Lovforslaget tager sigte på at ændre tilbudsloven, som blev indført i 2001 og som erstattede den gamle licitationslov. Tilbudsloven var en klar forbedring af licitationsloven og har, som undersøgelser viser, skabt et mere effektivt og et bedre byggeri samt større konkurrence.
Men undersøgelserne viser også, at der er behov for en række justeringer for især at sikre større gennemsigtighed og forenkling. Den øgede konkurrence om opgaverne har medført, at tilbudsgiverne bruger uhensigtsmæssigt mange flere ressourcer på at afgive tilbud.
Socialdemokraterne støtter lovforslagets hovedformål om at åbne markedet for nye virksomheder og sikre et effektivt offentligt byggeri ved at fremme konkurrencen, sikre fairness og ligebehandling, sikre gennemsigtige rammer for processen, så tilbudsgiverne undgår ressourcespild, og lette de administrative byrder ved et forenklet regelsæt.
Lovforslaget kan føre til en øget gennemsigtighed i processen omkring tilbudsgivning, så den enkelte virksomhed bedre kan vurdere, hvornår det kan betale sig at give tilbud
i forhold til, om ordren realistisk kan forventes at ende hos firmaet. Det er meget vigtigt, da det er ganske ressourcekrævende at udarbejde tilbud på byggeopgaver. Man kan øge kontrollen med, at det offentlige altid vælger det bedste bud ved at indføre krav om vægtning af underkriterier i udbudsmaterialet og skærpe begrundelsespligten. Vægtningen vil gøre det nemmere for tilbudsgiverne at udarbejde løsninger, der bedst muligt opfylder udbyders egentlige mål. Vægtningen styrker gennemsigtigheden. Dog skal det nævnes, at dette forslag efter vores mening vil skabe en større administrativ byrde, som vil ramme de mindre virksomheder hårdere end de større. Det står heller ikke klart, hvem der skal kontrollere vægtningen.
Når kriteriet ved licitationen er det økonomisk mest fordelagtige, ændres reglerne, så bygherren kun behøver at forhandle videre med virksomhederne bag de tre bedste tilbud eller færre. Det vil frigøre ressourcer hos virksomhederne i forhold til i dag, hvor bygherren ved eventuelt yderligere forhandling skal fortsætte forhandlinger med alle tilbudsgivere.
En bygherre skal i fremtiden uopfordret begrunde sit valg af tilbud over for alle tilbudsgivere, der har deltaget
i licitationer af denne art, og det vil øge de tabendes muligheder for at forbedre deres næste tilbud. Behovet for en fyldestgørende begrundelse for afslag er nemlig blevet større, fordi der i den offentlige sektor i stigende omfang bruges kvalitetskonkurrencer, hvor der kan forhandles om de indkomne tilbud. Også reglerne for underhåndsbud ændres. Tærsklen hæves til 3 mio. kr., og hvis man ønsker et fjerde tilbud indhentet, skal det komme fra en tilbudsgiver, der ikke kommer fra lokalområdet. Reglen vil kunne forhindre mestergrise i at opstå. Det har været fremført i høringssvarene, at det giver anledning til tvivl, hvad der menes med lokalområdet, og Socialdemokraterne vil også her bede om en begrebsafklaring. Vi foreslår også, at lokalområdet defineres ud fra opgavens størrelse. Afslutningsvis stiller vi os tvivlende over for påstanden om, at man opnår en administrativ lettelse, når der samtidig indføres strengere krav til det offentlige om mere gennemsigtighed og flere begrundelser. Derfor sætter vi spørgsmålstegn ved påstanden om, at lovforslaget medfører en besparelse på 3 pct. Tallet virker som grebet ud af luften. Socialdemokraterne støtter forslaget, men vil i forbindelse med udvalgsarbejdet stille opklarende spørgsmål, bl.a. om bestemmelsen om gentagelsesarbejde, som vi finder alt for løst udformet i lovforslaget.