NOTAT Høringsnotat  vedrørende  udkast  til lov  om  ændring  af  søloven  (A nsvar for  forureningsskade  forvoldt  af  bunkersolie  og  ansvar  for  skade  o p- stået  i  forbindelse  med  søtransport  af  farlige  og  forurenende  stoffer) feb II 1.   Sammenfatning Lovforslaget   gennemfører   to   konventioner   fra   FN’s   internationale   s ø- fartsorganisation, IMO, der indeholder følgende elementer: Objektivt  ansvar  for  rederen  ved  søtransport  af  farlige  og  forurene nde stoffer, såkaldte HNS -stoffer, højere  ansvarsgrænser  for  rederen  ved   forure ni ngsuheld  forvoldt  af HNS - stoffer, krav  om,  at  skibe  skal  have  en  pli gtmæssig  forsi kring  til  dækning  af ansvaret for forureningsskader ved t ransport til søs  af  HNS -stoffer, mulighed  for  dækning  på  op  til  ca.  2,2  mia.  kr.  ved  de  store  uheld  via en  international  erstatningsfond  for  HNS -skader,  når  denne  ko mmer  i kraft,  og  betalingsforpli gtelse  til  HNS -fonden  for  større  i mportører  af HNS - stoffer, krav  om,  at  skibe  med  en  tonnage  over  1.000  BT,  uanset  anve ndelse, skal  have  tvungen  forsikring  for  skader  forvold t  af  bunkersolie  (sk i- bets brændstof), krav  om  certifikat  som  dokumentation  for  forsikring  for  he nholdsvis HNS - og bunkersskader samt krav  om,  at  danske  skibe  ikke  må  sejle  uden  de  l ovpligtige  certifik a- ter,  og  at  fremmede  skibe  ikke  må  sejle  på  dansk  havn  u den  certifika- terne. Forslaget  indfører  endvi dere  muli ghed  for  at  kræve  et  omkostningsbe- stemt  geb yr  for  forsikringscertifikaterne.  Endelig  præciserer  lovforslaget, at der ved offentliggørelsen af lister over  HNS -stoffer føl ges den ordning, der  allerede  er godkendt   af  Folketinget  i  forbindelse  med  vedtagelsen  af den seneste ændring i lov om sikkerhed til søs. Lovforslagets   bemærkninger   b ygger   i   stort   omfang   på   b etænkning   nr. 1451  afgivet   af  Sølovsudvalget.  Siden  høringen  er  der  bl.a.  i  l yset   af  J u- stitsministeriets   lovtekniske   gennem gang   foretaget   mindre   tekniske   ti l- pasninger af forslaget. 2.   Høringssvarene og kommentarer hertil Der har generelt været få, men positive bemærkninger  til  lovfor slaget. 2.1. Generelle bem ærkninger Danske  Havne,  Oliebranchens  Fællesrepræsentati on,  Danmarks  Rederi- forening,  Bilfærgernes  R ederiforening,  Rederiforeningen  for  mindre  Sk i- be,  Forsvarskommandoen,  Trafikministeriet  og  Miljøst yrelsen støtter  lo v- forslaget.  Generelt  er  der  udtrykt  tilfredshed  med,  at  der  nu  bliver  forbe d- rede  muligheder  for  erst atning  for  ofrene  for  forurening  i  forbindelse  med 21. februar 2005 Sag 199952220 Arkivkode 05.01.01 Politisk Juridisk Center /KC SØFARTSSTYRELSEN Vermundsgade 38 C 2100 København Ø Tlf. 39 17 44 00 Fax 39 17 44 01 CVR-nr.   29 83 16 10 [email protected] www.sofartsstyrelsen.dk ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET
2/3 skader  forårsaget  fra  HNS  eller  bunkers.   Danmarks  Fiskeriforening  har meddelt, at man kan acceptere lovforslaget, mens Forsikringen af danske Fiskefartøjer har meddelt, at man ikke har bemærkninger til lovforslaget. Told- og Skattestyrelsen og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har haft et par præciserende bemærkninger til lovforslagets bemærkninger. Herudover er høringsparterne kommet med følgende kommentarer: 2.2. Ratifikation af HNS- og Bunkerskonventionerne Danske Havne ønsker, at andre lande opfordres til at ratificere Bunkers- og HNS-konventionerne, sådan at de internationale fonde og de rmed den øgede  mulighed  for  forsikringsdækning  f.eks.  i  forbindelse  med  skader, når skibe anløber nødhav ne, kan træde i kraft. Kommentar Regeringen  vil  forsat  arbejde  for,  at  andre  lande  også  ratificerer  Bu n- kers-  og  HNS-konventionerne.  EU-landene  har  allerede  truffet  en  prin- cipbeslutning  om  at  ratificere  konventionerne  så  vidt  muligt  senest  den 30.  juni  2006.  Jo  flere  lande,  der  kommer  med  i  ordningen,  jo  mere  vil det  fordele  byrderne  for  bidragsyderne  til  HNS-fonden.  Ligeledes  vil  en bred udbredelse af de to konventioner give bedre mulighed for en global forsikringsdækning af HNS- og bunkersskader. 2.3.  Gebyr  og  certifikater,  IMO-reglers  offentliggørelse,  tekniske  be- mærkninger Danmarks   Rederiforening,   Bilfærgernes   Rederiforening   og   Rederifor- eningen for mindre Skibe er imod betaling af gebyr for udstedelse af cer- tifikater.  Rederiforeningerne  stiller  endvidere  spørgsmål  til  lovforslagets bemærkninger  om  begrænsning  af  certifikaternes  gyldighedsperiode  til typisk et år, idet de anfører, at en længere løbetid ville lette administrat i- onen og dermed medvirke til, at der ikke var behov for gebyrer. Endeligt ønsker  man,  at  IMO-koder  om  transport  af  HNS-stoffer  skal  gøres  til- gængelige  på  Internettet.  Rederiforeningerne  har  herudover  et  par  b e- mærkninger til udkastet af mere lovteknisk karakter. Kommentar (gebyr og certifikater) Rederiforeningernes ønske om ikke at betale for omkostningerne i forbin- delse med udstedelsen af certifikater er ikke imødekommet. I lovforslaget er  der  lagt  op  til,  at  Søfartsstyrelsen  kan  få  dækket  sine  omkostninger  i forbindelse  med  udstedelse  af  certifikater  for  henholdsvis  HNS-  og  bun- kersforsikring. Der er tale om mindre gebyrer (formentlig omkring 1.000 kr. pr. skib). Hvad angår spørgsmålet om certifikatets gyldighedsperiode, er dette ikke et spørgsmål om indførelse af administrative byrder. Søfartsstyrelsen fi n- der, at certifikatet, der skal bekræfte, at der er en forsikringsdækning, ik- ke kan have en længere gyldighed end det, der fremgår af den af rederen fremsendte dokumentation for forsikring. Såfremt rederens forsikringsse l- skab  har  valgt  at  begrænse  forsikringstilsagnet  til  et  år,  kan  c ertifikatet
3/3 ikke udstedes med en længere løbetid end et år. Vælger forsikringsselsk a- bet at give tilsagn for en længere periode, vil certifikatet kunne udstedes for en tilsvarende længere periode. (IMO-reglers offentliggørelse) I bemærkningerne til lovforslaget er angivet, at spørgsmålet omkring o f- fentliggørelse af IMO’s forskrifter om transport af HNS-stoffer følger af forslag  til  lov  om  ændring  af  lov  om  sikkerhed  til  søs  (L  93),  der  nu  er vedtaget  som  lov  nr.  1465  af  22.  december  2004  om  ændring  af  lov  om sikkerhed  til  søs.  Det  er  i  dette  lovforslag  bl.a.  præciseret,  at  IMO- kodekser  mv.  ikke  er  tilgængelige  på  Internettet  på  originalsprog.  Dette skyldes, at IMO’s udgifter, ud over bidrag fra medlemsstaterne, er finan- sieret ved salg af publikationer med IMO-teksterne. IMO har dog, som et led  i  en  forsøgsordning,  lagt  enkelte  af  vedtagelserne  på  Internettet. Spørgsmålet om en udvidelse af ordningen til at omfatte samtlige vedt a- gelser vil fra dansk side blive rejst i IMO. (tekniske bemærkninger) Hvad  angår  r ederiforeningernes  tekniske  bemærkninger  til  lovforslaget, er der ikke tale om bemærkninger af substantiel karakter, og der er i lyset af bemærkningerne foretaget et par tilpasninger af lovteksten. 2.4. Sølovens § 47 – pant i fiskerettigheder Ministeriet  for  Fødevarer,  Landbrug  og  Fiskeri  har  ingen  bemærkninger til  lovforslaget,  men  påpeger  behovet  for  en  ændring  af  sølovens  §  47, stk. 1, angående pant i fiskekvoter. Ministeriet har i den forbindelse uda r- bejdet et lovforslag, som man anmoder om at få indar bejdet i nærværende lovforslag. Kommentar Efter  drøftelser  med  Ministeriet  for  Fødevarer,  Landbrug  og  Fiskeri  og Justitsministeriet er det fundet mest hensigtsmæssigt, at lovændringen om pant i fiskekvoter, der ikke har en materiel sammenhæng med bestemmel- serne i nærværende lovforslag, ikke indarbejdes i forslaget. 2.5 Tilbageholdelser Trafikministeriet ønsker, at Søfartsstyrelsen sikrer, at havnene får besked, hvis et skib får forbud mod at anløbe dansk havn, samt at et forbud mod at forlade en havn ikke medfører, at en sikret havnefacilitet bliver bloke- ret for ventende skibe. Kommentar De  foreslåede  ordninger  tilgodeser  netop  danske  havnes  muligheder  for at få dækket krav, som følge af forurening fra skibe. Det er ikke muligt på forhånd at skønne, i hv ilket omfang fremmede skibe vil leve op til kravet om forsikring og dermed risikoen for tilbageholdelser. Hidtidige erfarin- ger med det gældende olieansvarssystem, hvor der også er krav om tvu n- gen forsikring, har vist, at der ikke har været tilbageholdelser på grund af manglende certifikat.