Først vil jeg gerne takke ordførerne for den tilgang, der er til det fremsatte lovforslag.
Jeg kan sige til hr. Niels Sindal, at den tyske innovationsstøtte, som hr. Niels Sindal omtaler, formentlig er en generel ordning, men jeg vil da gerne prøve at grave ned i den sag for at se, hvad der ligger i det tyske forslag.
Så vil jeg sige til hr. Poul Erik Hedeboe, som sagde, at SF ikke har så meget lyst til at støtte noget: Jamen det er jo, som det også er fremgået af mange af ordførernes taler, ikke noget, man er så interesseret i, men man har altså accepteret det, i og med at EU har vedtaget en forlængelse af støtteordningen.
Så blev der spurgt om status på WTO-sagen. Til det kan vi sige, at vi forventer, at sagen bliver afgjort i WTO inden ret længe. Der foreligger et udkast til rapport på nuværende tidspunkt, som parterne - for EU's vedkommende er det så Kommissionen - har haft lejlighed til at kommentere.
Men rapporten er endnu ikke offentliggjort, og det er ikke blevet kommenteret endsige drøftet, hvilke konklusioner EU skal drage af den fremlagte rapport. Det, der helt konkret kan siges om den sag, er, at parterne kan appellere afgørelsen til WTO's appelorgan, og hvis det sker, så forventer vi en endelig afgørelse omkring juni måned i år. Det er sådan set status for, hvor sagen ligger.
Så blev der spurgt til det beløb, der ligger i ordningen. Det er rigtigt, at der er sat 460 mio. kr. af til statsstøtte til forlængelse af den nuværende ordning, og det er rigtigt, at det er Lindøværftet og Aarhus Værft, der har mulighed for at få de ordrer. Det er inden den 31. marts, at kontrakterne skal være indgået. De skal så efterfølgende være opfyldt, inden der er gået 3 år.
Når det er sagt, kan vi sige, at vi har været i kontakt med både Rederiforeningen og med Danske Maritime. Af høringssvarene fremgår det, at det er 590 mio. kr. Nu er beløbet noget lavere, og jeg mener, at vi under udvalgsbehandlingen må prøve at se, hvor meget det her drejer sig om, og så må vi prøve at vurdere, hvordan vi eventuelt kan finde en finansiering. Indtil nu ligger den altså på de her 460 mio. kr. Så det er ikke helt de 6 pct., hvis vi ender der, men jeg er da åben for at se på mulighederne uden at kunne give nogle løfter på nuværende tidspunkt.