Jeg vil gerne sige tak for den positive modtagelse, som lovforslaget har fået.
Forslaget gennemfører de her to IMO-konventioner om ansvar for forureningen af skibe, altså HNS-konventionen og bunkerskonventionen. Det gør, at det nu er muligt for Danmark at ratificere konventionerne, og når de træder i kraft, forbedres mulighederne for at få erstatning for forurening fra skibe betydeligt. Det er, som flere ordførere har nævnt, en opfølgning på sidste år i forbindelse med behandlingen af
B 190. Her lovede vi jo at fremsætte det her lovforslag om forbedring af forsikrings- og ansvarsforhold for skibene. Jeg vil gerne sige til hr. Jørn Dohrmann, at vi så sent som i går i Folketingets Erhvervsudvalg har gennemgået den handlingsplan om sikkerhed for søtransport. Jeg har også tilkendegivet, at udvalget får en opdateret liste over, hvor langt vi er kommet med hensyn til handlingsplanen, og vi arbejder fortsat videre. Jeg kan også sige til hr. Frank Aaen, at det først og fremmest er de danske skibe, der er omfattet af de nye ordninger. Herudover er, som det også blev nævnt, alle skibe uanset flag, der anløber en havn i Danmark eller et andet konventionsland, omfattet. Hvad angår Østersøen, har Rusland allerede ratificeret HNS-konventionen, og når den træder i kraft, må skibe med de her HNS-stoffer - det er altså ca. 5.000 stoffer, der er omfattet - ikke sejle til og fra en russisk havn uden et forsikringscertifikat. Resten af havnene i Østersøen ligger nu i EU-lande. EU har opstillet en politisk målsætning om tiltrædelse af HNS- og bunkerskonventionerne om muligt inden den 30. juni 2006, og det betyder altså, at alle lande omkring Østersøen vil være omfattet inden for en overskuelig fremtid, og i praksis vil ingen skibe derefter kunne sejle til og fra Østersøen uden at være omfattet af forsikringspligten. Skulle en HNS-skade ramme danske kyster fra et skib, der ikke er forsikret, vil Danmark kunne rejse et erstatningskrav direkte i HNS-fonden, og danske kyster er derfor beskyttet, uanset at skibet, som forureningen kommer fra, er registreret
i et land, der ikke er tilsluttet konventionen. Så jeg synes faktisk, det er et rigtig godt forslag, og jeg synes også, det er godt, at vi kommer igennem på det område. Så blev der stillet et helt klart spørgsmål vedrørende rederansvar. Der er det sådan, som det også fremgår af lovforslaget, at det er skibets forsikring, der skal betale i første ombæring, og der er der så en grænse, så vidt jeg lige erindrer, på omkring 855 mio. kr. inden for den her specielle SDR-pulje. Når det er sagt, og hvis der ikke er dækning for oprydning på det område, går man over i HNS-fonden og bidrager derfra. Svaret på det direkte spørgsmål om, hvorvidt man der imellem de to kan gøre et erstatningskrav gældende over for rederen specielt, må jeg aflevere skriftligt for at kunne give et fyldestgørende svar. Men igen tilbage til spørgsmålet generelt må vi faktisk sige, at Rusland har bidraget og faktisk hele tiden bidrager til at styrke søfartssikkerheden på Østersøen. Jeg vil sige, at man på de møder, jeg har haft i Rusland, også har tilkendegivet, at man har velvilje dertil, også når man taler om udfasning af enkeltskrogede skibe. Så vidt jeg er orienteret, er der kun to store russiske olieskibe, der er enkeltskrogede, og som skulle udfases i løbet af det kommende år. Så det ser altså egentlig rimelig positivt ud.