Til lovforslag nr. L 40 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Boligudvalget den   7. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om fremme af privat udlejningsbyggeri og forskellige andre love (Konskvensrettelser på b oligområdet som følge af kommunalreformen) [af socialministeren (Eva Kjer Hansen)] 1. Ændringsforslag med bemærkninger Socialministeren har stillet 17 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 18. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og s ocialministeren sendte den  1.  december  2004  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  alm.  del  –  bilag    37,  folketingsåret  2004 -05,  1. samling. Den 25. februar 2005 sendte socialministeren de indkomne høringssvar samt et notat he r- om til udvalget. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er en udmøntning af aftalen fra juni 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en  strukturreform  og  aftalen  om  en  udmøntningsplan  fra  september  2004  mel lem  regeringen  og Dansk Folkeparti. Spørgsmål Udvalget har stillet 2 spørgsmål til   socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.
2 Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at l  oven er en konsekvensrettelse, som fø l- ge af kommunalreformen, der vedrører de eksisterende amtskommunale ejede ældreboliger. Fre   m- over er det kommunalbestyrelserne, der som udgangspunkt etablerer almene ældreboliger til pers  o- ner med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Dog kan kommunalbestyrel- sen i sin årlige redegørelse til regio  nsrådet overlade opgaven til dett e. Nye regionale ældreboliger kan derfor alene opføres efter aftale med kommunerne i forbindelse med indgåelse af rammeaftalen. Det er kommunerne, der redegør for behov og antal samt finansierer etablering af ældreboliger og eventuelle  servicearealer.  Kommunerne  har  anvisningsretten  samt  retten  til  at  føre  tilsyn.   Dansk Folkeparti mener, at det kan give bedre forhold og flere boliger til målgruppen. Især i forbindelse med rammeaftalerne og drøftelserne mellem kommunerne og regionen, bliver kommunerne nødt til at tage stilling til deres behov på omr å det. Socialdemokratiets og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget konstaterer, at lovforslaget udmønter den del af strukturaftalen på det sociale område, der vedrører boligområdet. Det centrale element i lovforslaget er, at kommunerne fremover får myndighedsansvaret, når det gælder udbu d- det af almene ældreboliger til personer med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funkt  i- onsevne.  Kommunerne får ansvaret for at anvise en almen ældrebolig, men kan beslut   te at lade re- gionsrådet bygge og drive ældreboligerne. Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre kan i dette tilfælde støtte, at kommunerne overdrages det samlede myndighedsansvar på området. I vores øjne er denne model, hvor kommunerne er »b   e- stillere« og regionerne som udgangspunkt »udførere «, velegnet på dette område, hvor der er tale om at  tilvejebringe  boliger.  Det  adskiller  sig  fra  det  øvrige  sociale  område,  hvor  »bestiller  -udfører «- modellen rejser et centralt spørgsmål om, hvordan man med modellen sik  rer viden og udvikling af tilbuddene på de mest specialiserede områder. Netop frygten for en afspecialisering af de sociale tilbud og spredning af den nødvendige viden på området er grunden til, at vi ikke kan støtte den samlede omlægning af strukturen på socialområdet (der henvises til vores betænkningsb  idrag til L 38). Når det gælder almene ældreboliger til personer med nedsat funktionsevne, er frygten for afspecialisering dog ikke relevant. Vi vil imidlertid følge tæt, i hvilken udstrækning kommunerne f remover får tilvejebragt det nødvendige antal almene æ l- dreboliger. Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre lægger vægt på, at kommunerne i lovforslaget forpli g- tes til at indgå årlige rammeaftaler, som skal suppleres med overslag over behov for almene æl dre- boliger i de følgende tre budgetoverslagsår. Vi noterer også med tilfredshed, at ministeren har æn d- ret lovforslaget, så regionerne får hjemmel til at prioritere ved ventelister og til at afvise anvisningen, hvis den anviste person ikke matcher målgruppe n i den på gældende bebyggelse. Det sikrer, at boligerne anvendes efter hensigten. Vi noterer os, at kommunerne overtager tilsynet med det samlede område  – og finder det naturligt, at tilsynsopgaven  følger  myndighedsansvaret,  som  det  også  gælder  i  dag.  For borgeren  er  det  vigtige,  at der efterfølgende er mulighed for at klage, hvis man ikke finder, at det enkelte tilbud eller tilsynet er i orden. Et  mindretal  i  udvalget  (EL)  indstiller  lovforslaget  til  forkastelse.  Mindretallet  vil  stemme  imod de stillede æn  dringsforslag. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    socialministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af EL): Til titlen 1) I titlen udgår  »samt stø ttede private andelsboliger«. [Korrektion af lovforslagets titel som følge af vedtagelsen af  lovforslag nr. L 35] Til § 1 2) Indledningen affattes således : »I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 21. februar 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 328 af 18. maj 2005 og § 1 i lov nr. 330 af 18. maj 2005, foretages følgende ændri   n- ger:«. [Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 32 (Indsats mod ghettoisering) og lovforslag nr. L 35 (Nyetablering af selvejende almene ungdomsboliginstitutioner m.v.)] 3) I nr. 1 indsættes efter »§ 5, stk.1, nr. 2,  «: »§ 27, stk. 4, 5. pkt., § 27, stk. 5, 2. og 5. pkt., § 27, stk. 6, 1. pkt.,« [Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 35] 4) I nr. 7 indsættes før »   § 30 a, stk. 1 og stk. 2,«: »§ 27, stk. 4, 1. pkt.,«. [Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 35] 5) Efter nr. 18 indsættes som nye numre: »01. § 63, stk. 1, 2. pkt., ophæves. 02. I § 63, stk. 3, 1. pkt., 2. pkt. og 3. pkt., udgår »eller amtskomm unen«. 03. I § 63, stk. 3, 1. pkt. og 4. pkt., udgår »eller amtsrådet  «. 04. I § 63, stk. 3, 3. pkt., udgår »eller amtsrådets  «.« [Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 35] 6) Nr. 32 udgår. [Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 35] 7) Før nr. 33 indsættes som nyt nummer: »05. I § 142 b udgår »og amtskomm unale«.« [Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 35]
4 8) I det under nr. 36 foreslåede  § 185 b, stk. 4, indsættes i   1. pkt. efter »skal«: »senest den 15. o k- tober«. [Præcisering  af  tidspunktet  for  ,  hvornår  den  årlige  ramme  aftale  mellem  kommunalbestyrelserne  i regionen og regionsrådet senest skal være indgået . Konsekvens af ændringsforslag til   lovforslag nr. L 38.] 9) I det under nr. 36 foreslåede  § 185 c, stk. 3, ændres »Beliggenhedskommunen  « til: »Kommu- nalbestyrelsen i beliggenhedskommunen«, og efter »ansatte« indsættes: », der er knyttet til varet  a- gelsen af de almene ældrebol  iger«. [Præcisering  af,  at  bestemmelsen  omfatter  de  ansatte,  der  er  knyttet  til  varetagelsen  af  de  almene ældreboliger. Præcisering og konsekvens af ændring  sforslag til lovforslag nr. L 38.] 10) I de t under nr. 36 foreslåede  § 185 c, stk. 3 , indsættes som 2. pkt.: »Svarer  aktivernes  og  passivernes  værdi  ikke  til  hinanden,  skal  den    kommunalbestyrelse,  der overtager de regionale almene ældreboliger  , ell er regionsrådet  ko m penseres herfor.« [Sikring af økonomisk neutralitet ved overtagelse af  regionale almene ældr  eboliger.  Konsekvens af ændringsforslag   til lovforslag nr. L 38.] 11) De t under nr. 36 foreslåede  § 185 c, stk. 7, affattes således: »Stk. 7. Socialministeren kan efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte nærmere regler for overtagelsen af aktiver og pass  iver, rettigheder og pligter samt ansatte efter stk. 3, herunder regler for fordelingen mellem regionen og beliggenhedskommunen af pensionsforplig- telsen vedrørende tjenestemænd og andre ansatte omfattet af stk. 3.   «. [Indsættelse af indenrigs  - og sundhedsministeren, som den socialministeren forhandler med, forin- den der fastsættes regler efter § 18  5 c, stk. 7. Konsekvens af ænd  ringsforslag til lovforslag nr. L 38.] Til § 2 12) Indledningen affattes således: »I  lov nr. 281 af 27. april 1994 om kommunal anvisningsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 77  af 19. januar 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 328 af 18. maj 2005, foretages følg   ende ændringer:  «. [Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 32] Til § 6 13) Indledningen affattes således: »I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 921 af 10. september 2004, som æn   dret ved § 2 i lov nr. 330 af 18. maj 2005, foretages fø lgende ændringer:  «. [Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 35] 14) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 4, stk. 3, 1. pkt., udgår »eller amtsrådets  «, og i § 4, stk. 3, 2. pkt., udgår »eller amtsr å det«.« [Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 35]
5 Til § 7 15) Stk. 2 affattes således: »Stk. 2. Bestemmelserne i § 185 b, stk. 3-5, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 36, træder i kraft den 1. januar 2006. Bestemmelserne i §§ 10 og 01 tr  æ  der i kraft den 1. juli 2005.« [Udvidelse  af  ikrafttrædelsesbestemmelsen,  således  at     lovforslagets  §  185  b,  stk.  3-5,  som  affattet ved denne lovs § 1, nr. 36, træder i kraft den 1. januar 2006, og at   ændringsforslag   nr. 16 (§ 10) og nr. 17 (§ 01) træder i kraft den 1. j  uli 2005. Korrektion og konsekvens af ændringsforslag    til lov- forslag nr. L 38.] Til § 10 16) Paragraffen affattes således: »§ 10 Stk. 1. Amtskommunale almene ældreboliger  , som overtages af et regionsråd den 1. januar 2007, overtages den 1. januar 2007 af kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor de almene ældreboliger vil være beliggende den 1. jan  uar 2007, såfremt kommunalbestyrelsen senest  den 15. februar 2006 træffer bindende beslutning om overtagelse af de amtsko  mmunale almene ældreboliger   og meddeler beslutningen til amtsrådet. Sk al overtagelsen ske af en kommune, der oprettes den 1. januar 2007, træffes bindende beslutning efter 1. pkt. af sammenlægningsudva lget. Stk. 2. Den myndighed, der overtager de amtskommunale almene ældreboliger  , overtager de akti- ver og passiver, indtræder   i de rettigheder og pligter samt overtager de ansatte, der er knyttet til va- retagelsen af de almene ældr  eboliger. Svarer aktivernes og passivernes værdi ikke til hinanden, skal den myndighed, der overtager de amtskommunale almene ældreboliger  , eller amtsrådet kompens e- res herfor. Overtagelsen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter 1. og 2. pkt., sker særskilt i forhold til fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansa  tte efter reglerne i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalrefo men. Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan efter forhandling med socialministeren fastsætte nærmere regler for ove  rtagelsen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter stk. 2. Stk. 4.  Reglerne i § 185 c, stk. 4-6, finder tilsvarende anvendelse for en beliggenhedskommunes overtagelse af amtskommunale almene ældreboliger   efter stk. 1.« [Sikring af økonomisk neutralitet ved overtagelse af   amtskommunale almene ældreboliger.    Kon- sekvens af ændringsfo    slag til lovforslag nr. L 38.] Ny paragraf 17) Efter § 10 indsættes som ny paragraf: »§ 01 Stk. 1. For de amtskommunale almene ældreboliger, der overtages efter § 10, stk. 2, udarbejder amtsrådet en opgørelse over de aktiver og passiver  , rettigheder og pligter samt ansatte, som myn- digheden overtager. Stk. 2. Amtsrådet forelægger senest den 1. januar 2006    opgørelsen nævnt i    stk. 1 for de myndig- heder, hvortil amtskommunens opgaver overføres i henhold til lovgivningen vedrørende kommuna  l- reformen, med henblik på indg å else af en aftale mellem på den ene side amtsrådet og på den anden side de myndigheder, hvortil amtskommunens opgaver overføres, om, hvilke aktiver og passiver,
6 rettigheder og pligter samt ansatte den myndighed, der overtager de amtskommunale almene ældr  e- boliger, overtager efter § 10, stk. 2. Stk. 3. Udarbejdelse og forelæggelse af   opgørelsen nævnt    i stk. 1 samt indgåelse af  aftalen nævnt   i stk. 2 sker i forbindelse med udarbejdelse og forelæggelse af et udkast til aftale henhold  svis indgå- else af aftale om fordelingen af amtskommunens øvrige aktiver og passiver, retti gheder og pligter samt ansatte. Udarbejdelse og forelæggelse af   opgørelsen nævnt    i stk. 1 samt indgåelse af  aftalen nævnt   i stk. 2 sker i overensstemmelse med reglerne i kapitel 3 i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr  eformen. Stk. 4. Er aftalen nævnt   i stk. 2 ikke indgået inden  den 1. april 2006, eller erklærer en af de   myn- digheder, som er nævnt   i stk. 2, forhandlingerne afsluttet uden resultat, sker indgåelse af aftale, ve d- tagelse af delingsrådets mæ   glingsforslag og delingsrådets beslutning om, hvilke aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, som den myndighed, der overtager de amtskommunale almene ældreboliger  , overtager efter § 10, stk. 2, i forbindelse med henholdsvis indgåelse af aftale, vedt a- gelse af delingsrådets mæglingsforslag og delingsrådets beslutning om fordelingen af amtskomm u- nens øvrige aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte. Indgåelse af af  tale, vedtagelse af delingsrådets mæglingsforslag og delingsrådets beslutning om, hvilke aktiver og passiver, rettigh e- der og pligter samt ansatte, som den myndighed, der overtager de amtskommunale almene ældreb  o- liger, overtager efter § 10, stk. 2, sker i overensstemmelse med reglerne i kapitel 3 og 4 i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr eformen. Stk. 5. Regler fastsat i medfør af § 17 og kapitel 4 i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen anvendes, medmindre indenrigs- og sundhedsministeren efter forhandling med socialministeren fastsætter a  ndet. Stk. 6. Indenrigs- og sundhedsministeren kan efter forhandling med socialministeren fastsætte nærmere regler for amtsrådets udarbejdelse og forelæg gelse af opgørelse efter stk. 1 og for indgåe  l- se af aftale, vedtagelse af mæglingsforslag og delingsrådets beslutning om, hvilke aktiver og pass   i- ver, rettigheder og pligter samt ansatte, der efter stk. 2 overtages af den myndighed, der overtager de amtskommunale almene ældreboliger.   Indenrigs- og sundhedsministeren kan herved fravige stk. 1-5 samt § 10.« [Sikring af økonomisk neutralitet ved overtagelse af  amtskommunale almene ældreboliger.    Konse- kvens af ændringsfo  rslag til lovforslag nr. L 38.] B e m æ r k n i n g e   r Til nr. 1 Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at Folketinget den 28. april 2005 vedtog    lovforslag nr. L 35 (Nyetablering af selvejende almene ungdomsboliginstitutioner m.v.). Til nr. 2 Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at Folketinget de   n 28. april 2005 vedtog lovforslag nr. L 32 (Indsats mod ghettoisering) og lovforslag nr. L 35 (Nyetablering af selvejende almene ung- domsboliginstitutioner m.v.).
7 Til nr. 3 og 4 De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at Folketinget den 28. april 2005    vedtog lovforslag nr. L 35. Til nr. 5 og 14 De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at Folketinget den 28. april 2005 vedtog lovforslag nr. L 35. Aftalen om strukturreformen på det sociale område indebærer bl.a., at kommunerne skal varetage alle myndighedsopgaver på det sociale område. Idet ansvaret for de pågældende botilbud efter se r- vicelovens §§ 93 og 94 derfor skal overgå til kommunerne, foreslås det i overensstemmelse med de i lovforslag nr. L 40 foreslåede § 1, nr. 8, 13, og 16 -18, at det alene er kommunalbestyrelsen, der har  anvisningsretten  til  udslusningsboligerne  og  dermed  vil  få  de  økonom  iske  forpligtelser  og  de rettigheder, der efter lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger er knyttet til den- ne særlige anvi  sningsret. Til nr. 6 og 7 De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at Folketinget den 28. april 2005 vedtog lovforslag nr. L 35. Ved lovforslag nr. L 35, § 1, nr. 41, ophæves bl.a. § 134 b i lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v. og i stedet  indsættes i § 1, nr. 45, § 142 b som ny paragraf i lov om almene boliger samt støtt ede private andelsboliger m.v. Til nr. 8 Præciseringen  ,  som  er  en  konsekvens  af  ændringsforslaget  til    lovforslag  nr.  L  38,  indebærer,  at kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet skal indgå den årlige rammeaftale senest den 15. oktober. Rammeaftalen har virkning fra 1. januar det fø lgende år. Der  fastsættes  en  frist  for    indgåelse   af  rammeaftalen  af  hensyn  til  rammeaftalens  sammenhæng med vedtagelse af budgetter m.v. o g af hensyn til , at rammeaftalen foreligger i god tid, inden aftalen får virkning, dvs. den 1. januar det fø  lgende år. Til nr. 9 - 11 og 16 - 17 Ændringerne   , som er en konsekvens af ændringsforslaget til   lovforslag nr. L 38, indebærer, at der ikke er nogen finansiel fordel knyttet til de almene ældreboliger  , uanset om regionen eller kommu- nen overtager de almene ældreboliger  . Der er heller ikke nogen finansiel forskel på at overtage  al- mene ældreboliger   før den 1.  januar 2007 og at gøre det efter. Når  en  kommun e  overtager  almene  ældreboliger    efter  2007,  skal  kommunen  købe  de m  til  den værdi  , de da vurderes til (principielt svarende til det, regionen måtte gæl   dsætte sig til for at beholde de almene ældreboliger). Til § 1, nr. 9 Det præciseres med ændringen, at bes temmelsen omfatter de ansatte, der er knyttet til varetagel- sen af de almene ældr  eboliger. Det forudsættes, at den del af aktiver og passiver samt ansatte m.v., der overtages, hvis overtagelsen sker på et tidspunkt efter den 1. januar 2007, skal svare til d en del, der overtages efter § 10, dvs. overheadet medtages (selv om der ikke kan være tale om præcist den samme del).
8 Til § 1, nr. 11 Ændringen indebærer, at socialministeren efter forhandling med indenrigs - og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regl er for overtagelsen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt an- satte knyttet til de almene ældreboliger   efter § 185 c, stk. 3. Til § 10, stk. 1. Ordet »bindende« i bestemmelsen indebærer, at kommunen er bundet uanset senere forskydni  nger i aktiv-passivopgørelsen. Til §10, stk. 2. Den i bestemmelsen nævnte kompensation kan ske i form af justering af, hvilke aktiver og pass  i- ver myndigheden overtager, eller i form af betaling fra den afgivende hhv. den overtagende myn- dighed. Til § 01, stk. 1. Opgø relsen skal også omfatte kompensationen efter § 10, stk. 2, 2. pkt., og skal ske særskilt i fo   r- hold  til  fordelingen  af  aktiver  m.v.  efter  lov  om  visse  proceduremæssige  spørgsmål  i  forbindelse med kommunalreformen, jf. § 10, stk. 2, 3. pkt. Til § 01, stk. 6 Bestemmelsen indebærer, at  Indenrigs  - og Sundhedsministeriet vil kunne fastsætte, at overhead  - personalet kun skal angives på  boligniveau i brøker i  boligopgørelsen pr. 1. januar 2006, at ford e- lingen af overhead-personale i øvrigt ho ldes ude af boligopgøre lsen, at aftaleudkastet pr. 1. januar 2006 i henhold til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen må  udarbejdes under den forudsætning, at   de almene ældreboliger   overgår til regionerne, og at fo r- delingen af overhead-personalet sker inden for den generelle fordeling af personale mellem de mod- tagende  myndigheder,  der  sker  efter  lov  om  visse  proceduremæssige  spørgsmål  i  forbindelse  med kommunalreformen. Fordelingen  af nettoformuen holdes også uden  for  boligopgørelsen, men ske r efter lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, som led i den generelle forde- ling af aktiver inden for de af indenrigs- og sundhedsministeren evt. fastsatte fordelingsnøgler he r- for. Til nr. 12 Den foreslåede ændring er e   n konsekvens af, at Folketinget den 28. april 2005 vedtog lovforslag nr. L 32. Til nr. 13 Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at Folketinget den 28. april 2005 vedtog    lovforslag nr. L 35. Til nr. 15 Ændringen indebærer, at § 185 b, stk. 3-5, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 36, træder i kraft den 1. januar 2006, og at ændringsforslagets § 1, nr. 16 (§ 10) og § 1, nr. 17 (§ 01) træder i kraft den 1. juli 2005.
9   Inge-Lene Ebdrup (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Kurt Kirkegaard Jensen (V) Marion Pedersen (V)   Søren  Pind (V)   Anita Knakkergaard (DF)   Henrik Brodersen (DF) Jakob Axel Nielsen (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   RenéSkau Björnsson   (S)   Hüseyin   Arac (S) Jytte Andersen (S)   Lissa Mathiasen (S) fmd.  Rasmus Prehn (S)   Charlotte Fischer (RV) Holger K. Nielsen (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut    og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
10 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 40 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra socialministeren 2 Udkast til tidsplan for behandling af lovforslaget 3 Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning 5 Ændringsforslag, fra socialministeren 6 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 40 Spm.nr. Titel 1 Spm. om sikring af, at der i overgangsperioden etableres fornødne antal boliger til handicappede i områder med udække   de behov, til socialministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om sikring af egnede boliger til små handicapgrupper, til soc i- alministeren, og ministerens svar herpå