Til lovforslag nr. L 42 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 12. april 2005 Betænkning over Forslag til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren [af økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)] 1. Ændringsforslag Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 1. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er en uændret genfremsættelse af lovforslag nr. L 150 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervs- ministeren  sendte  den  8.  november  2004  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  folketingsåret  2004 -05,  1. samling,  alm.  del  –  bilag  51.  Den  16.  december  2004  sendte  økonomi-  og  erhvervsministeren  de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmå l Udvalget  har  stillet  2  spørgsmål  til   økonomi-  og  erhvervsministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne  har  besvaret.  Udvalgets  spørgsmål  2  og  økonomi -  og  erhvervsministeren  svar  herpå  er  o p- trykt som bilag 2 til betænkningen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Udvalget (med undtagelse af SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af økonomi- og er- hvervsministeren stillede ændringsforslag. Et mindretal (SF) vil redegøre for sin stillingtagen ved 2. behandling. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ata   qatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
2 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af  udvalget (med undtagelse af SF): Til § 17 1) Stk. 1 affattes således: »Loven træder i kraft den 1. september 2005 og  har virkning  for opgaver, der udbydes fra dette tidspunkt.« [Ikrafttrædelsestidspunktet] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 For at give tilbudsgiver- og bygherreorganisationerne tid til at informere medlemmerne om de nye regler og det vejledningsmateriale, som Konkurrencestyrelsen vil udarbejde i samarbejde med orga- nisationerne, foreslås ikrafttrædelsestidspunktet præciseret til den 1. september 2005.   Kim Andersen (V)   Jacob Jensen (V)   Kurt Kirkegaard Jensen (V) fmd.  Jens Hald Madsen (V) Marion Pedersen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Kim Christiansen (DF) Per Ørum Jørgensen (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Frode Sørensen (S)   Jan Trøjborg (S) Jens Peter Vernersen (S)   Lene Hansen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Johannes Poulsen (RV) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveld   isflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
3 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 42 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og erhvervsministeren 2 Tidsplan for udvalgets behandling af forslaget 3 1. udkast til betænkning 4 Ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 42 Spm.nr. Titel 1 Spm. om udarbejdelse af præcise retningslinjer til brug for anvendel- sen af de vægtede kriterier, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om definitionen af »lokalområde « og fordele og ulemper i for- bindelse med denne definition, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
4 Bilag 2 1 af udvalgets spørgsmål og økonomi - og erhvervsministerens svar herpå Spørgsmålet og ministerens svar herpå er optrykt e  fter ønske fra udvalget. Spørgsmål 2: For at sikre gennemsigtighed er det hensigtsmæssigt med en (evt. geografisk) definition af lokal- område, sådan som det også er fremført i Hån    dværksrådets høringssvar. Er ministeren enig, og vil ministeren  præcisere,  hvad  der  menes  med  ”lokalområde”,  jf.  §  12,  stk.  2,  og  vil  minist eren  også kommentere fordele og ulemper ved at definere et ”lokalområde” ud fra opgavens størrelse? Svar: Lovforslagets  bestemmelse  i  §  12  om  underhåndsbud  bygger  på,  at  de  r  som  udgangspunkt  kun indhentes tre underhåndsbud. Kravet om at gå uden for lokalområdet bliver kun aktuelt i de situat   i- oner, hvor udbyderen anser det nødvendigt at forbeholde sig retten til at indhente et fjerde under- håndsbud af hensyn til konkurrencen om den konkrete opgave.   Reglen skal sikre effektiv konkur- rence og åbne op for tilbud på tværs af de lokale handelso  mråder. Det er allerede kendt i bygge- og anlægsbranchen, hvad der ligger i ”lokalområdet”. Der har i m e- re end 30 år været krav om, at statslige og støttede bygherr er ikke kan indhente alle tilbud fra lokal- området,  når  der  afholdes  en  begrænset  licitation.  Begrebet  vurderes  derfor  at  være  et  indarbejdet begreb. Som  det  fremgår  af  bemærkningerne  til  lovforslaget  anses  lokalområdet  som  hovedregel  for  at være den pågæl dende kommune, hvor arbejdet finder sted. Det følger således også allerede af gæ  l- dende vejledning om tilbudsloven, at lokalområdet som udgangspunkt defineres ud fra kommun e- grænserne. Fastlæggelsen af lokalområdet i de enkelte sager afhænger dog af de loka le forhold, og handels- mønstrene på udførelsesstedet. Hvad der udgør loka lområdet skal således afgrænses konkret i hver enkelt sag, og det vil være vanskeligt at definere i en generel lovregel. En differentiering efter opgavens værdi vil især have betydning ved underhåndsbud. Hensynet til transaktionsomkostningerne på udbyder - og tilbudsgiversiden har ført til bestemmelsen i forslagets § 12, stk. 4, om at indføre en bagatelgrænse på 300.000 kr. En yderligere differentiering ved unde r- håndsbud,  hvorefter  et  f jerde  underhåndsbud  altid  kan  indhentes  inden  for  lokalområdet,  når  ko   n- traktværdien er under en særlig tærskelværdi, vil svække beskyttelsen af tilbudsgiversidens ressour- cer.  Det  bør  her  tages  i  betragtning,  at  det  er  bygherrens  valg,  om  der  indhentes  et  fjerde  under- håndsbud. Konkurrencestyrelsens vil udarbejde en vejledning, der kan hjælpe kommunerne med at vurdere, om der inden for samme kommune er flere »lokalområder «, givet at strukturreformen vil skabe stør- re kommuner.