Til lovforslag nr. L 43 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 0. maj 2005 3. udkast (Ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti) Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond (Hedgeforeninger) [af økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendsen)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget.  Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 4-10 og 12, og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3 og 11. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 3. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Tidligere behandlinger Lovforslaget er i hovedtræk en genfremsættelse af lovforslag nr. L 151 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervs- ministeren sendte den 21. oktober 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 29, folketings- året 2004 -05, 1. samling . Den 22. februar 2005 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkom- ne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Forbrugerrå- det.
2 Deputationer Endvidere har Forbrugerrådet  mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovfors- laget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  4  spørgsmål  til  økonomi -  og  erhvervsministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. Derudover har økonomi- og erhvervsministeren besvaret 1 spørgsmål vedrøre n- de lovforslag nr. 151 fra folketingsåret 2004 -05, 2. samling. Dette spørgsmål  og besvarelsen er om- delt til udvalget på L 43  – bilag 4. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (  ) indstiller lovforslaget til vedtagelse ……. . Socialdemokraterne er indstillet på at give det finansielle marked fleksible arbejdsvilkår, således at  nye  investeringsmuligheder  også  hurtigt   bliver  modsvaret  af  lovgivning.  Det  gælder  også  for hedgeforeninger i det foreliggende lovforslag. Det  særlige  ved  hedgeforeninger  er,  at  de  kan  gå  uden  for  lovens  krav  om  almindelige  invest e- ringsregler, men kan investere inden for nogle risikorammer, man selv udstikker, og at foreningerne kan låne midler til at invest ere for. Den  finansielle  sektor  har  naturligvis  behov  for  at  kunne  etablere  hedgeforeninger  også  i  Da n- mark, som dette lovforslag tager sigte på. Derfor får vi efter lovforslaget et lovgrundlag for at føre juridisk og tilsynsmæssigt opsyn med de danske hedgeforeninger, der kan komme til fremover. So- cialdemokraterne  kan  støtte  lovforslagets  hensigt  om  at  indføre  regler  for  hedgeforeninger  i  alle relevante love om finansiel virksomhed. Socialdemokraterne har dog ikke forståelse for, at hedgeforeninger efter forslaget ikke kan opd e- les i afdelinger i lighed med investeringsforeninger, der efter vores opfattelse er mindre vanskelige at  administrere.  Opdelinger  i  afdelinger  er  efter  vor  opfattelse  en  mindre  besværlig  administrativ metode end oprettelse af selvstændige hedgeforeninger. Ministeren svarer den 9. marts 2005 på spørgsmål 1   til L 43, at: »Hvis hedgeforeninger får mulighed for at oprette flere afdelinger under samme forening, vil disse afdelinger kunne have meget forskellige risici.« Dette får ministeren til at konkludere, at det for investo rerne er mest overskueligt med é n afdeling i  hver  forening.  Vi  vil  pege  på,  at  udbudsmaterialet  udmærket  kunne  præsentere  flere  afdelingers forskellige  profiler  og  risici  uden  at  svække  overskueligheden.  Investorerne  vil  også  kunne  vælge mellem  hedgeforeningerns  forskellige  afdelinger  med  den  klarhed,  ministeren  efterlyser.  Vi  har derfor opfordret ministeren til at stille ændringsforslag til lovforslaget, som giver adgang til at opde- le hedgeforeninger i afdelinger. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 Af    et mindretal (S), tiltrådt af <>: 1) Det under nr. 11 foreslåede  § 114 a, stk. 4, udgår. Stk. 5-8 bliver herefter stk. 4-7. [Forbud mod opdeling af hedgeforeninger i afdelinger udgår] 2) Det under nr. 11 foreslåede  § 114 b, stk. 2, udgår. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 8 og 9] Af    et mindretal (SF), tiltrådt af <>: 3) I den under nr. 11 foreslåede  § 114 b indsættes som stk. 3: »Stk. 3. En forening må ikke udstede andele til en investor til en værdi af under 500.000 kr. på salgstidspunktet. Ej heller må den, der efter aftale med en forening sælger andele i foreningen, sæ l- ge andele i denne til en investor til en værdi af under 500.000 kr. på salgstidspunktet. Minimum s- grænsen på 500.000 kr. finder ikke anvendelse, såfremt investor i forvejen er medlem af foreni  n- gen.« [Indførelse af minimumsgrænse for indskud i hedgeforeninger] Af    et mindretal (S), tiltrådt af <>: 4) I det under nr. 11 foreslåede  § 114 d, stk. 1, indsættes efter »En hedgeforening« ordene: »eller en afdeling«. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 8 og 9] 5) De under nr. 11 foreslåede  § 114 d, stk. 2-4, affattes således: »Stk. 2. En hedgeforenings bestyrelse skal fastsætte risikorammerne for foreningen og dens afde- linger. Foreningens fuldstændige og forenklede prospekter skal indeholde oplysninger om disse risikorammer samt oplysning om, hvornår foreningen eller en afdeling  kan emittere og indløse an- dele i foreningen eller afdelingen. Emission og indløsning skal være mulig mindst en gang om må- neden. Stk. 3. Hedgeforeninger skal mindst hver 14. dag offentliggøre foreningens eller afdelingers indre værdi. Stk. 4. En hedgeforening skal senest 8 hverdage efter, at bestyrelsen har truffet beslutning om æn- dringer i foreningens eller en afdelings risikorammer, underrette de navnenoterede medlemmer om ændringerne. Ændringerne kan tidligst træde i kraft, efter foreningens eller afdelingens medlemmer har haft mulighed for at få indløst deres andele. « [Konsekvens af ændringsforslag nr. 8 og 9] 6) I det under nr. 11 foreslåede  § 114 e, stk. 1, indsættes efter »har fastsat« ordene: »for forenin- gen eller afdelingen«.
4 [Konsekvens af ændringsforslag nr. 8 og 9] 7) I det under nr. 11 foreslåede  § 114 e, stk. 4, indsættes efter »Foreningens« ordene: » eller afde- lingens«. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 8 og 9] 8) Det under nr. 11 foreslåede  § 114 f, stk. 1, ændres »§§ 3 og 8,« til: »§ 3, § 6, stk. 2-4, § 8,«. [Muligheden for at opdele hedgeforeninger i afdelinger gives] 9) Det under nr. 11 foreslåede  § 114 f, stk. 2, ændres »§§ 3, 8,« til: »§ 3, § 6, stk. 2-4, § 8«. [Muligheden for at opdele virksomheder, der søger Finanstilsynets godkendelse som hedgeforenin- ger, i afdelinger] 10) I den under nr. 14 foreslåede ændring af  § 132, stk. 1, ændres »§ 114 b, stk. 1, 1 pkt.,« til: »§ 114 b, 1. pkt.,« [Konsekvens af ændringsforslag nr. 1] Af    et mindretal (SF), tiltrådt af <>: 11) I den nr. 14 foreslåede ændring af  § 132, stk. 1, indsættes efter »§ 114 b, stk. 1, 1. pkt.,«: »og stk. 3, 1. og 2. pkt.,«. [Hjemmel til at straffe overtrædelse af minimumsgrænse] Til § 2 Af    et mindretal (S), tiltrådt af <>: 12) I det under nr. 11 foreslåede  § 362, stk. 6, indsættes efter »pr. forening «: »pr. forening eller pr. afdeling«. [Konsekvensændring som følge af mulighed for at opdele hedgeforeninger i afdelinger] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget har til formål at give mulighed for at oprette afdelinger u nder hedgeforeninger, ligesom det kan ske under investeringsforeninger og specialforeninger. Til nr. 2 Ændringsforslaget  er  en  konsekvens  af,  at  der  foreslås  mulighed  for  at  oprette  afdelinger  under hedgeforeninger. Det foreslås, at reglen i § 6, stk. 4, i  loven i stedet finder anvendelse, jf. bemærk- ningerne til nr. 8 og 9 . Til nr. 3
5 Ændringsforslaget har til formål at indføre et krav om, at investorer i hedgeforeninger mindst skal indskyde 500.000 kr. for at blive medlemmer af foreningen. Nye investorer vil således ikke kunne købe andele i en hedgeforening for under 500.000 kr., mens der ikke er et krav om minimumsind- skud for eksisterende medlemmers supplerende indskud i foreningen. Værdien på salgstidspunktet beregnes på grundlag af fo  reningens indre værdi. Da den indre værdi kan  ændre  sig  fra  dag  til  dag,  er  salgstidspunktet  valgt  som  beregningstidspunktet.  Det  er  således uden betydning, hvis værdien af medlemmets andele efterfølgende falder til under 500.000 kr., som følge af ændringer i hedgeforeningens indre værdi eller f.eks. ved frasalg af andele. Kravet om et minimumsindskud på 500.000 kr. gælder, uanset om den nye investor køber andel e- ne  direkte  af  hedgeforeningen  eller  af  en  anden,  som  sælger  andele  efter  aftale  med  foreningen, f.eks. en bank eller et investeringsforvaltningsselskab. Kravet om et minimumsindskud på 500.000 kr. gælder derimod ikke, når et medlem sælger sine andele til en anden i nvestor. Medlemskab  af  en  hedgeforening  kan  også  etableres  på  anden  vis  end  ved  køb  af  andele,  f.eks. ved erhvervelse af andele ved arv eller gave. I sådanne situationer stilles der ikke krav om, at væ r- dien af erhververens andele på erhvervelsestidspunktet skal udgøre mi ndst 500.000 kr. Ændringen er indføjet for at nærme sig de krav, som en række europæiske lande med hedgefore- ningslovgivning har indføjet i deres lovgivning om hedgeforeninger. En »bundgrænse« som den foreslåede kan medvirke til at sikre, at kun erfarne og robuste invest o- rer foretager investering i en hedgeforening. En konsekvens af ændringen er, at en investor, som ønsker at sprede sin investering i to eller flere hedgeforeninger, skal indskyde mindst 500.000 kr. i hver forening.   Til nr. 4 og 7 Ændringsforslagene er en konsekvens af, at der foreslås mulighed for at oprette afdelinger u nder hedge foreninger. Til nr. 8 Det  foreslås,  at  §  6,  stk.  2 -4,  skal  finde  anvendelse  for  hedgeforeninger,  som  skal  godkendes  af Finanstilsynet, jf. § 114 a, stk. 1. Disse bestemmelser fastslår, at en forening kan opdeles i afdeli n- ger, hver baseret på en bestemt  del af aktiverne efter vedtægternes bestemmelse herom. Afdelinger- nes  indbyrdes  hæftelse  reguleres,  ligesom  det  fastslås,  at  enhver  andel  i  foreningens  formue  skal medføre samme rettigheder. Til nr. 9 Det foreslås, at § 6, stk. 2 -4, skal finde anvendelse for virksomheder, som vælger at søge godken- delse hos Finanstilsynet, jf. § 114 a, stk. 2. Disse bestemmelser fastslår, at en forening kan opdeles i afdelinger, hver baseret på en bestemt del af aktiverne efter vedtægternes bestemmelse herom. A f- delingernes indbyrdes hæftelse reguleres, ligesom det fastslås, at enhver andel i foreningens formue skal medføre samme rettigheder. Til nr. 10 Ændringsforslaget er dels en konsekvens af, at § 114 a, stk. 4, udgår og stk. 5 -8 herefter bliver stk. 4-7, og dels en konsekvens af, at § 114 b, stk. 2, udgår.
6 Til nr. 11 Med ændringen skabes der hjemmel til at sanktionere med bødestraf eller fængsel, hvis en hedge- forening udsteder andele til en værdi under 500.000 kr. til en investor, som ikke i forvejen er med- lem af foreningen. Desuden foreslås det at sanktionere, hvis eksempelvis en bank eller et invest e- ringsforvaltningsselskab, som har en aftale med en hedgeforening om at sælge andele i foreningen, sælger  andele  til  en  værdi  af  under  500.000  kr.  til  en  investor,  som  ikke  i  forvejen  er  medlem  af foreningen. Til nr. 12 Det foreslås, at afgiftsbestemmelsen ændres, således at der tages højde for, at hedgeforeninger kan opdeles i afdelinger.   Kim Andersen (V)   Jacob Jensen (V)   Kurt Kirkegaard Jensen (V) fmd.  Jens Hald Madsen (V) Marion Pedersen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Kim Christiansen (DF) Per Ørum Jørgensen (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Frode Sørensen (S)   Jan Trøjborg (S) Jens Peter Vernersen (S)   Lene Hansen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Johannes Poulsen (RV) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
7 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 43 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og erhvervsministeren 2 Notat om beskrivelse af hedgeforeninger 3 Udkast til lovforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren 4 Bilag vedr. hedgeforeninger fra 1. samling 2004-05 – Forbrugerrådet henvendelse og ministerens svar herpå 5 Notater i forbindelse med teknisk gennemgang af lovforslaget, fra økonomi- og erhvervsministeren 6 2 baggrundsnotater om hedgeforeninger, fra økonomi- og erhvervs- ministeren 7 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 8 1. udkast til betænkning 9 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 43 Spm.nr. Titel 1 Spm. om opdeling af hedgeforeninger, til økonomi- og erhvervsmini- steren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om regler for hedgeforeninger/fonde i USA og i de europæiske lande, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om erfaringer i USA og de andre europæiske lande, til økono- mi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå