Til lovforslag nr. L 43 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 0. april 2005 2. udkast (Ændringsforslag fra Socialdemokratiet) Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond (Hedgeforeninger) 1. Ændringsforslag Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 3. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Tidligere behandlinger Lovforslaget er i hovedtræk en genfremsættelse af lovforslag nr. L 151 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervs- ministeren sendte den 21. oktober 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 29, folketings- året 2004 -05, 1. samling . Den 22. februar 2005 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkom- ne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Forbrugerrå- det. Deputationer Endvidere har Forbrugerrådet  mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovfors- laget.
2 Spørgsmål Udvalget  har  stillet  4  spørgsmål  til  øko nomi-  og  erhvervsministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. Derudover har økonomi- og erhvervsministeren besvaret 1 spørgsmål vedrøre n- de lovforslag nr. 151 fra folketingsåret 2004 -05, 2. samling. Dette spørgsmål  og besvarelsen er om- delt til udvalget på L 43  – bilag 4. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (  ) indstiller lovforslaget til vedtagelse ……. . Socialdemokraterne er indstillet på at give det finansielle marked fleksible arbejdsvilkår, således at  nye  investeringsmuligheder  også  hurtigt   bliver  modsvaret  af  lovgivning.  Det  gælder  også  for hedgeforeninger i det foreliggende lovforslag. Det  særlige  ved  hedgeforeninger  er,  at  de  kan  gå  uden  for  lovens  krav  om  almindelige  invest e- ringsregler, men kan investere inden for nogle risikorammer, man selv udstikker, og at foreningerne kan låne midler til at invest ere for. Den  finansielle  sektor  har  naturligvis  behov  for  at  kunne  etablere  hedgeforeninger  også  i  Da n- mark, som dette lovforslag tager sigte på. Derfor får vi   efter lovforslaget et lovgrundlag for at føre juridisk og tilsynsmæssigt opsyn med de danske hedgeforeninger, der kan komme til fremover. So- cialdemokraterne  kan  støtte  lovforslagets  hensigt  om  at  indføre  regler  for  hedgeforeninger  i  alle relevante love om finansiel virksomhed. Socialdemokraterne har dog ikke forståelse for, at hedgeforeninger efter forslaget ikke kan opd e- les i afdelinger i lighed med investeringsforeninger, der efter vores opfattelse er mindre vanskelige at  administrere.  Opdelinger  i  afdelinger  er  efter  vor  opfattelse  en  mindre  besværlig  administrativ metode end oprettelse af selvstændige hedgeforeninger. Ministeren svarer den 9. marts 2005 på spørgsmål 1   til L 43, at: »Hvis hedgeforeninger får mulighed for at oprette flere afdelinger unde r samme forening, vil disse afdelinger kunne have meget forskellige risici.« Dette får ministeren til at konkludere, at det for investo rerne er mest overskueligt med é n afdeling i  hver  forening.  Vi  vil  pege  på,  at  udbudsmaterialet  udmærket  kunne  præsentere   flere  afdelingers forskellige  profiler  og  risici  uden  at  svække  overskueligheden.  Investorerne  vil  også  kunne  vælge mellem  hedgeforeningerns  forskellige  afdelinger  med  den  klarhed,  ministeren  efterlyser.  Vi  har derfor opfordret ministeren til at stille ændringsforslag til lovforslaget, som giver adgang til at opde- le hedgeforeninger i afdelinger. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    Socialdemokraterne (S), tiltrådt af  (S,   ):
3 Til § 1 1) Det under nr. 11 foreslåede  § 114 a, stk. 4, udgår. Stk. 5-8 bliver herefter stk. 4-7. [Forbud mod opdeling af hedgeforeninger i afdelinger udgår] 2) Det under nr. 11 foreslåede  § 114 b, stk. 2, udgår. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 7 og 8] 3) I det under nr. 11 foreslåede  § 114 d, stk. 1, ændres »En hedgeforening« til: »En hedgeforening eller en afdeling«. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 7 og 8] 4) Det under nr. 11 foreslåede § 114 d, stk. 2 -4, affattes således: »Stk. 2. En hedgeforenings bestyrelse skal fastsætte risikorammerne for foreningen og dens afde- linger. Foreningens fuldstændige og forenklede prospekter skal indeholde oplysninger om disse risikorammer samt oplysning om, hvornår foreningen eller en afdeling kan emitte re og indløse an- dele i foreningen eller afdelingen. Emission og indløsning skal være mulig mindst en gang om må- neden. Stk. 3. Hedgeforeninger skal mindst hver 14. dag offentliggøre foreningens eller afdelingers indre værdi. Stk. 4. En hedgeforening skal senest 8 hverdage efter, at bestyrelsen har truffet beslutning om æn- dringer i foreningens eller en afdelings risikorammer, underrette de navnenoterede medlemmer om ændringerne. Ændringerne kan tidligst træde i kraft, efter foreningens eller afdelingens medlemmer har haft mulighed for at få indløst deres andele. « [Konsekvens af ændringsforslag nr. 7 og 8] 5) I det under nr. 11 foreslåede  § 114 e, stk. 1, ændres »har fastsat« til: »har fastsat for foreningen eller afdelingen«. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 7 og 8] 6) I det under »nr. 11« foreslåede »§ 114 e, stk. 4, « ændres »Foreningens« til: »Foreningens eller afdelingens«. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 7 og 8] 7) Det under nr. 11 foreslåede  § 114 f, stk. 1, ændres »§§ 3 og 8,« til: »§ 3, § 6, stk. 2 -   4, § 8,«. [Muligheden for at opdele hedgeforeninger i afdelinger gives] 8) Det under nr. 11 foreslåede  § 114 f, stk. 2, ændres »§§ 3, 8,« til: »§ 3, § 6, stk. 2-4, § 8«. [Muligheden for at opdele virksomheder, der søger Finanstilsynets godkendelse som hedgeforenin- ger, i afdelinger] 9) Nr. 14 affattes således: »14. I § 132, stk. 1, indsættes efter »§ 114, stk. 2 og 3«: »§ 114 a, stk. 1, 4, 5 og 7, § 114 b, 1. pkt., § 114 d, stk. 1-4, samt § 114 e, stk. 1 - 2, stk. 3, 1. pkt. og stk. 4,«.«  
4 [Konsekvens af ændringsforslag nr. 1] Til § 2 1) I det under nr. 11 foreslåede  § 362, stk. 6, indsættes efter »pr. forening«: »pr. forening eller pr. afdeling«. [Konsekvensændring som følge af mulighed for at opdele hedgeforeninger i afdelinger] B e m æ r k n i n g e r Til § 1 Til nr. 1 Ændringen har til formål at give mulighed for at oprette afdelinger under  hedgeforeninger, lig e- som det kan ske under investeringsforeninger og specialforeninger. Til nr. 2 Ændringen er en konsekvens af, at der foreslås mulighed for at oprette afdeli nger under hedgefo- reninger. Det foreslås, at reglen i § 6, stk. 4, i loven i stedet finder anvendelse, jf. bemærkningerne til nr. 7 og nr. 8. Til nr. 3 og 6 Ændringerne er en konsekvens af, at der foreslås mulighed for at oprette afdelinger under hedg e- foreninger. Til nr. 7 Det  foreslås,  at  §  6,  stk.  2 -4,  skal  finde  anvendelse  for  hedgeforeninger,  som  skal  godkendes  af Finanstilsynet, jf. § 114 a, stk. 1. Disse bestemmelser fastslår, at en forening kan opdeles i afdeli n- ger, hver baseret på en bestemt del af  aktiverne efter vedtægternes bestemmelse herom. Afdelinger- nes  indbyrdes  hæftelse  reguleres,  ligesom  det  fastslås,  at  enhver  andel  i  foreningens  formue  skal medføre samme rettigheder. Til nr. 8 Det foreslås, at § 6, stk. 2 -4, skal finde anvendelse for virksomheder, som vælger at søge godken- delse hos Finanstilsynet, jf. § 114 a, stk. 2. Disse bestemmelser fastslår, at en forening kan opdeles i afdelinger, hver baseret på en bestemt del af aktiverne efter vedtægternes bestemmelse herom. A f- delingernes indbyrdes hæftelse reguleres, ligesom det fastslås, at enhver andel i foreningens formue skal medføre samme rettigheder. Til nr. 9 Ændringen er dels en konsekvens af, at § 114 a, stk. 4, udgår og stk. 5 -8 herefter bliver stk. 4-7, og dels en konsekvens af, at § 114 b, stk. 2, udgår.
5 Til § 2 Til nr. 1 Det foreslås, at afgiftsbestemmelsen ændres, således at der tages højde for, at hedgeforeninger kan opdeles i afdelinger.   Kim Andersen (V)   Jacob Jensen (V)   Kurt Kirkegaard Jensen (V) fmd.  Jens Hald Madsen (V) Marion Pedersen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Kim Christiansen (DF) Per Ørum Jørgensen (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Frode Sørensen (S)   Jan Trøjborg (S) Jens Peter Vernersen (S)   Lene Hansen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Johannes Poulsen (RV) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 43 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og erhvervsministeren 2 Notat om beskrivelse af hedgeforeninger 3 Udkast til lovforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren 4 Bilag vedr. hedgeforeninger fra 1. samling 2004-05 – Forbrugerrådet henvendelse og ministerens svar herpå 5 Notater i forbindelse med teknisk gennemgang af lovforslaget, fra økonomi- og erhvervsministeren 6 2 baggrundsnotater om hedgeforeninger, fra økonomi- og erhvervs- ministeren 7 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 8 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 43 Spm.nr. Titel 1 Spm. om opdeling af hedgeforeninger, til økonomi- og erhvervsmini- steren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om regler for hedgeforeninger/fonde i USA og i de europæiske lande, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om erfaringer i USA og de andre europæiske lande, til økono- mi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, til økonomi- og erhvervsministeren Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 43 Samråds - spm.nr. Titel