ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 18. marts 2005 Besvarelse  af  spørgsmål   2  (L42)  stillet  af  Erhvervsudvalget  den  3. marts 2005 Spørgsmål 2: ”For at sikre gennemsigtighed er det hensigtsmæssigt med en (evt. geogra- fisk)  definition  af  lokalområde,  såd  an  som  det  også  er  fremført  i  Hån  d- værksrådets  høringssvar.  Er  ministeren  enig,  og  vil  ministeren  præcisere, hvad der menes med ”lokalområde”, jf. § 12, stk. 2, og vil minist eren også kommentere  fordele  og  ulemper  ved  at  definere  et  ”lokalområde”  ud  fra opgavens størrelse?” Svar: Lovforslagets  bestemmelse  i  §  12  om  underhåndsbud  bygger  på,  at  de  r som udgangspunkt kun indhentes tre underhåndsbud. Kravet om at gå uden for lokalområdet bliver kun aktuelt i de situationer, hvor udbyd eren anser det nødvendigt at forbeholde sig retten til at indhente et fjerde underhånd s- bud af hensyn til konkurrencen om den konkrete opgave. Reglen skal sikre effektiv konkurrence og åbne op for tilbud på tværs af de lokale handel  s- områder. Det er allerede kendt i bygge- og anlægsbranchen, hvad der ligger i ”lokal- området”. Der har i mere end 30 år været krav om, at statslige og støttede bygherrer ikke kan indhente alle tilbud fra lokalområdet, når der afholdes en begrænset licitation. Begrebet vurderes derfor at være et indarbejdet be- greb. Som  det  fremgår  af  bemærkningerne  til  lovforslaget  anses  lokalområdet som hovedregel for at være den pågældende kommune, hvor arbejdet fi n- der  sted.  Det  følger  således  også  allerede  af  gældende  vejledning  om  ti  l- budsloven, at lokalområdet som udgang spunkt defineres ud fra kommune- grænserne. Fastlæggelsen af lokalområdet i de enkelte sager afhænger dog af de l okale forhold,  og  handelsmønstrene  på  udførelsesstedet.  Hvad  der  udgør  loka l- området skal således afgrænses konkret i hver enkelt sag, og det vi  l være vanskeligt at definere i en generel lovregel. En differentiering efter opgavens værdi vil især have betydning ved under- håndsbud.  Hensynet  til  transaktionsomkostningerne  på  udbyder  -  og  til- budsgiversiden  har  ført  til  bestemmelsen  i  forslagets  §  12,  stk.  4,  om  at indføre en bagatelgrænse på 300.000 kr. En  yderligere differentiering ved underhåndsbud,  hvorefter  et  fjerde  underhåndsbud  altid  kan  indhentes  i  n- den for lokalområdet, når kontraktværdien er under en særlig tærskelvæ  rdi, ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 Købe nhavn K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/1 vil svække beskyttelsen af tilbudsgiversidens ressourcer. Det bør her tages i betragtning, at det er bygherrens valg, om der indhentes et fjerde under- hånd sbud. Konkurrencestyrelsens  vil  udarbejde  en  vejledning,  der  kan  hjælpe  kom- munerne med at vurdere, om der inden for samme kommune er flere ”lo- kalområder”, givet at strukturreformen vil skabe større ko mmuner.