke-tingets Finansudvalg.